tirsdag den 27. november 2012

Stolpe op og stolpe ned

Jeg vil som det første starte med at takke alle jer, der gider læse denne blog. Da jeg startede for mindre end tolv dage siden, havde jeg aldrig i min vildeste fantasi regnet med, at det ville føre så vidt - at så mange havde lyst til at følge og besøge siden. Allerede nu har jeg haft et godt stykke over fem tusinde besøgende. Det er helt utroligt. Også mange tak for jeres altid positive, informerende, opmuntrende og ikke mindst kærlige kommentarer. Det er herligt at være blogger, når man har så fine læsere som jer. Jeg har verdens bedste job!


Jeg synes lige at I skulle se de stammer jeg har rejst i haven. Jeg synes de er med til at tilføre haven karakter, især om vinteren og ved sommertide vil de være frodige søjler af klatreroser, efeu, klematis og duftende lathyrus. Mon min idé holder - det er første år jeg har gang i projektet. Jeg tror det. Lige nu ser det hele lige vel kunstnerisk og goldt ud, med store sten og den rå bark. Allerede til næste år er de forhåbentlig dækket og overgroet af en frodig, grøn masse.


Langt de fleste af de sten der ligger ovenpå stammerne, er nogle jeg har fundet i jorden her i haven. Noget siger mig, at vi her i den gamle æbleplantage har en noget ringe jord. Det stemmer godt overens med mit mantra `den ydmyge have´ - men for at være helt ærlig, så er jeg godt træt af det. Der er ikke noget at sige til, at de engelske roser har det lidt sløjt. 


Stammerne I ser her, var egentlig ment som brænde. Men jeg gider ikke save brænde - og hvorfor lade noget, som kan se godt ud i haven, gå op i røg og damp? Vi brænder vel heller ikke vores pileflet på grillen.



Omkring nogle af stammerne har jeg viklet groft sejlgarn. Det håber jeg vil hjælpe de klatrende vækster lidt på vej. Jeg slipper nok ikke helt for at hjælpe dem deropad, men det gør vi jo gerne. Til sommer skal I nok få at se, hvordan det hele tager sig ud. Dette er for mig blot endnu et bevis på, at klatreplanter kan og skal plantes over hele haven - for det ville da være kedeligt, kun at nøjes med en enkelt, forkølet slyngrose op ad nedløbsrøret. Husk på at de klatrende vækster er nogle af dem, der virkelig kan tilføre en have frodighed, vildskab og dramatik! Rigtig god dag derude - og endnu engang tak for jeres venlige hilsener, kærlige vink og små prik.

7 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Tillykke med at du er kommet godt i gang og allerede har så mange læsere, du kom hurtigere i gang end de fleste, men fik også en god anbefaling på en bestemt herres plads. Det er dig vel ondt, for du laver gode indlæg.
Det skal nok blive godt med dine stammer og klatreplanter op af, stammerne har jo karakter her om vinteren, ja om sommeren bliver det så noget helt andet.
Stort set alle mine klatreplanter gror op i træerne, det er ikke alle, der er lige villige til at gro der, men jeg er stædig, så de SKAL. Nogen er langsomme startere, men oftest lykkes det og så bliver det rigtig flot.
Held og lykke med at få det til at gro.
Vh Lisbeth

Høneballehaven sagde ...

Det var selvfølgelig blog, der skulle have stået :)

Frøken Solhat sagde ...

Velkommen til den forunderlige og gavmilde verden bloglandia :0) Tusind tak for din kommentar....det er altid hyggeligt når nye bloggere kigger forbi - det er i hvertfald sådan jeg får øjnene op for de nye friske pust....tak for det.

Jeg har melsdt mig under fanerene som fast læser og kigger helt sikkert forbi din spændende blog igen .

Dorthe

Anonym sagde ...

Kære Mathias Emil!
Sikke nogle dejlige stolper,især dem med snor omkring.
Dem vil jeg helt sikkert kopiere til min have.Venligst Birgit Nouti.

Frk. Anemone sagde ...

Dejligt for dig med stor respons og mange læsere, som Lisbeth siger, så er reklamens magt jo stor, og siden jeg begyndte er der også kommet mange flere bloggere til, så der er mange steder at støde på en ny én som dig. Herligt sted her i bloglandia og din blog kan man slet ikke undvære at følge med på.

Det bliver super godt med klatreplanter op ad stammerne, og du bliver helt afhængig af at få noget til at gro opad. Selv har jeg omkring 30 clematis og skal have flere endnu.

Held og lykke med det hele :)

Ulla

Linda Irving sagde ...

Hej Emil
Din Blog er sammen med Claus Dalbys, allerede blevet min godnatlæsning.
Du får mig altid til at smile med dine ligefremme måde at skrive på, og din plantelyst, samt viden er helt fantastisk og så i en så ung en alder.
Hvis du bliver ved på denne måde overhaler du en vis Hr.Dalby inden om.
De varmeste godnathilsner og prik tilbage.
Linda

Mathias Emil sagde ...

Hej piger,
Mange tak for jeres kommentarer. Det er fedt at kunne være med til at inspirere og når jeg tilmed hører, at mine ideer skal kopieres - så bliver jeg rigtig glad!
Kære Linda, mon dog jeg ligefrem går hen og bliver Dalbys konkurrent. Dertil er jeg ikke dygtig nok endnu, men jeg er glad for at være din godnatlæsning. Større ros kan man næppe få!