lørdag den 17. november 2012

At se det store i de små

Den anden morgen var jeg ude med min mobiltelefon. Jeg kan ikke ligefrem prale af, at jeg er særlig god til at tage billeder, men alligevel overraskede jeg mig selv - sådan en telefon er nu alligevel smart! Bedst som jeg stod på det dugvåde græs og fik våde natsokker, gik det op for mig, hvor fantastisk små sådan nogle dugdråber kan være. Det er helt imponerende.



De smukke, grønne og hårede blade her, er fra den utrolige staude der på dansk hedder løvehale. Først på sommeren sender planten flere, omkring en halv meter lange pinde op med små kugler, der har nogle sjove lysegule kronblade. Virkelig en besynderlig, men også uhyre elegant plante. Meget kønnere end jeg her fik det beskrevet lidt klodset. Den minder meget om en anden dejlig vækst, der på dansk hedder parisertårn. Den er, så vidt jeg ved, ret sjælden. Det er løvehale nu ikke, så den passer godt ind her i min ydmyge have.



Her kan man virkelig tale om ´morning beauty´. Vi er vist ikke mange, der kan prale af være indhyllet i små strålende diamanter om morgenen når vi vågner. Jeg så ihvertfald temmelig klatøjet ud, da jeg kom hjem fra bageren et kvarter efter at disse billeder blev taget. Sådan med det - jeg kan godt unde planterne det. Jeg er bare glad for, at det ikke er mig der skal sove ude på græsplænen om natten!



Her er det igen løvehale, phlomis russeliana. Utroligt at den overhoved gider besvære sig med at se så godt ud. De sidste tre uger er den brændestabel der står bagved, som rumskaber ind mod skoven, væltet ned over hele bedet to gange. Hver gang har jeg forsigtigt fjernet al brændet og sikret løvehalernes fremtidige eksistens. Nå, slut for nu - men det er da kønt, ikke?

2 kommentarer:

Lene sagde ...

Hej Mathias Emil,
Dejlig blog du har - og hjertelig velkommen til Blogland.
Jeg vil anbefale dig at du på din blog aktiverer den gadget der hedder faste læsere, så man kan tilmelde sig hos dig, og automatisk få besked når du har postet noget nyt.
Jeg læser med hos dig - helt sikkert :)

Mathias Emil sagde ...

Hej Lone,
Tak for din kommentar.
Det vil jeg gøre med det samme!