onsdag den 28. november 2012

Føj hvor er det grimt

Ofte er det sådan at der går mode i blomster. De sidste mange år har især pelargonien `Dronning Ingrid´, lodden løvefod Alchemilla mollis, solhat og violfrøstjerner været på manges top-ti. Det forstår man godt. Men på den anden side er det næsten synd, hvis mange af de gammelkendte yndlinge og kolonihave-blomster går i glemmebogen. Her tænker jeg på den klassiske trio, der består af orangerøde fløjlsblomster Tagetes, blå kantlobelie Lobelia erinus og de hvide margueritter Argyranthemum frutescens.




Måske er de ikke altid lige kønne sammen, hvis da ikke man har et sortmalet kolonihavehus med hvide vinduer og rødternede gardiner - men hver for sig kan de sagtens gå. Man kan selvfølgelig så selv, men en yderligere fordel ved blomsterne her, er at de er uhyre billige at købe. Hvorfor så ikke bruge dem? I sommers havde vi her i haven kassevis af margeritter. Det eneste man skal huske når man har købt dem, er at klippe dem ned. De kommer hurtigt igen med en langt rigere blomstring, holder længere og blomsterne kan jo sættes indenfor i kander og store vaser.  





Ovenfor har jeg fundet et alternativ til alle os der synes at tagetes, lobelier og margueritter i treenighed er en god ide, men er lidt farveforskrækkede. Øverst er det den smukke tagetes `French Vanilla´, dernæst Lobelia erinus `White Cascade´, efterfulgt af en fin, vild marguerit som jeg desværre ikke kender navnet på. Jeg synes at denne kombination fungerer rigtig fint og tror at den vil passe ind i næsten alle haver. Man kunne supplere med den smukke og meget anvendelige Helichrysum petiolare, tobaksplante Nicotiana alata `Lime Green´, eller noget helt tredje. Mulighederne er mange.

Billederne her er ikke mine - vil du se hvor de kommer fra, så klik på stjernerne 
* * * * * *

18 kommentarer:

Therkild Rohde sagde ...

Har selv taget tagetes ind i have i år, da i et hjørne fr sig selv, men næste år, skal de i potter sætte i vores brændte bed, hvor de vil blive et flot spil mod alle de andre rød og gule farvet blomster. En meget taknemlig plante som alle kan have succes med.

Høneballehaven sagde ...

Det er fine alternativer, du viser her til sidst, vanilla kan jeg rigtig godt lide.

Anne sagde ...

Det er nemlig fuldstændig rigtigt. Der er jo intet i vejen med hverken tagetes, lobelia eller margueritter, men når orange tagetes bliver brugt til at kante samtlige bede i have med er det efter min mening ganske afskyeligt, når blå lobelia bliver brugt i bunden af potten med en rød pelargonie og når margueritterne bliver brugt i sammenplantninger med alskens andre sommerblomster så går det galt. Hver for sig og brugt i den rette sammenhæng er det jo fantastiske planter. Tak i øvrigt for en herlig blog:-)

Jytte sagde ...

Kære Mathias Emil
Hvor er det dejligt med noget maskulint indspark i den overvejende feminine danske blogverden!
Ikke et ondt ord om violfrøstjerner og solhat og alchemilla mollis . Jeg har dem selv i haven, men uden råt indspark bliver det altså ofte en banal affære, synes jeg. Og du har fuldstændig ret: Orange og gult i samspil med 'sort' fx løfter helheden til noget meget mere spændende - forudsat selvfølgelig at disse farver kun optræder i små mængder, ofte bare som enkeltstående planter strategisk placerede.
Det med strategien kan godt være lidt vanskeligt; men man kan jo prøve sig frem med planter i potter, som kan flyttes rundt - og væk - til resultatet behager øjet.
Til lykke med din nye haveinteresse og
med din fine og interessante blog
Jytte
www.danishknitesign.com

Haverose sagde ...

Jeg havde i sommers orange tagetes i bed med lilla rose Rhapsody in blue, lavendel Hidcote blue og hvid rose Iceberg - det så dejlgt ud.
Lobelia i krukke med violet Tibuchina, også dejligt og frodigt.
Staudemarguerit i indkørslen i par med Lupiner. Jo, jeg sværmer stadig til de gode gamle, og så er duften af tagetes i øvrigt skøn.

Nana, Drømmehaven sagde ...

Ja, jeg elsker gammeldags blomster og - jeg må indrømme - også farver i haven. Jeg kan godt se at hvide og rosa nuancer i en hel have er smukt, men jeg kommer altid selv til at plante mere farvestrålende. Og så i øvrigt tak for din kommentar ovre hos mig hvor du roser mig for detaljesans. Den blev jeg glad for :-)

Anonym sagde ...

Hej Mathias Emil!Dejligt med en der tør gå andre veje.
Haver er jo forskellige og du gør det legalt at være bare
en blandt mange der nyder planter og blomster uafhængig
af mode og trends.Jeg elsker også tagetes m.m.Venligst Birgit.

Bettina Bäck sagde ...

Det var en härlig blom-boost du bjöd på. Gillar verkligen den vilda margueriten, enkel och vacker.

Hanne Tilst sagde ...

I mine forældres kolonihave, var der kantet med orange tagetes på skift med blå lobelia. Af og til med rød pragtsalvia. Det var farverigt. Og så var gardinerne orange-ternede. Det er jo der, jeg har fået haveglæden.

(De første år i egen have, gjorde jeg noget lignende)

Lone fra Aitos Have sagde ...

Nu har jeg jo selv et godt nok svensrødt kolonihavehus - dog ikke ligefrem kantet med tagetes. Men jeg er helt enig. Moden skal ikke diktere blomsterglæden. Har selv haft vanilla-tagetes i mit lime-hvide bed - og så er der jo mange mange tagetes-variationer. Så jeg blandet appelsin-tagetes, som har små bitte appelsinduftende blomster, med bl.a. morgenfruer, orange rølliker og andet i mit forsøg på at lave et flammebed. Så jeg er helt enig, kig efter variationer. Dit blandingsforslag med en mere undselig margurittype, ser skønt ud ;-) Hilsen lone fra Aitos Have.

Lone fra Aitos Have sagde ...

PS beklager tyrkfejl. Har problemer med at rette i kommetarfeltet på Ipad :-)

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Hej MatHias Emil.
Lige da jeg så overskriften på dit indlæg tænkte jeg, at hvis du ikke brød dig om tagetes så skulle du prøve french vanilla :-) men det kom jo længere nede:-) Jeg har hver år flere forskellige tagetes i krukker, og de er faktisk rigtig fine sammen med krukker med andre blomster i de samme farver. Havde i år et flower-power hjørne på den gamle møddingsplads med nogle grimme gamle blå krukker, men med nogle forskellige tagetes morgenfruer og en kæmpe verbena, så det helt vilt frisk og dejligt ud. Tak for din kommentar på min blog, det er så dejligt med noget respons og nogen der deler ens syn på havetanker.
Hilsen Anette fra "Fru Pedersens have"

Fru Friis sagde ...

Hej Matias Emil. Herligt indlæg fra et ungt menneske, og NEJ det er ikke spændende at lade sig styre udelukkende efter havemode, så et fint indspark for de gamle og lette planter :o)
Selv har jeg tagetes i drivhuset og i år var det en stribet model jeg kom til at låne frø af sidste sommer i England. Den blev kæmpestor derinde og næste år skal den også i haven. Tror måske jeg vil lave et orange sommerblomst hjørne, jeg blev nemlig også superglad for Påfugleøje denne sommer. Hmmm... har vist fået lidt at tænke over :o)

Nette sagde ...

Kære Mathias

Der er rigtig mange af de gamle planter, som jeg elsker højt. Tagetes er ikke en af dem :0) Og så alligevel. Den cremelækre French Vanilla måtte godt komme inden for havelågen.

Mathias Emil sagde ...

Kære alle,
Tusind tak for jeres lune og kloge kommentarer! Jeg lærer hele tiden nyt og takket være jer, er jeg også i dag blevet klogere. Jeg får hele tiden nye ideer - hvad med en parterre af `French Vanilla´, fyldt op med `Rapsody in Blue´, morgenfruer og alle de sorte blomster. Det kunne være fantastisk!

Bente sagde ...

Tagetes »French Vanilla« har jeg i små mængder i krukker, for DET er virkelig en plante jeg ikke kan have i fred for de nøgne, slimede bæster (snegle). Så den er ikke helt så kraftig i duft som den orange......men den orange har ikke adgang i min have, så jeg ved ikke om den kan være i fred for snegle.
Tænk at du ikke er mere end 19 år Matias Emil og så alligevel er så interesseret i og ved så meget om planter allerede! Jeg er imponeret.
Jeg har et barnebarn på 16 år og jeg skal bare nævne noget om blomster, så begynder han at tale om biler!! Ha ha...

Lene sagde ...

Hej Mathias Emil,
Jeg har tænkt meget over om der ikke skal stå at du er 29 i stedet for 19! Har du skrevet forkert? Jeg er imponeret over at en ung mand interesserer sig så meget for have, ved så meget, og skriver så godt!

DET ER FANDEME SEJT :)))

Mathias Emil sagde ...

Hej Bente og Lene,
Tak for jeres kommentarer. Bente, du er ikke ene om at have snegle i haven. I sommers åd de alle mine riddersporer, løvemund og tilmed roser!
Til jer begge - den er god nok, jeg er altså nitten år. Jeg tror at det er heldigt jeg fandt interessen tidligt, der er meget at lære.
Dbh Mathias