onsdag den 5. december 2012

Pyntesyge i lilla og lime

Her i skoven hygger vi os med gran, levende lys og masser af julepynt. Normalt bliver jeg lidt tør i munden og får en smule koldsved, hvis jeg lokkes ind i et hjem der flyder over af engle i alle hjørner og har gran op ad væggene, kravlenisser en masse og kæmpe gedebukke af strå. Men heldigvis kan der julehygges på mange måder. I vores julehjem skal man ikke være bange for at slå ud med armene, for dekorationerne står solidt på bordet og ingen tingel-tangel hænger faretruende tæt ved gangarealer. Sådan er julen for mig. Ikke alting behøver være ekstravagant og pompøst.
  


Ofte er det sådan, at det enkle er det smukkeste. Sådan er det med mange ting her i livet, det sige sig madlavning, påklædning, indretning, have og sandelig også makeup. Jeg er endnu ikke ret voksen, så jeg tager en gang imellem i byen - og der burde mange piger virkelig skrue ned for charmen. Men det er en helt anden historie.



Jeg håber at I hygger jer derude i juleland og tager godt for jer af konfekten. Det er så herligt her i december, at vi ikke behøver tælle kalorier og blot kan kaste os over kagedåsen med hovedet først. Det har jeg ihvertfald tænkt mig at gøre - og jeg tror at den første rulle marcipan er røget. Konfekt er så dejligt i maven.



For at vende tilbage til dekorationen, så er den såre simpelt bygget op i en stor klat ler, der er lagt ned i en urtepotte. Et godt fif er her at fore urtepotten indeni med en avisside, så hænger leret ikke fast. Derefter har jeg stukket lyset ned i leret, pyntet af med gran og til sidst klistret kugler, sløjfer og kogler på med en limpistol. Det er virkelig nemt og her kan alle være med. Få eventuelt en anden til at binde sløjferne - det er svært! De små krøllede `dutter´ har jeg lavet ved at krølle guldtråd om en blyant. God appetit.


6 kommentarer:

Jytte sagde ...

Du har så evigt ret, Mathias Emil!
'Less is more* som angelsakserne siger, eller 'in der Begrenzung zeigt sich der Meister', sagde Goethe (var det vist nok.
Her i huset er jeg ikke kommet længere end til et fedt lys i den lille skibsskrue af messing, som jeg bruger til lysestage og en stor buket af det sidste fra haven, inden frost og sne satte ind, suppleret med nogle amaryllisblomster i en skøn lys varm orange farve, som jeg slet ikke vidste fandtes.
Glædelig vinter
Jytte
www.danishknitdesign.com

Min Gamle Jul sagde ...

Hvor er den fin :-) Jeg er også til det enkle og naturlige - når det gælder dekorationer, men kan godt lide gammelt glaspynt til juletræet.

Det ser hyggeligt ud hos dig.

Kh. Marlene (Staudefeen, der også har en juleblog)

Frk. Anemone sagde ...

Der ser rigtigt hyggeligt ud hos dig. Jeg hylder også Less is More og hader ligefrem kravlenisser... Nej, lad os få noget naturstads ind i dekorationerne og hygge os med det i stedet for. Konfekten må liiiige vente lidt endnu, vi laver kun én portion, og den skal altså også vare til jul.

Nyd din aften.

Linda Irving sagde ...

Flot Emil
du må gerne lave mine dekorationer.
Her i huset pyntes gerne lidt og helst i hvidt, Medusa nisser og engle er simple og sjove så de bor her. Og i øvrigt er en bakke med 4 pink bloklys lidt mos og et par kugler min adventskrans.
Konfekten den må vente, i stedet fylder vi os med varm Kakao og jødekager.
Mange julehilsner fra Linda

Eva Kjær Nielsen sagde ...

Smukt, flot stil :-)

Høneballehaven sagde ...

Ja ja du kan også det der med det simple og det naturlige. Det ser godt ud, og tak for tippet med avisen under leret. Det er altid det værste ved juledekorationer, nemlig at få de brugte fade rene bagefter.
Vi lidt ældre damer er nødt til at vente med konfekten, ellers går det helt galt med vægten. Jeg har nemlig også mest lyst til at gøre som dig, hele hovedet ned i konfektskålen :)