lørdag den 24. november 2012

Nu er det tid ...

... Til at så de dejlige stauder - havens rygrad. Det er sådan, at mange stauder kræver en kuldeperiode for at spire. Hvis ikke de tror at det har været vinter, så vil de simpelthen ikke være med i legen og nægter at spire. Det går selvfølgelig ikke, så nu må det gøres!
I sensommeren var jeg så heldig at gæste en meget smuk, gammel have. Efterhånden var mange af stauderne gået på hæld og mange frøstande var at finde. Jeg greb muligheden og fandt en plasticpose i min lomme (jeg har altid et par stykker i lommen på den årstid, for det kunne jo være) - tog en resolut beslutning og brækkede en lang ridderspore af, stoppede den ned i posen, ruskede godt og gik videre til næste plante. Det var måske ikke helt lovligt, men på stedet er en hel skov!


Især var det farven der tiltalte mig, dybt midnatsblå med små hvide markeringer. Jeg tror ikke at havens ejer havde noget imod, at jeg tog lidt med hjem. Ridderspore sår i forvejen sig selv meget rigt. I dag har jeg sået alle frøene og venter nu i spænding. Bare nu ikke fuglene tager dem, eller skidtet rådner. Jeg har få riddersporer i haven og det ærgrer mig hvert år. Sneglene spiser dem - de bæster.


Det er virkelig nemt at så stauder selv og jeg har gjort det lidt før, med almindelig fingerbøl Digitalis purpurea. Her var successen stor. Jeg fylder blot en flamingokasse, eller anden beholder 3/4 op med helt almindelig pottemuld, drysser frøene løst ud på jorden, der er trykket let til, husker god afstand og drysser afslutningsvis et fint lag jord, svarende til frøets højde over og vander. Det er vigtigt med navn, højde, farve og så videre på kasserne. Jeg glemmer ihvertfald meget hurtigt og kimblade er ikke altid lette at genkende.


Når man rapser frø i andres haver, er det naturligvis svært at være sikker på de korrekte navne - men hvis blomsten er smuk, hvem skænker så dét en tanke? En blomst er vel en blomst. Hvad jeg til gengæld ér sikker på, er at riddersporen herover hedder Delphinium `Magic Fountain´ og den smukke akeleje, Aquilegia `Green Apples´. Jeg har også sået akelejer, stokroser, kæmpeverbena og en masse andre. Mere herom senere.

Mine kilder til dette indlæg kan du se her og her

10 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Håber du får held med din såning, og at sneglene holder sig væk. De er godt nok slemme ved riddersporerne, nogen er mere tillokkende for dem end andre, min Black Night rører de heldigvis ikke.

Linda Irving sagde ...

Jeg får helt lyst til at smutte på havevandring med en plastikpose i lommen efter jeg har læst din blog.

Hvor er det herligt du kan suplere min haveviden, jeg tænker man stadig kan bestille frø, og nå at få dem i jorden så længe det er så mildt derude.
Alt mulig held og lykke med de smukke Riddersporer.

Berit fra Irishaven sagde ...

Jeg har også altid små papirposer på mig - faktisk lige fra tidlig sommer. Allerede der er der noget at høste rundt omkring fra de tidligst blomstrende stauder. feks Engblomme, Jakobstige, Akeleje, Porcelænsærenpris og lupiner. I byens parker med staudebede er der altid noget der frister mig.
Jeg har opgivet lidt på riddersporene pga af at jeg har mange dræbersnegle i haven - i stedet for satser jeg nu på blålilla Jakobstige og blå iris sibirica.
Jakobstige er super-nem at at frøså og den selvsår sig også villigt.

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - du startede ud i stor og flot stil. Er du allerede blevet træt?

Pia sagde ...

Det er spændende at så stauder, nogle kommer hurtigt og andre har flere år undervejs. Jeg høster også tit frø fra haver og parker, den anden dag var jeg dog lidt i tvivl om jeg kunne tillade mig at tage lidt frø på en kirkegård! Men da det ikke var fra et decideret gravsted, gjorde jeg det altså.

Du skriver så levende om dit havearbejde at jeg virkelig glæder mig til at se nogle billeder fra din have, om den er lige så sprudlende.

Jeg plejer at drysse et lag grus/små sten over mine bakker med frø, der skal stå vinteren over. Dels for at holde fuglene væk og også for at forhindre ukrudtsfrø der flyver rundt

Nette sagde ...

Kære Mathias

Sikken aktivitet du har gang i. Kan læse mig til, at du efterlever spejederbevægelsens motto: Vær beredt. Det er jeg sjældent selv. Til gengæld finder jeg ind i mellem frø, som jeg blot har puttet i lommen, og desværre kan jeg ikke altid huske, hvor jeg har været langfingret. Min gamle mor sagde altid, at stiklinger og frø som man rapsede blev smukkest og bragte lykke. Mærkeligt for hun var ellers en meget retskaffen dame.

Jeg er pjattet med de blomster, som du har valgt at mangfoldiggøre, men indrømmer blankt at jeg har lidt problemer med blomster som bliver alt for blå. Jeg er til gengæld begejstret, når de blå toner bliver mere lilla.

Mathias Emil sagde ...

Kære Claus - julefrokoster og tømmermænd én masse kan ramme os alle. Jeg vender stærkt tilbage!

Mathias Emil sagde ...

Kære Linda,
Du kan nå det endnu! Stauder kan sås til langt ind i december. Ja, nogle skal faktisk sås på den anden side jul, i februar.

Mathias Emil sagde ...

Hej piger,
Tak for jeres søde kommentarer og gode fif!
Jeg synes det er så dejligt at høre fra `mine læsere´.
Nette - jeg tror din mor havde meget ret. Alt hvad jeg gennem tiden har `tyvstjålet´, har jeg for det meste haft stor succes med!

Linda Irving sagde ...

Tak Emil, og så ser en krailer som mig jo fluks på nettet at alle de herlige blomsterfrø og løg, jo nærmest er til forærings priser.
Klikfingeren fik meget travlt, og det gør jeg også når posten kommer med pakken.