søndag den 18. november 2012

Et fyrtårn af de store

Sidste weekend var jeg som så mange andre på Bogforum i Bella Center. Sikke dog et postyr for et par bøger! Grunden for mit besøg var, at Claus Dalby havde lovet mig et eksemplar af sin nyeste bog `Vis mig dit drivhus`. Desuden ville det jo også være spændende, om jeg kunne komme til at tale lidt med ham og måske udfritte ham et tips eller to om haven.
Det blev til meget mere end det. Oven i foræringen af den enorme bog, lagde han havekalenderen `Et haveår`. Den er jeg rigtig glad for og skal nu til at føre notat med haven, som en anden overlæge der går stuegang og noterer sig alle detaljer om sine patienter.


 

Snart har jeg pløjet hele bogen igennem. Det er svært at lægge den fra sig - og det gør en smule ondt i hjertet, hver gang jeg må vende en side. Ikke desto mindre er jeg lykkelig for, snart at være færdig med den. For det betyder at jeg kan læse den igen!


Bogen handler, ikke overraskende, om drivhuse, orangerier, vinterhaver og væksthuse fra især Danmark, samt Norge og Sverige. At Claus er en dygtig fotograf fornægter sig ikke og jeg har da flere gange måtte tørre hagen. Det er svært, ikke at savle lidt.


Jeg synes, at bogen er uhyre smuk og meget æstetisk. Det er tydeligt, at den er ment som en bog til nydelse. At Claus tilmed skriver utrolig levende og virkelig formår at smitte sin læser med en usigelig glæde og passion, gør ikke fornøjelsen mindre. Bogen er spækket med inspiration, nyttig viden om hvordan de forskellige huse er stykket sammen og først og fremmest, dårende lykkelige historier om de mennesker der lever deres liv i husene.


Jeg er af den overbevisning, at dette er den ultimative havebog, hvis man vil vide noget om, hvorfor drivhuse er så dejlige og hvordan man skal bære sig ad, hvis man selv vil ud i naturen og banke sit eget drømme-dejlige sted op. Her er vitterlig inspiration for alle pengene - og selv om fem hundrede kroner synes mange penge for en bog, så er denne hver en øre værd!


Har I set hilsenen, Claus har skrevet i min bog? Den er jeg lidt stolt af. Køb bogen, og hvis du allerede har den - så skynd dig at sætte en kande kaffe over, krølle dig sammen i husets dejligste lænestol, tænde et par stearinlys og så ellers bare nyde. Bogen kan købes via Klematis.dk, som du kan besøge her.

Ingen kommentarer: