mandag den 14. januar 2013

En duft af opium ...

Blev jeg en dag spurgt om hvilken blomst der er min yndling, ville jeg lange ud med en syngende lussing. Sådan noget spørger man ikke om! Og så alligevel, for skal jeg være ærlig, så er en af mine virkelige darlings valmuer. Ingen anden blomst jeg kender, kan på samme alsidige måde være både stor, tyk og pompøs, men samtidig folde sig ud som den mest sarte skabning på denne jord.




Valmuer er feminine planter og egentlig tror jeg at alle blomster er piger. Måske lige bortset fra tidsler, der jo også får smukke blomster. De er mere maskuline, med deres pigge som beskyttelse og ganske farefulde udseende som charmefaktor. Hosta tror jeg også er en dreng - men en tøsedreng i pigetøj. De fleste hosta får nemlig lyserøde blomster!




Synes I ikke også at valmuernes tylskørter er noget af det mest delikate? Jeg kan huske da jeg var en lille unge, da føjtede vi ofte i skovene her omkring og legede på grøftekanten. En yndet leg gik ud på at nappe knopperne af valmueblomsterne, for dernæst forsigtigt at pille skallen af. Var de sarte og helt sammenkrøllede kronblade hvide, røde eller lyserøde talte der point. Nul point for røde kronblade og ét point hvis de var lyserøde. Sjældne var de hvide og fandt man sådan en, var legen som regel forbi. Så var skatten ligesom fundet og ny sjov kunne træde i stedet.




I dag ved jeg at valmuer kan have alle farver i verden - måske lige med undtagelse af grøn. Før jul fik jeg en lille stak valmuer forærende og det skal blive spændende at se, om de vil gro i vores lerede jord. Jeg tænker her på Claus-valmuerne, der har de smukkeste lilla og purpur farver. Eksperimentet må stå sin prøve hen over sommeren, for snart skal de sås og spændingen er stor.




Så vidt jeg ved, er valmuer ikke specielt vanskelige at have i sine staudebede. Claus siger at frøene blot skal blandes godt med pottemuld, for derefter at blive spredt rundt omkring på solåbne steder i haven. Nu må vi se - lykkes det ikke, må jeg fedte mig til en ny portion frø og prøve igen.




I en af Isabella Smiths bøger læste jeg forresten at valmuer, når de er sået, ofte ender med at stå ret tæt. Det siger sig selv, for selvom frøene blandes godt og spredes ud med beskeden hånd, ender de ofte med at stå ret tæt. Derfor skriver hun at man skal huske at tynde ud. Hele tyve centimeter bør der være imellem hver plante, men jeg gætter på at de godt kan tåle at stå lidt tættere.




Vi vil jo ikke have at vores blomster skal stå og råbe til hinanden - og så gider jeg egentlig heller ikke at skulle luge hele tiden! Her i haven står planterne tæt og når først der er tyret sommerblomster i bedene, går det trægt med pladsen. I år skal valmuerne blandt andet stå distancen mod stolte kavalerer, ærteblomster og frøkenhat.




Jeg håber det kommer til at se dejligt ud med mine nye kendis-valmuer og jeg håber at I har nydt billederne her. Jeg synes at de alle, hver som et, er fantastiske og meget stemningsfulde. Jeg har fundet dem på Pinterest, som også jeg er begyndt at bruge. I kan læse meget mere om Pinterest her og følge mig via linket her.

17 kommentarer:

Zep sagde ...

Vidunderlige!

Hjerteligst

Nana, Drømmehaven sagde ...

I første kapitel af Fru Marie Grubbe skriver I.P. Jacobsen "Valmuerne havde kastet deres store, røde Blomsterblade og stod i de bare Stilke." - Det er sådan-ét citat jeg går rundt og husker ... Smukke billeder du viser. Valmuen er én af mine MANGE yndlingsblomster. Hav en god mandag!

Drømmeriet sagde ...

Helt enig,Valmuer er en av de skjønneste- også en av mine absolutte favoritter!
En gang fikk jeg i oppdrag å lage en brudebukett med røde Valmuer i. Brudgommen beskrev sin brud slik:
"Hun er så sart men samtidig så sterk, ingen annen blomst enn den røde Valmuen beskriver henne".

Nette sagde ...

Kære Mathias

Meget fin fortælling og dejlige billeder.

Nu har du jo fået råd af mesteren selv, så en nybegynder som jeg, burde ikke supplere med råd om såning om valmuer men så alligevel.

Den gode hr. Dalby siger, at de skal blandes med jord. Dertil kan jeg tilføje: MEGET jord. Ellers kommer valmuebørnene til at stå oven i hinanden.

Når jeg selv giver mig i kast med noget, jeg ikke har prøvet før, vil jeg gerne have nøjagtige instrukser. På samme måde med madopskrifter. Første gang følger jeg opskriften til punkt og prikke. Næste gang tilsætter jeg egen kreativitet og smag, for så ved jeg mere om, hvad jeg foretager mig. "Blandes med lidt jord" er det samme som at sige, at brødet skal bages til det er færdigt, eller stegen skal steges til den er mør. Den portion frø som jeg selv var så heldig at få af CD, skulle blandes med mindst en halv spand jord, erfarede jeg. Og der skal stadigt luges mange væk. De er fortryllende dejlige, men der bliver nogle huller, når de er afblomstret, så jeg fandt ud af, at det er en god idé, at have nogle sommerblomster eller andet parat, når man fjerner dem. I en lille have som min er det nok at beholde 2 stk. kapsler. Så er der MASSER af frø til næste sæson.

Hvis du også kan lide roser, skulle du forsøge at få fat på den rose, som hedder Odyssey. Dens kronblade leder altid mine tanker hen på valmuer. Den har de yndigste bølgede danseskørter ligesom valmuerne. Den er lyserød i de blå toner, mens det yderste af bølgekanterne er lidt mørkere pink. Støvdragerne er også pink, hvilket er tydeligt, da blomsterne ikke er fyldte. Normalt er jeg mest til de kuglerunde boldformede fyldte roser, men denne får mit hjerte til at smelte.

Sikke en smøre. Nu holder jeg inde. Hav en dejlig dag.

Gitte sagde ...

Jeg elsker også valmuer. Jeg såede med løs hånd sidste sommer, og havde MANGE valmuer. Der skal tyndes mere ud en anden gang. Der er så mange skønne, og i år skal der være flere slags i min have. Min sandjord er perfekt til valmuer :-) Vil også gerne have staudevalmuerne.

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Drømmedejlige billeder Mathias. Ja jeg elsker også valmuer og har rigtig mange forskellige, de får lov at så sig selv hvor de vil. Hvis de kommer for tæt bliver blomsterne bare mindre, men det kan også være ganske charmerende.
K.H. Fru Pedersen

Høneballehaven sagde ...

Jeg havde også held med CD valmuer sidste år, så dine skal såmænd nok komme, nogen tæt og nogen langt fra hinanden.
Men med hensyn til hosta har du altså ikke ret. Hostablomster er IKKE lyserøde, de er lyslilla, lavendelfarvede eller hvide. Nogen af dem har en dejlig duft.
Hilsen Lisbeth

Jette sagde ...

Hej Mathias Emil.Superskønne billeder du viser.Jeg dryssede også valmuefrø sidste forår,og fik rigtig mange blomster ud af det.Men man kan heller ikke få for mange af disse sprøde og farvefyldte blomster i haven.God dag til dig Jette

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - fine billeder og hyggelig historie og jeres grøftekantsleg.

Men nu vil vi gerne vide, hvilke der er markvalmuer,opiumvalmuer, staudevalmuer, guldvalmuer og valmuesøstre (de to sidstnævnte er faktisk slet ikke valmuer). Og så har der også indsneget sig en Cistus!

For øvrigt er der også en af de viste, der slet ikke kan formeres fra frø. Det er staudevalmuen, Papaver orientale 'Pattys Plum'.
Men hvordan skal den så formeres?

Ja, nu har du fået lektier for ... I al venskabelighed.

NB. Isabella har helt ret. Hvis valmuerne står for tæt, udvikler de sig ikke optimalt men bliver små og pistne. Dog vil jeg sige,at en afstand på 10 cm er OK.

Jytte sagde ...

- og du må særge for, Mathias Emil, at få de frø sået, mens der er frost.
Happy Armchair Gardening
eller Computer Gardening
Jytte
www.danishknitdesign.com

Nette sagde ...

Hahahaha, så kan du lære det Mathias. Jeg havde godtnok luret, at "valmuerne" var blandet sammen, for den blå javertus genkendte jeg med det samme. Men pyt skidt. Details - details.

Kan forresten fortælle, at staudevalmuen "Pattys Plum" i år får konkurrence af "Plum Pudding", som er et resultat af Thomson & Morgans eget formerings- og udviklingsprogram. Mon hr. Dalby vidste det? Blomsterne skulle også holde længere end hos den gamle :-) Den er stadigvæk lidt høj, så den vælter nok rundt. Desværre. Jeg overvejer dog at undersøge om den kommer med skruegevind, så jeg kan finde en plads til den. Et eller andet sted. For den gider nok ikke bo i en krukke. Du kan se den her: http://www.thompson-morgan.com/flowers/flower-plants/perennial-and-biennial-plants/poppy-plum-pudding/t16738TM

Tine Uldall Vogt sagde ...

Hej..

Lige hvad jeg manglede. Har netop skrevet et øv indlæg på min blog fordi jeg har været så dum at så mine Claus-Valmuer i en såbakke her i går. Fik dog gode råd og dit indlæg gjorde mig lige glad igen :o) Tak for det.

Jeg har i øvrigt meldt mig som fast læser på din blog ..

Med venlig hilsen
Tine Uldall Vogt
www.haveglaeder.blogspot.dk

Nette sagde ...

Psssst Mathias, Se her: http://www.havenyt.dk/forum/prydhaven/1695.html. Du ved nok, at man ikke må skrive af fra nettet på højere læreanstalter, men man må bruge informationerne, lige så tosset man ellers vil :)

Claus Dalby sagde ...

Altså, Nette. Det skulle Mathias selv have fundet ud af! Lad mig lige supplere med at sige, at det er vigtigt, at røddene vender den rigtige vej. De må altså ikke vende op/ned!

Hvor er det for øvrigt specielt at sidde her og skrive på Mathias' blog, uden at han er til stede. Lidt som at låse sig ind i et hus, hvor ejeren ikke er hjemme!

Møllebakkehaven sagde ...

Skønne fantastiske billeder, og du ku sagtens bilde mig ind at det er valmuer allesammen - smukke er de i hvert fald :o)
I øvrigt sjovt med historien om jeres 'valmue-leg' :o)

Ha en go aften...

Mathias Emil sagde ...

Kære venner, nu er jeg hjemme!
Tak til Nette for at redde mig fra timers lektielæsning - hvad skulle man dog gøre uden sine veninder? Tak alligevel til Claus for at holde mig til ilden. Vi skal lære så længe vi lever og for pokker hvor er der endnu meget. Jeg anede ikke at der var så mange forskellige valmuer! Nu må jeg ind og læse på emnet og det synes jeg i øvrigt også at I andre skal gøre. Det er ret spændende ...
Tak til jer alle for gode råd, små anekdoter og ikke mindst ros og gode links. Det er fordi I er her, at det er sjovt at lege blog!

Jannibele sagde ...

Der traff du virkelig med en av mine store favoritter. Jeg har rett og slett en egen forkjærlighet for valmuer, særlig når de får vokse i fri dressur. Så mange deilige sorter du har:)