fredag den 16. november 2012

Startskud

Det her skal nok blive spændende!
Jeg sidder netop nu i min bløde, røde sofa i vinterhaven og føler mig en smule selvfed. For hvad bilder jeg mig egentlig ind, sådan at starte min helt egen haveblog?
Mange ting farer gennem mit hoved, mens jeg sidder og føjer sætning på sætning til indlægget her. Jeg er jo ikke gartner! Jeg har hverken specielt grønne fingre, plantemæssig viden, eller særlig mange penge til at føre mine vilde planer og svulmende drømme ud i livet for. Men jeg har min spade, min kost og min spade - og så har jeg et hoved med forstand og en lyst til at vide mere. En lyst til at blive bedre og hele tiden lære nyt.


Haven og dens indretning har i snart en halv snes år været min store interesse. De første par år var min mærkelige, nye hobby begrænset til en kapilærkasse med cherrytomater og to rækker radiser i min mors hendøende staudebed. Snart var det ikke nok og vaks som jeg var, drog jeg afsted til grøftekanten. Hjem blev hentet strunke græsser, kithvide rølliker, vild kørvel og cikorier i overdådig blomstring. På det tidspunkt var højsommeren nær og plantene, alle som en, led en tørstens død. Rødder havde de stort set ingen af og solen var ubarmhjertig. Jeg skulle blive klogere!

Og klogere er jeg blevet for hvert et spadestik der er taget i haven. Men der er lang vej igen. Jeg har stadig meget at lære og det er netop det, der fascinerer mig. Haven, naturen og sandelig også grøftekanten, er gået hen og er blevet en passion for mig. Dagligt må jeg derud for at studere, indsnuse og tage ved lære. Engang bliver jeg måske en helt rigtig gartner! Hvem ved.


Som projektet skrider frem, vil jeg hen ad vejen forsøge at komme med positive indspark, reportager fra haver i ind- og udland, omtale af nye som gamle planter, frøfirmaer, planteskoler, mine ønsker for haven, omtale af nye bøger og først og fremmest - fokus på de utallige gøremål der er i haven, mine ofte dyrt købte erfaringer, successer og fiaskoer.
Denne blog er først og fremmest tænkt som en formidlingsplatform, hvor jeg kan få afløb for mine frustrationer over mislykkede projekter, stille spørgsmål og uddele svar og erfaringer i samspil med andre bloggere og haveinteresserede medlurere, samt simpelthen bare at nyde at have et sted, hvor jeg kan gøre som jeg vil og samle alt det jeg elsker, til en stor, klumpet dej. Jeg håber at der er rigtig mange, som vil være med til at få dejen til at hæve!



Det er mit ganske ubeskedne ønske og håb med denne blog, at jeg kan være med til at sprede galskaben - inspirere, glæde andre og skabe et lille frirum hvor kreativitet, livsglæde, frodighed og først og fremmest haveglæden vil blomstre. Kan jeg være med til at sætte en grøn spire i en forbipasserende, lave et smil om din mund, eller blot smitte en forkølet mælkebøtte med lidt frodig vitalitet og livsglæde - så vil jeg være både glad og umådelig stolt.

10 kommentarer:

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - hvor er det bare skønt, at du har startet din egen blog. Fra du kommentede på min blog fra første gang - dengang var du 18, nu 19 - har jeg lagt mærke til dig. Der er (også) brug for kreative drenge og mænd i haveverdenen, og jeg må sige, at jeg som 'gammel' forlægger er fuld af beundring over dine sproglige udfoldelser. Du er en ørn til at formulere dig. Velkommen i blogverdenen. Kh Claus

Mathias Emil sagde ...

Hvem skulle have troet, at den første kommentar på min nye blog ville være fra Claus Dalby. Sejt. Tak!

Anne-Mette sagde ...

Hej Mathias

Velkommen til blog-verdenen. En spændende verden med en masse havetosser. Sejt at du nu har fået din egen blog. Det bliver spændene :-)

Kh. Anne-Mette

BC sagde ...

Hej Mathias
Super fin blog vi har læst den med stor interesse og vil følge den frem over :)
Hilsen Moster Putte og Bjarne

Høneballehaven sagde ...

Det var her jeg skulle have kommenteret første gang, kan jeg se. Nu vil jeg blot sige, at jeg sidder med et smil om munden. Hyg dig :)

Landbohaven sagde ...

Velkommen i blogland.
Jeg glæder mig til at følge din blog.
Ha´ en god dag/aften.

Mathias Emil sagde ...

Tak skal i have!

Jannibele sagde ...

Gratulerer med bloggen din. Ser frem til å følge deg. Hilsen en annen rykende fersk blogger i Norge med hage i Sverige.

Helena sagde ...

Hej!
Galenskap säger du då vill jag vara med :-)
KRAM från mig!

Maria Christensen sagde ...

Velkommen til blog land, en verden med haveinteresserede mennesker. Håber at du må føle dig velkommen. Vi har meget forskellige interesser indenfor haven, men fælles for os alle er nok at vi elsker at blogge og dele vores små sejre og nederlager med hinanden. Jeg har selv tænkt det samme som dig, er jeg selvfed når jeg blogger? Men jeg gør det med et hjerte som brænder for at dele min interesse for haven...