søndag den 9. december 2012

De kære stauder små

Endnu er mine nye stauder meget små - faktisk så små at de stadig er frø. Den seneste tid har været en perfekt såtid for mange stauder og nu skal det altså være, hvis man vil nå at have gavn af vinterens kuldegrader i sin frøsåning. Her vil jeg fortælle lidt om hvordan jeg sår mine stauder. Det er let, billigt og en hel fantastisk fornøjelse når det lykkes. Kender I en bedre måde at gøre det på, eller gør jeg det helt forkert - så skriv til mig i en kommentar eller mail og jeg vil forsøge at gøre det rigtigt næste gang.


Min tilgang til haven er, at det ikke behøver være så svært. Når jeg sår mine sommerblomster, toårige og nu også stauder, gør jeg det på den simpleste måde, uden moderne hjælp og på en måde hvor alle kan være med. Det sjove er, at jeg selv bliver lige overrasket over resultatet hver gang - det er så let. Blot skal man huske at følge nogle få regler.
Ovenfor er de ting man skal bruge. Såkasser, her er det en gammel kødbakke og grøntsagskasser, så- eller pottemuld, frø, mærkater/tusch og hvis du er bange for jord under neglene, havehandsker.



Som det første fylder jeg cirka fem-otte centimeter jord i kassen, trykker den let til og sikrer mig at jorden er fugtig og uden store tørveklumper. Man kan eventuelt vande jorden igennem, men det gør jeg nu ikke. Så er det bare at drysse frøene ud og sikre sig at de ikke ligger alt for tæt. De store frø lægger jeg på jorden med passende afstand - et par centimeter mellem hver. Her har jeg sået tre slags stauder i hver kasse. De kan nemt tåle at stå lidt tæt i spiringsperioden, for de skal alligevel prikles ud senere. Det skal I også nok få at se hvordan jeg gør.


Den opmærksomme læser vil bemærke at frøene slet ikke ligner hinanden. De helt små frø øverst skal ikke dækkes, dem trykker jeg blot fast mod jorden. De helt store og flade frø i midten skal dækkes af et lag jord svarende til tre gange dets højde, ligeledes dem ovenfor. Meget store og hårde frø, som for eksempel staudelathyrus, lægger jeg i vand nogle timer inden såning. Det blødgør frøskallen.


Ovenfor kan I se hvordan jeg har sået frøene. Nu skal de blot dækkes med jord og vandes godt. Dog endelig ikke så det sopper - så flyder frøene bare rundt i ét rod. Husk at skrive navn på kassen ifølge frøposen. Nu er det bare at vente og glæde sig. Senere skal frøene prikles og pottes om, indtil planterne er store og stærke nok til at kunne klare konkurrencen ude i bedene. 

Husk forresten at stille kasserne så frøene får frost, men ikke væde. Dæk eventuelt med et drys sne, men vand ellers ikke før det begynder at blive grønt til foråret. Det var nemt, ikke?

Jeg har blandt andet sået den røde kvan Angelica gigas
Grunden til at jeg laver en lille guide som her, er at jeg selv, da jeg startede som `gartner´, i den grad manglede en lille amatør-guide. Mange af de havebøger jeg havde og efterhånden kunne udenad, viste ikke hvordan og hvorledes på et plan, hvor helt `grønne´ førstegangs-gartnere kunne være med. I må ikke grine af mig, for jeg ved at der er flere nyslåede gartnere, som jeg selv, der læser med. Det er så herligt at dele. Rigtig god anden søndag i advent.

8 kommentarer:

staudecafeen sagde ...

hej lyder som en helt fornyftig måde du sår stauder på - men er du i tvivl også om det lidt halvsvære frø skulle du måske køben "Staudefrøbogen fra frø til staude" :) Anne Gine

Mathias Emil sagde ...

Kære Anne Gine - den ønsker jeg mig i julegave! Jeg vil så gerne lykkes med de svære frø også.

staudecafeen sagde ...

Rigtigt godt ønske:) både til dem med og uden erfaring i at så stauder:) God aften Anne Gine

Linda Irving sagde ...

Tak for din guide, jeg er en af dem der godt kan bruge den.

Smil fra Linda

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - som altid en fornøjelse at læse om din gøren og laden. Kh Claus

grethe pedersen sagde ...

Mathias du gør det godt dertil kan jeg ikke endnu...har prøvet utallige gange...men smugkikker lidt hos dig...

Pia sagde ...

Rigtig godt med gode guides. Du kan se her hvordan jeg sår mine stauder
http://www.findinspiration.dk/1945/saning-af-stauder-udend%c3%b8rs

Og som du skriver er det rigtig vigtigt med god markering af hvad man sår, nogen gange ender de med at stå ude i over et år, hvis de ikke lige spirer i første omgang.
Jeg har desværre flere ulæselig træispinde lige nu, men forhåbentlig kan jeg genkende bladene når de dukker op!

Mathias Emil sagde ...

Hej Piger og Claus - tak for jeres kommentarer!
Linda, hvor er jeg glad for at du kan bruge min lille guide.
Grethe, jeg synes bare du skal kaste dig ud i det igen! Ellers træder du blot vande og lærer det aldrig.
Pia, jeg tager hatten af for dig. Du er tydeligvis langt mere prof end jeg! Enormt flot.