lørdag den 1. december 2012

Lune decemberdrømme

For mig er december en måned fuld af varme, gode venner, dejlig mad, gaver og vigtigst af alt familie. I december vågner jeg og alle i min familie fra vinterens søvnige rutiner og gør klar til jul - for hvor er det en dejlig tid vi går i møde. Selv om det i dag kun er første december, så er den første gave allerede købt, marcipan og nougat ligger klar i køleskabet sammen med dej til pebernødder og snart vaniljekranse efter mormors opskrift. Jeg kan ikke lade være med at blive grebet af stemningen, tage mig selv i at sidde og drømme lune drømme og hele måneden igennem hygge mig kolossalt - men det er lige nøjagtig hvad december og julen er til for, tror jeg. Varme, hygge og lyserøde drømme.


For ikke mange minutter siden tog jeg mig selv i at sidde og fundere over den cottagehave jeg så brændende ønsker mig. Jeg går og drømmer om alle de skønne blomster jeg vil lære at kende, om alle de nye byggeprojekter jeg vil sætte i gang og om alle de lune og lyse aftener jeg vil tilbringe derude, i hyggeligt selskab af familie og gode venner. Men intet kommer til den som blot sidder og drømmer lange, lyserøde drømme. Her handler det om rettidig omhu, flid og logistik. Det vil jeg så hygge mig med i dagene der kommer. Lange og lyse er de ikke ligefrem, så de lyse timer må udnyttes bedst muligt. I morgen skal der sås stauder - og jeg vil tage kameraet med ud i frosten. Rigtig god og glædelig første december.


Følg billederne tilbage hertil og hertil.

5 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

God arbejdslyst så kan du drømme videre.
Du har ret julen er hyggetid, jeg har købt næsten alle julegaver, men pebernødder er jeg ikke startet på endnu.
Hilsen Lisbeth

Jette sagde ...

Hej Mathias.ja! drømme er dejligt.Men man skal også selv gøre noget for at drømmene går i opfyldelse.
Julen er en dejlig tid,med hygge og god mad sammen med familie og gode venner.
Er ikke startet på julegaverne endnu,men har da bagt en lille smule og fået lavet en masse juledekorationer.
Rigtig god weekend til dig Jette

Anonym sagde ...

Kære Mathias Emil! Du forstår rigtigt at tryllebinde os
alle med din dejlige haveblok.
Tak til Claus Dalby,at han gjorde os opmærksom på
din blok .
Glædelig første søndag i Advent til alle havedrømmerne.
KH Birgit Nouri.

Vivi sagde ...

Det er så skønt at sidde og drømme om skønne haver, håber du får mulighed for at føre din drømmehave ud i virkelighedens verden.
Jeg står selv midt i at skulle skabe en ny have, og har bestemt også drømt mange drømme.

Madame sagde ...

Hej Mathias, tak for din søde kommentar hos mig - jeg glæder mig til at følge din smukke blog!
Ja, julemåneden er en skøn tid, og vi kan allerede nu begynde at lægge planer for vores sommerhaver. Lige nu er min have hvid af et tykt lag sne. Ønsker dig en god 1. søndag i advent.