torsdag den 3. januar 2013

Et udstillingsvindue

I dag er det ikke mig, men Hendes Majestæt Dronningen der har været ordækvilibrist til dagens indlæg. Teksten nedenfor er citeret fra Dronningens, i øvrigt udemærkede, tale fra i mandags - nemlig den årlige nytårstale, som jeg i år synes var ganske rammende.


"Der er en tendens i tiden til at tegne et billede af det perfekte liv med ægtefælle, børn, et inspirerende arbejde, spændende fritidsinteresser, et ungdommeligt udseende uanset alder. Hvem kan leve op til det alt sammen? Hvorfor skal vi dog det? Vi møder jo allesammen modgang før eller siden. Vi knækker halsen på de kriser der kan ramme os, hvis kun det perfekte og overfladiske liv er godt nok!" 


"De moderne kommunikationsmidler med internet og Facebook rummer fantastiske muligheder, men der er også farer forbundet med det (...) virkeligheden leves på anden hånd i et slags udstillingsvindue, hvor det mere gælder om at tage sig ud end at være sig selv."


Jeg synes det er så fremragende formuleret, for jeg føler mig virkelig ramt. Det er vi nok flere der gør og ikke mindst bør! Meget af det vi og jeg især, gebærder mig udi her i den virtuelle verden, er netop et udstillingsvindue udadtil. Når jeg tænker nærmere over det, bliver jeg en smule led ved det. Derfor skal et af mine nytårsforsætter være, at bloggen her ikke kun skal vise et glansbillede og et stykke opsat sludder - men favne virkeligheden, være ærlig og ydmyg.


Hermed har I min opfordring til at tænke lidt nærmere over Dronningens ord. Ofte synes jeg at de er velvalgte, oppe i tiden og meget rammende. Hvem havde for eksempel regnet med at hun ville bruge udtryk som `at klare ærterne´, `Facebook´ og `cyberspace´? Damen ejer ikke engang en mobiltelefon!

19 kommentarer:

Fru Friis sagde ...

Hvem gider eje en mobil når man kan sende en lakaj!!??

Nå spøg til side, Dronningens tale var super og hun ramte plet som så ofte før. Et rigtig godt indspark i disse "udstillings-og-overflade-tider".

Når det så er sagt vil jeg dog lige rette din opmærksomhed mod sidste års Øjenbækavalkade som kørte her i blogland, - så kom ikke og sig at havefolket kun formår at vise de perfekte sider... ;o)

Iøvrigt læste jeg dit indlæg lige efter jeg havde udstillet mit perfekte planteskiltekasserod... he-he :o)

Mathias Emil sagde ...

Kære Fru Friis,
Hvor er det herligt at du tør udstille dit rod. Det gør mig glad at se!

Høneballehaven sagde ...

Jeg må give fru Friis ret, vi viser ikke kun det perfekte, men skriver også om det som ikke lykkes, måske har andre haft mere held og så lærer man noget om det igennem hinandens kommentarer.

Overgartneren sagde ...

Jeg tør godt give dig lidt ret. Eller lad mig sige det sådan, jeg forsøger mere og mere, at gøre min blog pæn og interessant, men det hænger nok også sammen med, at jeg ikke får så stor respons på mine indlæg. Igår var jeg faktisk ked af det og tænkte meget over hvorfor det mon kan være... Er det fordi jeg ikke kommer med nok inspiration? Er der ikke nok facts i indlæggene? Måske jeg blir nød til at skrive et indlæg om det.
Til sidst vil jeg bare sige at du ikke skal lade skorte på dine flotte billeder, som er så inspirende. Jeg nyder dine billeder, så bliv bare ved med det.
Venligt Vibeke

Alice´s Eventyrland sagde ...

Uhh, jeg fik desværre ikke set Dronningens Nytårstale i år, men hvad du citerer her, syntes jeg giver stof til eftertanke og rammer nøjagtig hvad jeg nogle gange har tænkt når man klikker gennem blogland.
Som oftest skinner en dejlig glæde igennem i indholdet, men nogle gange tænker jeg, at der er dem hvor reklame-stilen, sådan rent foto- og motivmæssigt, helt har overtaget deres fantasi! På den måde bliver det til en udstilling af deres perfekte hus og hjem, og alt det de har råd til...
Jeg tænker blot er det er trist at drømmen ikke rækker længere, end til at livet skal ligne en reklame...
Jeg har selv lavet et par indlæg i den kategori... desværre, men den dårlige smag jeg fik i munden, forstår jeg først nu... Hun er en klog dame, vores Dronning.

For bare et år siden kunne jeg ikke have drømt om at oprette mig i nogen forbindelse på nettet. At jeg har lavet en blog i efteråret, var mest fordi jeg havde læst med på nogle blogs, og faldt helt i svime over at der fandtes andre plantenørder som jeg selv!! Det ville jeg gerne være med i!!!
En anden grund var at jeg for en del år siden fotograferede en masse have- og blomsterbilleder, fordi jeg ønskede at lave en havebog. Før Claus Dalby, var der ikke særlig mange spændende bøger i den kategori, de fleste jeg havde var engelske. Men... alle mine billeder var før digitaltiden, og kvaliteten daler drastisk når man genfotograferer papirbilleder. Jeg har således fundet tilfredsstillelse i at leve min drøm ud med en blog istedet. Det er jeg rigtig glad for at jeg gjorde, for det er megahyggeligt at lære alle jer dejlige bloggere at kende :-)
Med venlig hilsen
Alice

Mathias Emil sagde ...

Kære Vibeke og Alice,

Tusind tak for jeres kommentarer. Jeg håber andre læser med her, for hvor er det godt det I skriver. Det har givet mig noget at tænke over.

Desuden vil jeg tilføje, at selvom jeg er ude med riven og forsøger at provokere jer en smule, så er det må ingen måde for at give nogen en dårlig smag i munden. Jeg er selv slem til at iscenesætte. Blot synes jeg det er vigtigt at huske på, at det ægte og virkeligheden også kan gøres smuk.

Til Lisbeth vil jeg sige at det ikke er fordi jeg er interesseret i at se folks rodebunker. Blot en uiscenesat sandhed. Jeg ved godt at du og Fru Friis er gode til, ikke at stille op og snyde. Men kig jer lidt omkring - det gør folk altså!

Kærlig hilsen til jer alle - tak for jeres indslag her.

Annette Lund Andersen - Eventyr Haver sagde ...

Så for pokker Mathias... ja hun har til dels ret, men ikke alle dyrker det det perfekte til hudløshed... men jeg skal da være ærlig og indrømme at jeg er gået langt uden om vores i øvrigt meget stor og grimme øbjebæ her i blogverdenen..
men det er slut fra i år og så skal der andre boller på suppen også hos mig :)

Så tak for dit indlæg som jo er ganske rammende og dejligt :)

Haveknus til dig
Annette

Anonym sagde ...

Hvad er dog "øjenbæ i haven". Jeg hverken skider i eller på min have. Hvis der menes "noget der ikke ser pænt ud", hvorfor skal det så vises? Så andre kan lære ikke også at lave noget skidt?

Det virker som øjenbæ femstilles som det modsatte af det perfekte iscenesatte, den gode afstemte smag. Enten viser man sig selv/sin have som perfekt, eller også er det den anden side, en øjenbæ, som normalt ikke vises, med mindre man er modig.

Det modsatte af det arrangerede smagfulde, er ikke øjenbæ. Det modsatte kan ofte være noget meget mere spændende og også smukt.

Jeg har masser i min have, nogle ikke ville bryde sig om, jeg kunne ikke drømme om at se det som øjenbæ. Hvis jeg ikke selv brød mig om det, ville pojektet være at få det ændet til min tilfredsstillelse. På intet tidspunkt ville det være en øjenbæ, men blot et givent tidspunkt i en forvandling. Hvis andre kaldte det øjenbæ, ville jeg enten ryste på hovedet eller blive fornærmet. Øjenbæ fremkommer vist kun blandt folk, der har strenge vedtagne love for, hvad man kan, og hvad man ikke kan.

Jeg gider heller ikke se fotos af rod for rodets skyld, fordi det så pludselig er sagen at vise frem. "Se jeg roder, jeg er meget kreativ".

Hvis jeg skulle tvinges til at finde noget, der lugter, kan det kun være fotos af de der, til fotograferingen arrangerede "smagfulde opstillinger" i haven. Det kunne også være en opstillet havestol eller 2, der aldrig bliver brugt. Det lugter af forstillelse og skuespil, en rigtig øjenbæ, hvis ordet absolut skal bruges. Så vil jeg hellere se en helt naturlig fugleklat på et havebord i en levende have under konstant forvandling.

Ingen design og iscenesættelse i haven hos mig, tak. Jeg har ingen blog, og får det heller ikke. Man må selv møde op, hvis haven skal opleves. Jeg læser dog med glæde nogle blogs, f eks denne. Tak for udfordringen.
Hilsen fra Mette.

Marianne sagde ...

Undskyld jeg blander mig, men jeg får lyst til at sige, Mathias Emil, at hvis det ikke havde været for dine polerede billeder, var budskabet gået igennem.

Glæder mig til at møde den 'dig' der er inde bag dem. Håber du forstår med hjertet. For det er skrevet med hjertet. <3

Mathias Emil sagde ...

Kære Annette, Mette og Marianne,
Tak for jeres indspark.

Annette - jeg er glad for at du føler dig ramt på den gode måde, men hvad er `øjebæen´ i `blogverdenen´?

Mette - jeg ser ikke på sagen her som `øjebæ´ kontra `iscenesat´. Det jeg søger er noget midt imellem. Ret meget som dig, tror jeg. Faktisk er jeg enig med dig. Ret dejligt! Jeg ser også hellere en fugleklat end et overmanipuleret cafésæt.

Marianne - hvis du hentyder til billederne i indlægget her, så har jeg brugt dem netop for at illustrere det iscenesatte. Hele denne `tese´ er også opsat som en udfordring til mig selv. Jeg er netop alt for slem til, ikke at ville vise den skinbarlige sandhed. Der gemmer sig måske en lille stylist i de fleste havebloggere? Mig selv inklusiv!

Nana, Drømmehaven sagde ...

Jeg tror at det her - som med så meget andet her i livet - handler om at finde en balance. Jeg elsker pæne ting, og jeg elsker lækre billeder. Når man tager et billede og oven i købet offentliggør det, er man jo allerede i gang med at fortolke virkeligheden. Man har valgt motiv og fokus, og man har valgt at vise det til andre. Så hvad enten man viser det vellykkede eller det mislykkede, har man jo truffet et bevidst valg. Jeg synes ikke der er noget forkert i at vise det vellykkede og det pæne. Jeg synes heller ikke der er noget forkert i at fortælle om det der ikke fungerede. Men de blogs jeg har mest fornøjelse af at følge, viser altså nogle kønne, stemningsfulde motiver. Jeg synes ikke at det pæne er mere overfladisk end det grimme, men du har ret i at det godt kan blive for opstillet. Når jeg viser billeder fra mit hus og min have, vælger jeg dem jeg synes udstråler positiv energi. Men når jeg er sammen med familie og venner kan jeg altså sagtens tale om sygdom og ulykke. Det er bare ikke det min blog handler om.

Nå, men det er en interessant diskussion du rejser. Og jeg mener en hel masse mere, end jeg kan skrive i et svar her. - Vi må tage snakken hvis vi en dag mødes irl :-)

Og så elsker jeg altså dine billeder. Du behøver ikke skifte stil for min skyld :-)

Mathias Emil sagde ...

Hej Nana,
Smukkere og mere velformuleret kan min pointe ikke understreges. Jeg kan mærke at vi to forstår hinanden. Tusind tak for dit bidrag til diskussionen her. Du har meget ret i det du skriver - og med en indstilling som din, bliver ingen hevet i nakkehårene. Der er jeg vist mere talentfuld udi at være ude med riven!
Igen tak skal du have Nana, vi ses om end ikke andet, så på bloggen!

Alice´s Eventyrland sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Linda Irving sagde ...

Så for pokker da Mathias Emil, du kan da få gang i damerne.
Jeg vil egentlig ikke blande mig så meget, blot give mit besyv med at der i vores blogge skal være plads til det hele, jeg nyder at læse om både øjenbæer og smukke haver. Er det ikke en del af glæden ved det hele som vi alle deler..Haveglæden og vores mere eller mindre fuldente haver. Jeg er kommet så sent til her i blogland, så jeg ikke har oplevet jeres Øjenbæ kavalkade. En ting er sikkert..jeg vil have fulgt den med moro og smil.
Længe Leve Dronnigen og Claus Dalby

Min Grønne Verden sagde ...

Hej Mathias Emil
Du har da virkelig fået startet en meget meget spændende debat her og i den anledning fået damerne op af stolene.
Jeg har aldrig før besøgt din blog men jeg synes den ser virkelig spændende ud og dette indlæg er virkelig tankevækkende ;0) og har gjort, at jeg skyndte at tilmelde mig som fast læser her.
Jeg tror mange af os havebloggere er meget æstetiske mennesker og dermed godt kan lide at se noget pænt og nogle pæne ting, og dermed har mange også lyst til selv at skabe noget pænt, det er vel også noget af drivkræften for mange af os når vi knokler i haven så sveden sprøjter. Om nogle gør det for efterfølgende at udstille resultatet i "udstillingsvinduet" skal jeg være usagt, men jeg kan kun sige, at for mit eget vedkommende er det et spørgsmål om selv at have noget pænt at kigge på i haven og også glæde sig over i hverdagen. På samme måde opfatter jeg det når andre viser noget de har kæmpet med og som de har fået op at stå, hvad enten det er store haveanlæg eller små dekorationer.
Jeg kan mærke dette her kan blive langt så jeg stopper her - jeg er dog meget enig med Nana fra drømmehaven.
Mange hilsner
Anita

Alice´s Eventyrland sagde ...

Min slettede kommentar, var en reaktion på en "midtvejs konklution" om at al styling var falsk. Dertil skrev jeg at vi jo alle rydder op inden der kommer gæster, og at vi placerer nye møbler både med hensyntagen til det praktiske og hvor det ser smukest ud, hvadenten det er en sofa eller et cafesæt til haven.

Som haveelskere er vi af natur æstetikere, og bygger haven op og laver ændringer så kombinationerne er smukkest mulige og komplementerer naboplanten bedst muligt. Så vores blogge emmer af harmoni og skønhed!
Heldigvis!
For skønhed er ganske rigtig ikke identisk med overfladiskhed!
Dronningens ord er kloge, men har ikke noget med glæden ved vores haver at gøre! :-)
Tak til Mathias Emil for at lægge blog til al denne philosofering!

Fru Friis sagde ...

Hold da op, der er gang i festen her!!

Det er en fornøjelse at læse hele denne ordveksling og her er rigtig mange gode synspunkter.

Vil lige sige at Øjenbæ-kavalkaden netop udsprang af et indlæg omkring de velpolerede haver og fotos. Pludselig kunne alle fremvise knapt så velpolerede hjørner i haven. Dette til stor fornøjelse og lettelse for de fleste af os.

Nu skal vi heller ikke komme ud i "skræmmekampagner" om hvad der er rigtigt eller forkert at lægge på bloggene. Jeg er stadig helt overbevist om at vi alle lægger det ud som vi selv er glade for, frustrerede over eller undrer os over, netop for at få en dialog og dermed inspiration fra andre.

Hurra for forskelligheden og for den rummelighed der sædvanligvis hersker i blogland og tak for et skønt indlæg som satte gang i kludene... :o)

Fru Skipper sagde ...

Hold da op en masse holdninger! Heldigvis alle i en respektfuld tone!
Og jeg synes det skal handle om respekt.
Jeg tror på, at de fleste af os er æstetikere. Hvorfor skulle vi ellers gå så højt op i vores og andres haver? Jeg ville klikke forbi en blog om en have med affald og forfald. Ville ikke forstå budskabet....
Jeg holder mest af opstillede billeder. Ikke for andres skyld men for min egen. Hvis andre nyder det, er det en ekstra bonus. Og så er det sådan, at jeg selv går og nyder det, jeg har opstillet.... For det handler altså ikke kun om at vise et glansbillede. Jeg bliver glad af skønhed.
Jeg elsker også at besøge andre bloggere. Nogle vender jeg ofte tilbage til.. Nogle fordi de er gode til at skrive, andre til at fotografere, nogle til at arrangere og nogle der kan det hele. Andre kommer jeg ikke så tit hos, fordi mit øje har det bedst, hvor man kan se, at det ikke bare er et sjusket forsøg på at være med i klubben. Men jeg kommer heller ikke så tit hos dem, der kun laver postkort i nærbilleder, hvor jeg ikke får noget af selve personen bag.
Og så frem til min pointe..:
Vi vælger jo selv om vi vil kigge med. Så hvis der er nogen derude der ikke kan lide en andens stil - så bliv væk og find et andet fællesskab der passer til dig.
Tak fordi du fik gang i vores forsvarsmekanismer, Mathias Emil.
Tilfredse hilsner
Lotte

Mathias Emil sagde ...

Herligt med alle jeres kommentarer, piger. I har alle så evigt ret og som punktum vil jeg blot tilføje noget jeg tror, gælder for os alle. Vi bliver glade af skønhed. Tak!
Jeg sender jer alle gode tanker og et lunt smil. Herligt er det at få jer til tasterne!