onsdag den 23. januar 2013

Det pusler ved nattetide ...

Heldigvis er det hverken indbrudstyve, kattejammer eller naboens rockmusik der giver lyd fra sig om natten, her i skoven. Det er ovnen der snurrer og mig der rører sammen, ælter og pensler. Vi har bagt brød og jeg siger jer at det blev dejligt. Her får I opskriften - så er der noget at give sig til, hvis søvnen lader vente på sig.



Enkelt bagværk er oftest det lækreste og at holde sig indenfor fem, måske seks hovedingredienser er en kunst - men enkelheden smager altså derefter! Lad os bage et koldhævet brød. Kom, så går vi i gang ...

Du skal bruge:
2 dl kærnemælk
20 g gær
4 dl koldt vand
2 spsk olivenolie
2 spsk honning
1 spsk salt
200 g grovvalsede havregryn
450-500 g hvedemel
5-korns blanding eller græskarkerner til pynt
1 æg til pensling


Kom kærnemælken i en rigeligt stor skål og opløs gæren heri. Tilsæt så vand, olie, salt og honning. Rør havregryn i væsken og dernæst hvedemel lidt ad gangen. Rør dejen godt igennem, indtil den har en konsistens som tyk havregrød. Film skålen og stil den i køleskabet til næste dag. Det er vigtigt at dejen hæver i mindst 10 timer.


Næste dag tager du dejen ud af køleskabet og vælter den ud i en lille bradepande foret med bagepapir. Glat dejen ud med hånden, så den fylder formen ud. Lad så dejen hæve ved en radiator eller et andet lunt sted i cirka to timer.



Efter endt hævetid tænder du ovnen på 200 grader varmluft og pensler dejen med det sammenpiskede æg. Drys så med kornblanding eller græskarkerner og bag brødet i cirka 40 minutter. Tag til slut brødet ud af formen og afkøl på en bagerist.


Et lille tvist er, at du også kan bruge dejen til boller. Tag blot to skeer og form skødesløst en masse rustikke boller. Bag dem ved 200 grader i cirka 15 minutter - så lover jeg at I vil få en fugtig krumme og sprød skorpe. Velbekomme og god fornøjelse!

10 kommentarer:

grethe pedersen sagde ...

Mathias det ser jo lækker lækker ud det må da prøves uhm...tror at det smager så fuglene synger...skriver lige opskriften af.
fortsat god hygge.

Anne-Mette sagde ...

Uhmm. det ser bestemt lækkert ud og hvor har du ret, jo mere enkelt desto bedre :-)

Kh. Anne-Mette

Høneballehaven sagde ...

Lækkert nu blev jeg sulten :)

Anonym sagde ...

Jeg er brødnarkoman.Så tak for den dejlige opskrift.Det ser lækkert ud.Men vil foretrække brødet uden nogen form for tilbehør,så man virkelig kan smage brødet.
Venligst Birgit Nouri.

Nette sagde ...

Kære Mathias

Den opskrift tror jeg nok, at jeg vil prøve af i den kommende week-end. Tak for fiffet.

Frk. Anemone sagde ...

Uhm... Og så med Nutella :)

Mathias Emil, din lille "husmoder"... Hvor er det altså skægt med alle dine input her på bloggen, smiler Ulla

Landbohaven sagde ...

Det ser lækker ud.
Ha´ en god dag.

Annette Lund Andersen - Eventyr Haver sagde ...

SLURP naj nu e rmit tastatur blevet vådt... Det ser lækkert og indbydende ud. Tak for opskriften så kan jeg gøre dig kunsten efter ;)

Haveknus
Annette

Anonym sagde ...

JA Mathias. Det smagte godt, så det bliver ikke sidste gang du bager det (håber jeg).
Kærlig hilsen Mor

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - hvor ser det godt ud. Den opskrift skal jeg da prøve. Vil erstatte med en del grahamsmel, som jo er noget sundere end fint hvedemel.

Kh ham, der er blevet lidt 'frelst'