tirsdag den 4. december 2012

Tag med til England

I dag vil jeg tage jer med til Loseley Park Gardens, der ligger ved Surrey i England. Det er et helt igennem fantastisk sted, med en mængde velanlagte haverum - frodigt, mangfoldigt, stemningsfuldt og bestemt ikke farveforskrækket. Jeg får virkelig en vitaminindsprøjtning når jeg ser billederne her igennem. Klik på dem og de bliver større. Ret smart! Først får I lidt historie. Læs med hvis du synes at stedet fortjener en nærmere præsentation, eller nyd blot billederne. Kom nu, tag med på rejse. God fornøjelse.


Loseley Park Gardens er først og fremmest en imponerende herregård fra 1562, med en enorm park og så endelig det famøse haveanlæg, som jeg synes er så spændende. Hele herligheden ejes i dag af de fine mennesker der hedder More-Molyneux, som er direkte efterkommere af dem der i sin tid købte stedet tilbage i begyndelsen af det 16. århundrede. Sådan noget kan man i England. Den oprindelige `Walled Garden´ blev anlagt tilbage i 1500-tallet og blev siden redesignet af Gertrude Jekyll i begyndelsen af det 20. århundrede. Hende er vi mange der kender og beundrer. Det var hende der sammen med Edwin Lutyens blandt andet stod bag Hestercombe Gardens i Somerset. Hun havde meget klare visioner udi, hvordan farver i haven bør sættes sammen.


   
Haven blev først rigtig interessant efter Jekylls indtog og påvirkning. Hun var kvinden for et helt nyt design af haven, der dog alligevel tog udgangspunkt i det gamle. Således blev der på Loseley indført en mængde rum, alle med forskelligt tema. Som billederne løber af med jer, vil I opdage en hvid have, en rosenhave, en eng, en have til snitblomster, bassinhave og så videre. 


Her er det bassinhaven. Ret flot.

Desværre ville historien det sådan, at Jekylls visioner og haveplaner ikke skulle bestå. Grunden til at vi I dag kan se hele historien, er fordi haven blev genskabt. Det tragiske skete da Anden Verdenskrig meldte sin komme. På et tidspunkt blev der rationering, mangel på fødevarer og en vidstrakt blomsterhave var ingen nytte til, når sultne munde skulle mættes. Således røg Gertrude Jekylls hårde arbejde og vidstrakte visioner sig en tur. På stedet blev en mængde træer fældet, bede nedlagt og i stedet blev der sået grøntsager og plantet frugttræer. Derved kunne eget forbrug dækkes og salg til landsbyen være en indtægtskilde. 

Her er det dagliljer Hemerocalis
Nøkketunge Ligularia

Heldigvis gik det jo sådan, at Anden Verdenskrig fik sin ende og rationeringen ophørte. Men hvad nu med Jekylls haveplaner? Jeg ved ikke hvad der skete i tiden efter krigen og indtil begyndendelsen af halvfemserne. Jekyll var længe død og borte. Mon haven blot lå hen - jeg ved det ikke.



Prøv at lægge mærke til hvordan farverne komplimenterer hinanden


Men hvad jeg ved er, at i det herrens år 1991 blev planerne for at genskabe den formelle have på Loseley udfærdiget. Arbejdet startede i 1993, mit fødeår, med `The Rose Garden´, efterfulgt af  `The Herb Garden´, `The Flower Garden´ og `The White Garden´. I 2003 kom `The Organic Vegetable Garden´ og `The Cut Flower Garden´ til. Der er altså i dag mange haver i haven. Og det spænder vidt - lige fra krydderurter og økologiske grøntsager, til en rosenhave med over tre tusind roser. For at det ikke skal være løgn, så så endnu en have dagens lys i 2005. Nemlig `The Wildflower Meadow´ - en vidstrakt blomstereng med en mængde gamle blomstersorter, samt selvfølgelig det vi kalder engblomster.


Billederne her stammer fra den hvide have. Læg mærke til de smukke,
hvide hortensia Hydrangea arborescens `Annabelle´
Ovenfor er det afrikas lilje Agapanthus alba 

Jeg kunne nok gå en lang tur i denne have. Det er det her jeg taler om, venner, når jeg mener at farverne skal spille op til hinanden og ikke bare være ens og de samme. Her er både leget med statur, tyngde, silhuetter, lange kig, vand, sten og en masse andet. Det hele er der og hvor er det godt klaret. Jeg er sikker på, at de har nogle dygtige gartnere på Loseley.









I øvrigt må jeg hellere skynde mig at sige, at jeg ikke ved om historien her passer. Hvad man klikker sig rundt til på nettet, finder på tysk og forsøger at læse på spansk, ved man aldrig helt med. Jeg håber at historien passer - for den er da god. Hvis bare min have havde været invaderet af gale tyskere under krigen og at de senere var blevet skudt ned midt i staudebedet, ja, det havde da givet et historisk vingesus!





Ovenfor er det billeder fra rosenhaven og noget med en masse græs. Gad vide om det er Gertrude Jekyll der har fundet på det. Det tror jeg ikke - men det er da flot. Sikke et arbejde at skulle passe så mange roser. Jeg håber at de bliver ordentligt betalt, men mon ikke når familien der ejer stedet hedder More-Molyneux. Sådan nogle plejer at have en masse guldmønter og store juveler.


Stenbræk, ovenfor, er en forholdsvis almindelig og uhyre nem staude. Sjovt at se den i så fint et akkompagnement. Når man planter en enkelt plante en masse, synes jeg at deres særkende træder særlig kønt frem. Her er der bestemt nok til at fylde vaserne indendøre også.


Her til sidst skal I få et lille fyrværkeri. Jeg er vild med den måde de laver have på i England - især her, hvor farveforskrækkelsen er forduftet en smule. Herligt. Jeg håber at I blev inspireret. Det er jeg blevet, også i den grad. Husk i øvrigt, at hvis I gemmer billederne på jeres computer eller bruger dem andetsteds, så er det ikke mine. Her er jeg gået på rov i blogland og har rippet bloggen I finder her.

Solhat Rudbeckia, måske `Cherry Brandy´ - jeg er ikke sikker 
Her er det montbretie Crocosmia `Lucifer´ i knop

7 kommentarer:

Frk. Anemone sagde ...

Sikke dog et fantastisk sted, helt sikkert et besøg værd. Hende Gertrud Jekyll kunne bestemt noget ved havekunsten :)

Ulla

Ulla J. sagde ...

Spændende sted, du har fundet. Skal du ikke se den IRL?

Mathias Emil sagde ...

Kære Ulla,
Selvfølgelig skal jeg afsted - og jeg tager kameraet med. Er sikker på at det bliver fantastisk!

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - beundrer din ihærdighed og dine mange fine indlæg.

Sanne O. sagde ...

Sikke da et FANTASTISK sted !

Staudefeen sagde ...

Det var da en fantastisk rundtur :-) Smukke billeder - skulle lige til at spørge dig, hvilket kamera du bruger, men kan se, at det ikke er dine egne billeder.

Tak for historien :-)

Kan i øvrigt se, at du har min blog på din liste - har netop tilføjet din.

Og er der ikke noget med, at du bor på Nordfyn? Nu er Nordfyn jo ikke så stor (og jeg bor der selv).

Kh. Marlene

Humlehagen sagde ...

Hei fra Humlehagen!:)Så kjempefin blogg,gleder meg til å følge med videre!:)Hilsen Else Britt:)