mandag den 3. december 2012

Føj hvor det matcher

Ofte brækker jeg mig lidt i munden, når jeg læser rundt omkring at det hele  og skal matche. Det sige sig et bed udelukkende holdt i rosa, eller en gruppe krukker kun i hvide farver. Jeg synes at ensfarvede bede bliver helt ustyrligt kedelige, for når der ikke er noget til at bryde og spille op, så bliver det hele altså noget plant. Måske er det fordi jeg er lidt nærsynet og farverne således blender sammen - men på den anden side set, så ville en rød/hvid slikkepind med pebermyntesmag ærligtalt være ret kedelig, hvis den kun var rød! Hvorfra skulle man så vide, at den også smager af vanilje?



Sådan er det ligeledes med haven. Hvis et bed kun er flammende rødt, ja, så er det flammende rødt. Tilfører man derimod orange, gul, lime og nuancer af fersken og abrikos, som i en rigtig flamme, så bliver hele herligheden løftet til et andet plan. Så går det hen og bliver sublimt. Hvis man er heldig altså.


Ovenfor er det de orange til abrikosfarvede, sammen med rosa blomster jeg vil slå et slag for. Denne farvekombination er meget overset, synes jeg - og det er synd, for de to farver går smukt sammen. Den abrikos farve får det bedste frem i den rosa og omvendt. Kan man tilmed finde blomster med begge farver i, så er der ikke et øje tørt.


Øverst er det den engelske rose `Gertrude Jekyll´, dernæst kaprifolie  `Goldflame´ der både er lyserød og abrikosfarvet, så lupinen `Salmon Star´ og dernæst den smukke `The Alnwick Rose´.




Herover er det røllike `Terracotta´, torskemund Linaria purpurea, herover den engelske rose `Emanuel´ og nederst en fin lyserød georgine som er en frøsåning.


Billederne er ikke mine, men nogle jeg blot er studset over på nettet. Dog ved jeg at to af billederne kommer herfra og herfra. Skriv til mig, hvis jeg bryder en copyright.

9 kommentarer:

Jan Jacobsen sagde ...

Fint indlæg med den sædvanlige knivspids humor, og du har ganske ret , desværre ser man mange falde i den bølge af modefarver som div magasiner tilskriver, dette har i mange år været udpræget indenfor have, specielt den hvide farve har været så meget in at det næsten var til at få røde knopper af!!
Jeg kender udemærket danskernes farveforskrækkelse via mit tidl arbejde indenfor farve,indretning,bolig mm.
Lad os nu se noget power i de danske haver og andre steder, personligt har jeg det sådan at det er selve planten der er den vigtigste komponent ( altså nørded plantesamler) derefter kan div sammensætninger af farver så komme , men godt vi alle er forskellige!!

Høneballehaven sagde ...

Ja du kan da få det sagt, det må jeg sige, mon du får klaps for det. Alle billederne er smukke, jeg har også en del af de roser, du nævner og synes, at de er skønne, men lupinen slår da alt, den er smuk.
Faktisk har jeg også ladet mig lokke til et hvid bed, men det er ikke helt gennemført og lige ved siden af står flere lilla rhododendron og en dejlig lyserød rose Ritausma. Det er nu meget godt.
Hilsen
Lisbeth

Katinka Raabymagle sagde ...

Uha, smag er sprængfarligt men også voldsomt interessant at diskutere!

Og du må jo vælge dit læserig med omhu, hvis det næsten gør dig dårlig…men så vil jeg i stedet råde dig til at få nallerne i Bogen ”Den Frodige have” af Marie-Louise Veber Paustian, som har mange lækre bedbud på ret farverige kombinationer.

Min holdning er, at det nok med havefarver er lidt som med garderober – indimellem ønsker man og tiltrækkes af de farvestrålendes kraft og andre gange roen i det enkle og underspillede.
Jeg arbejder med nogle områder holdt i få farvegrupper, mens det store opdelende bed i haven linker til disse områder. Er der farvefest alle steder mangler jeg stilhed - og bliver det hele for ensfarvet mangler jeg spontaniteten og legesygen…

Men når man skærer ind til benet (og det som jeg mellem linjerne hører dig jamre;0) ) er budskabet, at haver skal være personlige. At haven skal vise haveejerens personlige udtryk og smag – ikke være en efterstræbelse af den såkaldte ”gode smag” eller ”sådan gør man, ikke?”. Har jeg ret? For så er vi helt på linje!

Mod, tro på egne idéer og lysten til at udforske bør vi hylde og slå saltomortaler for!
Mange hilsner fra
Katinka

Anonym sagde ...

Kære Mathias Emil!Alt hvad Katinka lige har skrevet kan jeg også tilslutte mig.Lad os slå nogle flere saltomotaler.KH Birgit

Alice´s Eventyrland sagde ...

Hej Mathias Emil
Skønne billeder af vildt smukt farvede blomster. Nettop de gyldne farver, og over skalaen af abrikostonerne mod rosa, er de farver jeg prøver at sammensætte i øjeblikket. For få år siden ville en kraftig gul farve ikke blive budt indenfor i min have. Det havde ikke noget med "god smag" at gøre, for på det tidspunkt havde jeg aldrig hørt andre synes at gul spolerede farveharmonien. Det er først her i blogland at jeg har læst at mange havde gjort samme erfaring, og jeg blev henrykt over ikke at stå alene med den tanke.

Da jeg var barn var haver plantet til med hvad man nu lige havde fået eller arvet. Haverne dengang var meget farverige, men der var ikke plantet for at planterne skulle komplementere hinanden. Det var oftest snitbede af alle mulige stauder, til buketter. Hvis der var mere end en rose i haven, var de i bede for sig.
Omkring 60érne blev en mere stram havestil "moderne", med kun få skulpturelle træer, stedsegrønt, elefantgræs og bambus. Os der ikke lige var husejere dengang, har senere prøvet at få sådan en overtaget have til at "gå-op" fordi vi samtidig huskede mormor´s farverige have, og ønskede os blomster.
"Den gode smag" er jo blot fordi nogen med erfaring i ovenstående, har sammenfattet nogle rigtig gode farve- og plantekombinationer for at hjælpe rådvilde havekøbere igang, og er aldrig ment som noget man skulle slå hinanden i hovedet med.
Haver er heldigvis oftest ret personlige, men der er nogle kombinationer der klæder hinanden så godt, at mange får lyst til at lave sådan et bed i egen have.
Jeg er helt enig med Katinka, men ville bare lige nævne lidt om haveudvikling gennem seneste ca.60 år :)
Mange hilsner Alice

Linda Irving sagde ...

Total griner..Du er altså herlig, ung og spælsk.
Og hvor du dog bare kan få sagt det som mange andre tænker.Personligt elsker jeg hvid,meeen det bliver altså meget klinisk og kedeligt, hvis ikke det får noget at spille op af, så jeg ekspermiterer. Så er det jo herligt, du kommer med de fedeste tips til hvad der kan være fint sammen med det hvide.
For det skal blive for lidt mere spælsk har jeg helt utraditionelt plantet Jordbær rababer mellem stauderne, det bliver spændende og se hvordan det kommer til at tage sig ud til sommer.
Smil Til dig fra Linda

Mathias Emil sagde ...

Kære alle,
Tak for jeres kommentarer. Jeg har læst dem alle flere gange og er virkelig glad for alt hvad I lærer mig og deler så generøst ud af. Tak for det. Håber at i alle fangede, at det ikke er en `farvefest´ jeg søger - men derimod et opgør med rent ensfarvede bede. Det bliver så kedeligt. I har alle meget ret når I skriver, at en have først og fremmest skal være personlig. Men er vi mennesker ensfarvede? Lad personligheden, kreativiteten og den sprudlende humor komme mere til udtryk i haven. Dette er ikke et surt opstød, men en tilskyndning af det, jeg synes er smukt. Vi har alle så meget mere at komme med, end hvide bede og nydelige symfonier i lyserød. Sådan har jeg det.
God aften til jer alle og igen tak for jeres sprudlende kommentarer! Mathias

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - ja godt ser det bestemt ud, og fin farvesans er veludvikle. Men rigtig svært bliver det først, når man skal have blomsterne til at spille sammen i et bed og blomstre på samme tid.

Staudefeen sagde ...

Hi, hi, trækker på smilebåndet, for jeg kan ikke blive mere enig. Bede holdt i samme farver/toner er smukke ved første øjekast, men keder en smule efter et stykke tid - men det kommer selvfølgelig an på ens smag, for der er f.eks. også mennesker, der kun kan gå i sort, fordi farverne forstyrrer :-)

Kh. Marlene