onsdag den 21. november 2012

Ondt i klikfingeren

Det er både utrolig lærerigt og spændende at surfe rundt i blog-land. Jeg lærer hele tiden nyt og bliver kontinuerligt inspireret i både den ene og anden retning. Det er utroligt hvad vi har lyst til at dele med hverandre - både vores successer og fiaskoer. Jeg er af den overbevisning, at alle danske haveblogs samlet under ét, er en sand guldgrube af viden, iderigdom og livsglæde. En rigtig skattekiste.
I al min iver og søgen efter skønhed, er jeg efterhånden stødt på flere blogs, hvor der synes at herske en udpræget tendens til `ondt i klikfingeren´. Pludselig gik det op for mig, at jeg vist selv har en snert. Om end i en mild grad. Det er især svært for mig at støde på blå stauder, som jeg ikke har i haven. Det strammer lidt i brystet og straks synes et plastikkort med guldchip langt mindre værd, end disse fantastiske dejligheder! Jeg tror mange lever med sygdommen i smug - klør det også i jeres klikfinger?  

Skjolddrager, Scutellaria incana

Håret flitteraks, Melica ciliata

Lægebetonie, Stachys officinalis

Lægebaldrian, Valeriana officinalis

Storkenæb, Geranium pratense `Mrs. Kendall Clark´

Jeg er god til at finde hjemmesider med online butik. Måske en lettere uheldig evne. For et par dage siden endte jeg helt opstemt, med at bestille frø af samtlige planter på billederne her - og mere til. Jeg er spændt på om mine drømme om et blåt eventyrflor går i opfyldelse, for nogle af de dåre dejlige planter på billederne skulle være ret svære at så. Skal det lykkes, så er selv de mest frodige blomsterdrømme ikke nok - her kræves dygtighed, snilde og erfaring. Mon evnerne rækker. Alle dejlighederne bliver snart sået og vil så, forhåbentlig, spire til foråret.

Spansk kørvel, Myrrhis odorata

Lobelie, Lobelia Siphilitica `Blue Selection´

Staudelupin, `Blue Shades´

Røllike, Achillea sibirica `Love Parade´

Stjerneskærm, Astrantia major

I min iver nåede jeg lige at tænke en tanke eller to om de forskellige planters former. Læg mærke til at jeg både har valgt skærme, spir, buskede planter og dem der væver sig ind i naboen. Sådan har jeg lært at man skal gøre - nu er der blot tilbage at krydse fingre for resultatet. Jeg håber at min visualiseringsevne kører i rette gear, mon det hele vil spille? 
På Frøtorvet hvor jeg handlede, bestilte jeg også salvie Salvia patio Lilac, rød kvan Angelica gigas, storkenæb Geranium endressii, solhat `Cherry Brandy´ og den famøse sølvlys. Besøg hjemmesiden her.

10 kommentarer:

Jan Jacobsen sagde ...

Det bliver uden tvivl et fantastiks farveflor når du har fået alle disse stauder drevet frem fra frø, måske suppleret med enkelte planter som "klikfingeren" ikke kunne undgå at købe :)
Held og lykke med alle dine havedrømme.

Haverose sagde ...

Det er jo bare en sand guldgrube af dejligheder, du har 'klikket'! Ja, det er jo altid med lidt sommerfugle i maven, man tjekker sine med kærlig hånd tilsåede jorder for de første spæde tegn på liv ;) Heldigvis går det oftest godt med springen!
Jeg er i gang med at så staudefrø nu og prøver (prøver!) at lægge klikke iveren lidt i bero, ;0)

Mathias Emil sagde ...

Hej Jan,
De skal alle fordeles ud i mine rosa bede. Her står i forvejen en mængde roser, bonderoser, hortensier osv.
Men tak skal du have - det får jeg brug for!

Frk. Anemone sagde ...

Det med klikfingeren kender vist mange. Selv har jeg netop bestilt lidt ekstra hyacint-og tulipanløg - de var sat 50% ned, så er det svært at modstå... Dine blå farver skal nok blive flotte, jeg vil holde godt øje med dette emne hos dig, da jeg også planlægger et blåt bed. God fornøjelse med såningen.

Ulla

Alice´s Eventyrland sagde ...

Hvis man ikke klikker NU... tager det jo bare endnu længere tid, før dejligheden når at udvikle sig til det pragteksemplar man drømmer om! Det er ihvertfald min motivation når jeg indimellem "klikker" utidigt :) Har man først fået en bestemt plante ind i hovedet, så spøger den jo konstant derinde, og så er det svært at vente.
Skønne farver du har valgt til dit bed, det bliver utvivlsomt superflot!

Fru Friis sagde ...

Halløjsa Matias Emil. Nu fik jeg også klikket mig frem til din blog... Hvor forfriskende med en ung havestjerne på bloghimmelen. Velkommen til dette skønne univers.

Ondt i klikfingeren...??? Visse-vasse! Tror det er den del af min krop som er mest veltrænet og i topform ;o)

Høneballehaven sagde ...

Velkommen i klubben vi er mange som forstår at bruge klikfingeren, min er gået på vinterferie indtil næste år, der er jo heller ikke længe til :)
Men jeg får nu mere ondt i plastikkortet end i fingeren.

Mathias Emil sagde ...

Hej piger!
Tak for jeres kommentarer, dem er jeg rigtig glad for. I aner ikke hvor spændt jeg bliver, hver gang jeg ser at der står `ny kommentar fra ...´ i min statuslinje. Tak!

TANTE GRØN sagde ...

Kære Mathias:o)

Sikke en fantastisk samling skønheder du har gang i. Selv har jeg, - uden held - ledt efter skjolddrageren i flere år. Den er bare en must have. Hvis dine frøforsøg lykkes, kan vi måske lave en lille plantebyttehandel? Jeg har helt sikkert et par gode sager til den blå have. Et trueblue bed er bare så forfriskende og smukt. Jeg glæder mig allerede til de første blå våriris begynder at blomstre i mit.

Min klikfinger er ved at være hudløs og godt fyldt med vabler. Det farligste sted for mig og min klikfinger, er Rosenposten. Uha, tror jeg skal have sat en spærring på til den forførende netshop.

Hav en skøn og kreativ weekend.

De kærligste hilsner og tanker

Mathias Emil sagde ...

Hej Tante Grøn,
Selvfølgelig kan vi bytte! Det ville være sjovt at have noget fra din have, her i min egen. Nu må vi bare håbe de lykkes. Rosenposten er en skøn hjemmeside. Hvis jeg udelukkende fik gavekort dertil i julegave - så ville jeg blive meget glad! God weekend.