tirsdag den 11. december 2012

Kære julemand, kan du læse hvad der står?

Jeg er endnu ikke helt voksen og det er ikke mange år siden at Lego og modellervoks stod øverst på min ønskeliste. Indrømmet - jeg elsker stadig julegaver. Især dem med glittet papir, krøllede sløjfer og så må de meget gerne være hårde og flade! Nemlig havebøger. Nedenfor er det Claus Dalbys bog Den levende have, som snart igennem en halv snes år har været min tro følgesvend. Det var først da jeg fik denne bog forærende, at jeg for alvor fattede hvad det er der er så fantastisk ved havelivet. Ifølge min optik er Claus´ bøger, og i øvrigt også hans fantastiske have ved Riis Skov i Aarhus, gjort af det samme stof som drømme.

Her er det en af Claus Dalbys første bøger om havelivet.
Den koster i vore dage blot 150,- på Klematis.dk

Når det kommer til havebøger, findes der en hel jungle derude i internet-verdenen. Især hvis man kan læse lidt engelsk og ellers er god til at lære af billeder. I dag har jeg klikket mig vej gennem noget af udvalget på nettet og er nået frem til nogle stykker, som jeg mener ikke at kunne leve uden. Jeg håber her at kunne bidrage til en noget længere ønskeliste. Flere kender I sikkert allerede. Hvis ikke, skulle I skamme jer!

Her en mængde gode historier og praktiske råd af
Torben Thim, der som bekend regerer ved
Rosenplanteskolen i Løve. Fundet på Saxo.dk til 300,- 

Kommer det til havebøger - gerne de store, lækre og tunge af slagsen, er jeg med det samme liebhaver. Endnu har jeg ikke voldsomt mange, men for hver jul, fødselsdag og udsalg vokser samlingen. Herligt er det en kold vinterdag at kunne skride en tur hen i `biblioteket´ og finde en gammel yndling eller ny skat frem.

Her en fremragende og meget gennemarbejdet bog af
Ursula Buchan, med fotos af Andrew Lawson. Her er virkelig stof
til fordybelse, eftertænksomhed og undren. Saxo.dk til 300,- 

Har du et drivhus, eller ønsker dig et - så ønsk dig
Drivhusdrømme. Den koster 300,- på Klematis.dk 

Jeg har fortalt om værket her før - Hans Peder Christiansens
fremragende guide til de mest utrolige og samtidig nogle af verdens
mest berømte haver i Sydengland. Spækket med gode historier og
portrætter af vores forgængere udi havekunsten. 300,- på Klematis.dk

Når vinteren udenfor raser og foråret synes umådelig langt væk, er det en herlig ting at kunne fordybe sig en verden af botanik, haveanlæg og drømme udi nye byggeprojekter til haven. Jeg kan dårligt finde en bedre vinter-beskæftigelse. Nedenfor kan I lære hvordan man planter i lag - en disciplin jeg ville ønske at jeg var bedre til. At mestre blomstrende staudebede en hel sæson igennem, er en ganske undervurderet kunnen.

I denne bog kan du lære hvordan man planter i lag.
Noget der interesserer mig meget - en dag skal jeg nok blive
god til det. Jeg har fundet den på Plantarum.dk til 400,-

Her er det en storslået bog om nogle af Europas
mest bemærkelsesværdige haver. En guide til selv at
pakke kufferten og tage afsted. Bogen indeholder
en hel verden af drømme. Plantarum.dk til 245,-

Jeg synes at I skal besøge siderne Saxo, Plantarum, Adlibris, Klematis og mange flere endnu, for endnu flere bøger. Min bog-ønskeliste er efterhånden mange fod lang. Men man har vel lov at ønske! Så kære julemand, kan du læse hvad der står?

10 kommentarer:

grethe pedersen sagde ...

Whau..jeg finder det ganske godt sikken dejlige bøger du har fundet og delt din begejstring med os andre tusind tak...så mon ikk! julemanden har allerede været der med sin lup.
Hilsen Grethe ;-)god jul

Tant Otteskrufv sagde ...

Jag instämmer gärna, trädgårdsböcker är lika härligt som trädgårdsdrömmeri! I uterummet är det precis lagom temperatur för att linda in sig i en kofta och med raggsockar på fötterna avnjuta en vacker bok till kaffet.

Høneballehaven sagde ...

Jeg har rigtig mange havebøger, men ikke nogen af dem du nævner her. Men jeg skammer mig nu ikke af den grund.
Måske skulle jeg sætte Torben Thims Om roser jeg ved på ønskesedlen.
God aften til dig.

Landbohaven sagde ...

Hvor er det dog mange havebøger du viser her.
Jeg har kun et par stykker.
Ha´ en god aften.

Lise Sørensen sagde ...

Claus dalbys:den levende have og drivhusdrømme er de to havebøger jeg har læst mest i.Jeg har over fyrre bøger om have og planter,men bruger nette mere og mere.
Hvis jeg var bedre til engelsk var udvalget enormt,men det kan vel komme med øvelsen.

Katinka Raabymagle sagde ...

Pyha, vi er da bog-enige så det står efter:0)

"Den Levende Have" havde nøjagtigt samme virkning på mig for 5 år siden. Så glad for den nu er blevet genoptrykt, da jeg ellers lå i fast rutefart til bibliotek for at genlåne (og genlåne og genlåne...).

Jeg har dog også en forkærlighed for de mere haveakitektur-orienterede med moderne vinkler - er jo "fag-skadet".

Mange decemberhilsner fra
Katinka

Nb. David Austins "De Engelske Roser" er også et must i min optik.

Ulla J. sagde ...

Jeg tør slet ikke tælle, hvor mange havebøger jeg efterhånden har. Jeg har efterhånden kastet mig ud i de engelske titler, og når "børnene" er hjemme hjælper de med at oversætte de mere vanskelige fagorienterede passager.
Jeg ønsker mig Anne Gines staudefrøbog. Jeg tror ikke så meget på julemanden, så jeg har sendt ønsket videre til min datter :)

Frk. Anemone sagde ...

"Den levende have" var for mig også en rigtig øjenåbner - jeg husker det så tydeligt for jeg havde taget den med som ferielæsning på en hytteferie i Skotland i 2004 og den blev læst fra ende til anden. Jeg havde det som om jeg havde fået en åbenbaring! Siden er andre dejlige bøger kommet til, hvoraf du viser et par stykker.

Jeg synes også Ernst Jensens "Et liv med roser" har en særlig plads i min bogreol...

Jeg håber at julemanden bringer mig "Vis mig dit Drivhus"... siger du det lige videre til ham?

Julehilsner fra Ulla

Mathias Emil sagde ...

Hej piger - hvor er det fedt at I deler min begejstring for havebøger. Også lidt sjovt at flere af jer fik den samme `åbenbaring´ som mig, ved at læse `Den levende have´. Alletiders! Husk i øvrigt på at det ikke altid er mængden der afgør det - selv en lille samling havebøger kan gøre det ud for et helt bibliotek. Det handler bare om at vælge de rigtige!

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - tak for den flotte omtale. Kh Claus