tirsdag den 15. januar 2013

En rose så jeg skyde ...

... op af den frosne jord. Det lyder både poetisk og smukt - så selvfølgelig er det ikke mig der har fundet på det! Jeg kender en sød gut der er organist og han gjorde mig i morges opmærksom på en salme, som han tror omhandler julerosen. Meget aktuelt, for netop nu er vores kære juleroser på vej i blomst.


Min organist fortalte mig desuden, at julerosen er et symbol på Jesus der kom til jorden i al kummerlighed og brød igennem selv det mest utænkelige. Jeg tænker at det nok har passet meget godt, dengang tilbage i det 15. århundrede hvor salmen blev skrevet. De havde det sikkert ikke lige sjovt altid og sad måske, ligesom julerosen, under et lag sne og frøs. Måske spiste de endda grød hver dag!


Spændende er det ihvertfald med lidt salme til morgenkaffen og hvor er det dejligt at jeg har så indsigtfulde venner, der kan belære mig lidt om Jesu gerninger og Guds ord. Salmen fortsætter i øvrigt således:

Den rose fin og lille
har dejlig duft og skær,
den lyse for os ville
og sprede mørket her
...


4 kommentarer:

Annette Lund Andersen - Eventyr Haver sagde ...

Ja det er en smuk salme, som jeg holder utroligt meget af.

Ikke mindst julerosen er også en skøn plante som jo netop kommer op her i vinteren.

Tak for salmen og ha en skøn dag

Haveknus Annette

Gunilla sagde ...

Julrosor är så fina och det finns så många fina sorter.

Ha det gott

Linda Irving sagde ...

Julerosen er eventyrlig, lige som vi alle går der og fryser allermest, bryder den igennem jorden og minder os om at det nok skal blive forår igen.

Anonym sagde ...

Åh....ja...een af de smukkeste julesalmer , sammen med " Dejlig er jorden ".
Sikke dog nogle smukke juleroser du her har fotograferet....meget ,meget smukke :-)
Fin blog du har fået.

Fortsat god aften

Havehilsen Lone