mandag den 26. november 2012

Råt for usødet

Jeg må indrømme, at selvom min have er ydmyg, simpelt anlagt og uden fine, forkromede løsninger - så vil jeg have lov til at drømme store drømme. Hvad med en nedgravet swimmingpool, omgivet af bølgende mængder af frodige, helt lyseblå hortensier. Eller hvad med et orangeri, stort som en katedral og helt tilplastret både udenfor og indendøre, med duftende roser og pink lathyrus. Drømmene er mange og måske får de en dag ben at gå på. Jeg kan da vel starte med at grave ud til en pool, jeg har jo min spade. Orangeriet kan jeg selv bygge af rafter og genbrugsglas, for man har vel en sav og et par søm.


På billedet ovenfor er det kontrasterne der fænger mig. Nok ligner skuret en gammel rønne, med bliktag og små staldvinduer. Men drivhuset, hvor er det fantastisk. Lur mig om ikke manden selv har bygget det. Ofte ligger eksklusiviteten i detaljen og hittepåsomheden. Mit eget drivhus, en byggemarkedsmodel af den billigste slags, har jeg pakket ind i træstammer, ræb og gamle rafter fra et ødelagt gyngestativ. Jeg kalder det `borgen´. Kønt kan man ikke kalde det, men når først den nyplantede efeu, klematis og senere græskar får fat - så bliver det med garanti et grønt refugium.


Billedet af det smukke og meget rustikke drivhus kommer herfra. Det nederste viser min egen `genbrugscentral´.

12 kommentarer:

Drømmeriet sagde ...

Helt enig-detaljer detaljer! Nydelig drivhus øverst, meget flott og fantasifull løsning nederst!
Hilsen Tone :)

Hanne Tilst sagde ...

Jeg synes bestemt, at jeg vil kalde din løsning for køn. Jeg ser med lethed, hvordan det vil blive ´lige om lidt´, med dine nyplantede ting. Sejt.

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Ja det øverste er da supercharmerende. Og dit bliver det helt sikkert når planterne vokser til. Bare nogle få ændringer/detaljer på et aludrivhus får det til at virke mere charmerende. Vi har skiftet begge nordgavle i vores to aludrivhuse ud med træ, og et par gamle vinduer, det er straks meget mere tiltalende, og gør husene mere stabile, vi bor i vestjylland, og her kan det blæse ganske meget. God aften.
Hilsen Anette fra "Fru Pedersens have"

Pia sagde ...

Wow det var da en super god løsning til at give et standard drivhus struktur og personlighed, det bliver flot når planterne dækker det! Jeg kan også godt lide dine brændestabelvægge på hver side :-)

Jeg har også drømme om et orangeri / drivhus, men ved ikke hvor jeg kan få plads til det i min lille have, men jeg burde snart gøre alvor af at i det mindste lave en drivbænk af de gamle vinduer jeg har gemt.

Høneballehaven sagde ...

Kreativ løsning, det skal nok blive godt, når du får det dækket af diverse grønne planter.

Fru Friis sagde ...

Det er dælme da ikke mindre end genialt.... :o)

Bente sagde ...

Supersmart måde at gemme et købedrivhus på. Når dine drømmeplanter slynger sig op af stolperne, bliver det da drømme dejligt!

Landbohaven sagde ...

Det skal nok blive godt når først det bliver dækket af planter.
Drømme har man altid lov at ha`.. Om 100 år er alting glemt.
Ha´ en god aften.

Anonym sagde ...

Fantastisk god løsning på et
"almindeligt" drivhus.Glæder mig allerede til at
følge udviklingen.

Mathias Emil sagde ...

Hej piger,
Godmorgen og tak for jeres kommentarer. Jeg synes det er SÅ fedt at i gider bruge tid på at sende mig en hilsen, jeg føler mig efterhånden meget velkommen her i blog-land. Mange tak for det. Lige fra starten har der været varme hilsener, gode tanker og opbakning at hente. Fantastisk! I giver mig brændstof til at fortsætte.

Lene sagde ...

Det er da en fantastisk idé du har fået med at lave dit drivhus om til en borg - det ser sindssygt godt ud, og jeg kan sagtens forestille mig det om et par år - GODT GÅET :)

Eva Kjær Nielsen sagde ...

Hej Mathias Emil.

Jeg syntes det er et fantatisk og kreativt drivhus
du har fået. Glæder mig til at følge din haven og kreative ideer. Frisk pust :-)