fredag den 23. november 2012

Som den fedeste velour

Jeg ved ikke om nogen af jer kender den fuldstændig fantastiske, engelske rose `Tradescant´. Den er et bekendskab værd. Alene farven, for slet ikke at tale om duften, der i min verden hører til noget af det mest sublime og uovertrufne. `Tradescant´ er for mig den ultimative rose. Vulgær, fræk, sensuel - ren liebhaveri. Det er virkelig en rose i luksusklassen. Jeg drømmer om et enormt buskads af denne rose. Iltert, temperamentsfuldt og blandt rå mængder af alt det lækre limegrønne. Lodden løvefod Alchemilla Mollis, irlands klokke Molucella laevis, hareøre Bupleurum, kongekommen Ammi majus og måske endda sammen med de lækreste, mørkeblå riddersporer Delphinium chinensis og mørkerøde solsikker Helianthus annuus `Prado Red´. Der er mange muligheder. Nu kan jeg mærke at mit hjerte banker - hårdt.


Se engang den ekstravagante opsats nedenfor. Sikken luksus. Skal jeg engang giftes, så skal dekorationerne være i dyb bourgogne, midnatsblå, cremehvid og lime farver. Dybe farver og især røde og blå tiltaler mig meget. Man kan næsten ikke undgå uden at blive provokeret af dem. På en eller anden måde bliver det bare for meget og for lækkert. Jeg får lyst til at røre, snuse og spise den røde farve her. Måske er det fordi jeg er en mand. Plejer lakstiletter ikke også at være røde? Det er nok sådan det hele hænger sammen.


Husk på at `Tradescant´ er en møgforkælet, engelsk rose der ikke finder sig i ydmyge haver og dårlig jord. Her skal virkelig nurses. Rosen bliver cirka 70 centimeter høj og knapt så bred, kræver sol mindst seks timer om dagen og bør i øvrigt dækkes til om vinteren. Hvis du passer godt på denne diva, så kvitterer den med store, svulmende og stærkt duftende blomster hele sommeren igennem. Og det er jo al besværet værd. Jeg tror billederne taler for sig selv.


Billederne her er ikke mine og jeg har selvfølgelig ikke selv kreeret opsatsen. Så havde jeg blæret mig noget mere med den. Jeg har billederne fra internettet, skriv til mig hvis jeg skal tage dem af. Se siderne de kommer fra her, her og her

10 kommentarer:

Gitte H sagde ...

Åhh ja, den smukke rose måtte godt bo i min have :-)

Angående billederne, så stammer alle billeder på internettet fra en webside. Når man låner andres billeder, er det derfor vigtigt at henvise til den webside de stammer fra.

TANTE GRØN sagde ...

Kære Mathias Rosenhjerte.

SUK, Tradescant er een af mine yndlingsroser, hvis det ikke ER yndlingsrosen. Den er så fuldfed af lækkerhed at den, som du siger, er lige til at spise. Jeg har nogle stykker af femme fatalen og jeg håber inderligt, at de klarer sig igennem vinteren.

Den opsats måtte godt stå hjemme på mit spisebord. Den emmer af extravagance og storladenhed. Den er virkelig helt fantastisk smuk.

Iaften har jeg dyrket telefon-rosomani med min gode ven Paw. Han sad i København og jeg herhjemme i det nordlige Jylland og med den ene hånd omkring mobilen og den anden på tastaturet, sad vi i hver vores ende af landet og sukkede og hvinede mens vi googlede forskellige roser til hans have. Lidt kinky, ikke?:o)

Mange rosenelskende hilsner

Marianne sagde ...

Mathias Emil, jeg er komplet forelsket. Bloggere vil vide, at jeg er en af de få kvinder der ynder kraftige farver i min have.

Gitte, hvis du skal købe en lige som jeg har planer om at gøre, skal vi så ikke bestille en sammen? Vi bor jo lige 'rundt om hjørnet' . Jeg kan kun finde den hos Autin Roses.

Marianne sagde ...

Nå til Info.... Rosenposten har den også!

Mathias Emil sagde ...

Kære Tante Grøn,
Jeg synes det er så skønt at du gider kommentere herinde. Bliver altid så glad når jeg ser en kommentar fra dig. Og jeg kunne ikke være mere enig - lige så kinky som røde laksko. Hvor er det fedt at vi alle har en passion for det samme. Selvfølgelig trukket i hver vores retning, men det er da dejligt at kunne dele det med hinanden og hvine sammen.
Hils endelig Paw og ønsk held og lykke med roserne.

Mathias Emil sagde ...

Hej Gitte,
Det har du selvfølgelig ret i - jeg har rettet det med det samme. Tingene skal gøres korrekt.

Kære Marianne, fantastisk at du tør kaste dig over alle de skrappe kulører.

Alice´s Eventyrland sagde ...

´Tradescant´ ser helt fantastisk ud! Dens farvetoner kan virkelig løfte et bed op i en højere oktav! Jeg har ikke selv haft den, men den minder lidt om ´William Shakespear´ som stod i haven da jeg flyttede ind. Farven var så forførende, at jeg bare måtte supplere med ´Falstaff´og ´Erinnerung an Brod´, for jeg blir svag i knæene over roser med lange buede grene der hænger yndefuldt over bedet og blomstrer.
Hilsen Alice

Katinka Raabymagle sagde ...

De mørke roser giver ganske rigtigt haven drama, sensualitet og en blød luksuriøs stoflighed!

Jeg synes de mørkerøde er mere stilfulde og eksklusive end de blodrøde, som har en mere pågående kraft i sig.

Fik et par højrøde roser i gave i sommer, som jeg har noget svært ved at invitere hjerteligt indefor. Pt står de i krukker, for den højrøde farve er for mig en kende umulig at placere i mine bede uden de skingert råber på opmærksomhed - der er de mørkerøde mere stilige og knapt så larmende - men klart bevidste om eget værd og lækkerhed...

Har flere af den historiske rose Tuscany Superb, som jeg synes er vidunderlige! Mere robust og mindre krukket end de engelske, hvilket er dejligt, når de står høje og med fylde midt inde i bedet (blandt andet...).

Mange hilsner og dejlig lørdag fra
Katinka

Bente sagde ...

Oj den farve er da bare for lækker! Jeg har iøvrigt en kjole i præcis denne skønne bordeauxrøde farve.....
Jeg må vist ind og læse lidt om denne skønhed. Jeg synes nemlig også at en rose skal dufte dejligt. Så er den omend endnu mere forførende.

Mathias Emil sagde ...

Hej piger,
Tak for jeres kommentarer - vi er vist mange der har kastet vores kærlighed på alt det bordeaux! Men der er altså også et eller andet, helt ustyrligt lækkert over sådanne blomster. Kommer de fra en anden verden?