torsdag den 13. december 2012

Lys i mørke

Overalt er mørkt og stille, det er koldt og sneen ligger som et tykt tæppe udenfor. Det er med at huske den lune hue, vanterne og de gode støvler når vi begiver os udenfor. Indendøre er det for alvor på tide at skrue op for hyggen, fylde slikskålen på ny og lægge endnu et stykke brænde på den blussende ild i pejsen. Vi hygger os i denne juletid og selvom det bestemt er lunere indendøre nu, end ved sommertide, så er det som om at sneen og kulden alligevel har det med at kravle ind i sjælen og puste en kold vind ned ad ryggen.


Ild og varme har altid draget mig og jeg synes at det er noget af det mest behagelige, at sidde lige foran pejsen og mærke varmen mod ansigtet. Jeg kunne sidde sådan i timer og bare kigge ind i ilden - jeg synes ganske enkelt at det er så smukt.

  

Jeg er så heldig at mit arbejdsbord står nær pejsen i vinterhaven og her bliver der fyret lystigt op dagen igennem - ofte sidder jeg som en velbehaget kat og skyder ryg mod flammerne. Aldrig har jeg brudt mig om sauna og skoldhede boblebade, men ilden i pejsen er min ven. Jeg håber at vort venskab vil holde livet ud, for flammerne er så livgivende, smukke og behagelige.




I vinterhaven har vi også en mængde stumper af halvbrændte bloklys stående i gamle glasskjulere. I dagens anledning har jeg suppleret med forskellige andre typer af lysestager, for husk at det i dag er den 13. december. Lysets fest. Der er ikke længe til den 21. december, hvor mørket vil vende sig til lys - også den dag fylder vi her i skoven vindueskarmene med levende lys og byder forår, lyse timer og længere dage velkommen.




Nu vil jeg gå på juleferie, hygge mig og have det godt med venner og familie. Jeg skal nok vende frygteligt tilbage med en masse nye indlæg - for jeg tager mit kamera med på rejse og lover at fange en masse øjeblikke, som skal deles med jer. For eksempel vil jeg vise jer hvordan vi pynter juletræ her i skoven og måske endda hvordan vi udvælger træet - det bliver hvert år til noget af et spektakel!


På onsdag er vi inviteret til aftensmad ved Claus Dalby og også her vil jeg forsøge at fange et par billeder bag om kulisserne - mon jeg bliver grebet på fersk gerning? Det er ikke sådan at være til middag i løvens hule! Hav det godt så længe, vi ses på bloggen!

8 kommentarer:

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Kære Mathias.
Der er ikke noget som ild og varme i brændeovnen, desværre har vi ikke vores længere, men nyder det i fulde drag når jeg besøger nogen som har tændt op. Dejligt med juleferie, hvis du kommer til at kede dig en lille smule i jylland, er du velkommen til at besøge mig i min julehave. Du kan bare ringe, mit nr. står på bloggen. Det kunne være hyggeligt at mødes, og snakke have, jul og blog :-)
Kærlig julehilsen Anette

Linda Irving sagde ...

Kære Mathias
Hvem der bare havde sådan en pejs. jeg må varme mig ved dine billeder i stedet, sammen med et stort blødt tæppe, Honningkage og varm chokolade.
God Juleferie til dig og dine, jeg kommer til at savne dig og dine indlæg (mon du kan holde dig helt væk ?)og hils ovre i det jyske.

Glædelig Jul herfra.

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Hej igen Mathias.
Jeg er kommet i tanke om hvor jeg havde set de store trækogler henne, som du spurgte om i går.
http://www.cutechristmas.dk/shop/traekogle-med-reb-3081p.html
Juleknus Anette

Anonym sagde ...

Også jeg glæder mig til et gensyn her på blokken og ønsker dig en glædelig jul. Venligst Birgit Nouri

Nana, Drømmehaven sagde ...

Jamen, god juleferie til dig og dine, så! Vi blogges ved når du kommer tilbage :-) Og så tror jeg lige at jeg vil sætte en masse levende lys i en vindueskarm som du har gjort. Det må gerne være lidt overdådigt i denne måned.

Annette Lund Andersen - Eventyr Haver sagde ...

Kære Matias

Jeg kan sandelig godt forstå at du har en stor forkærlighed for levende ild, vi er vidst mange der dele din glæde ved det af samme grund.

Jeg ville ønske jeg havde en pejs eller brændeovn, men så i sidste uge fik jeg en pejsi et pakkespil...? jo den er god nok, jeg vandt en cd med en pejs optaget på Luneborg Kro, her i Nordjylland... Tks Tsk det virker bare ikke rigtig uden varmen... ;)

Dejligt at se at du fejre lysfesten med maner og hvor er det dog smukt og stemningsfuldt der i vindueskarmen.

Glæder mig til at se flere billeder her på din blog fra både det ene og det andet... bare du ikke bliver snuppet ;)

God juleferie til dig

Jule og decemberhilsner
Annette

Frøken Solhat sagde ...

....så varmt og hyggeligt det ser ud Mathias Emil ;0)

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - jeg har også 'noget' med åben ild. Fyrer godt op i pejsen, til I kommer. Kh Claus