søndag den 2. december 2012

Et kalenderlys så kønt

Jeg er modsat mange af mine jævnaldrende vild med alt der starter med jul. Det sige sig julemad, julepynt, julekalender, julelys, juledekorationer, julebag og så videre. Men i dag starter juleordet alligevel med kalender. Her er mit kalenderlys - det var jeg lidt sent ude med og fik først fedtet det sammen i går. Jeg synes at det er blevet nogenlunde vellykket. Hyggeligt ser det ihvertfald ud med al den knasende sne og det kønne, grønne gran. Hvis du trykker på billederne bliver de større.



Helt ærligt, så er det ikke specielt svært at bygge et kalenderlys - eller hvilken som helst anden dekoration. Mest af alt handler det om tålmodighed. Flere gange ender jeg altid med at være på grænsen til tudefærdig, arrig eller helt igennem hysterisk, før jeg bliver færdig. Sådan er det - for man vil altid gøre det så fint og så godt som muligt. Oftest går det dog sådan, at fint bundne sløjfer og kunstfærdigt udførte pynteting bliver smidt på bålet. Det enkle, rene og naturlige vinder førstepladsen hvert år. Så kan glimmer og kunstig sne godt pakke sammen.






Til mit kalenderlys har jeg kun brugt få ting. Alt du skal bruge er en urtepotte, en klump ler, et lys, gran, kogler, en limpistol og små julekugler i forskellige farver, samt guldtråd. Start i rækkefølgen ler, lys, gran, kogler, kugler og til sidst små dutter af guldtråd krøllet sammen om en blyant. Færdig. Tænd til sidst lyset - det fuldender ligesom billedet. Selvom det lyder let, så kan det faktisk godt være ret svært. Alligevel kan jeg kun opfordre til, at man selv går i krig med dekorationer og så videre. Det er ret sjovt, også for børn, og så lærer man ofte nye sider af sig selv at kende.
 

De grønne fyrfadstager i glaseret keramik købte jeg på et julemarkend i går. Jeg er rigtig glad for dem og de er lige tilpas ikke-julede til at kunne stå fremme hele vinteren. De er lavet på Rosengården, der ligger ved Bårdesø på Nordfyn. På gården arbejder udviklingshæmmede voksne og unge - og jeg må sige at de er dygtige. Her kan vi andre slet ikke følge med. Tag og besøg deres gårdbutik, den er et besøg værd. Ikonet i baggrunden er lavet af billedkunstneren Mogens Leander.

5 kommentarer:

Nana, Drømmehaven sagde ...

Det er en fin kalenderlysdekoration du har lavet! Og så har du brugt et overkommeligt lys. Jeg køber altid for tykke lys. Jeg kan ikke nå at brænde dem, så jeg kan følge med kalenderen. Jeg har fx ikke fået brændt 1-tallet på mit lys endnu ... Hvis du har lyst til at se mit kalenderlys, ligger der et billede på min blog under fanen Julekalender 2012. God adventssøndag :-)

Jette sagde ...

Hej Mathias.Det er da en rigtig fin
kalenderlys-dekoration du har lavet.
Jeg sidder også på anden dag og laver dekorationer.Lægger anden ombæring ind senere på dagen,hvis du har lyst til at se dem.
Rigtig god advent Jette (mit lille gods)

Høneballehaven sagde ...

Den er da blevet fint, og det er fine lysestager du har købt :)

Jannibele sagde ...

Du er jammen kreativ:) Jeg har ikke en gang fått noen adventsstake på plass...men masse stearinlys blir likevel tent i mitt hjem. Ha en lun søndag!

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Hvor er det flotte dekorationer du har lavet. Kan godt lide at du ikke er farveforskrækket. Skønt med andre der er helt vilde med december, jeg elsker også den måned, den er hygge, drømme og eventyr for mig.
Anette fra "Fru Pedersens have"