mandag den 7. januar 2013

Julen varer lige til påske ...

... og så alligevel ikke, for her i huset er alt julestads nu pakket nydeligt væk og alle tabte grannåle, sølvglitter og sod fejet pænt ind under gulvtæppet. Om et par måneder skriver vi påske som højtid og dertil passer dagens indlæg. Se engang mine søde fugle! Dem er jeg vild med, for de minder mig på en gang om min barndom, men er samtidig moderne, klassiske og ret frække, synes jeg.



Fuglene er designet efter originale tegninger af Kay Bojesen fra 1950 - så det er nogle gamle kræ. Men papegøjer kan vist også blive ret gamle. Jeg kender en rigtig levende papegøje der hedder Poppe. Han og jeg er ikke helt gode venner, på trods af at jeg altid får lov til at give ham en vaniljekrans!



Mine papegøjer er noget nemmere at have med at gøre - og så bider de ingen ører af! Den lyserøde hedder Ruth, den røde Pop og den sorte sangfugl hedder Peter. Ham har jeg fået i julegave af mine forældre. Pop flyttede ind da jeg blev student og Ruth da jeg fyldte nitten. Det er snart længe siden og til maj fylder jeg tyve!



Om jeg får endnu en sangfugl ved jeg ikke. Tre er også et godt antal. For nylig er jeg desuden begyndt at lægge mærke til endnu en dansk designer, nemlig Piet Hein. Ham er jeg glad ved og den grå vase er da også af hans design. Meget enkelt, brugbart og moderne, synes jeg.


Papegøjerne har i øvrigt taget deres æg med i dagens anledning, nu hvor de skulle på tv - havde jeg nær sagt! Inden i æggene har engang været fyldte chokolader, det er der nu ikke længere. Jeg har spist dem! Blomstene er amaryllis, smart at man kan købe dem uden det grimme løg ...

9 kommentarer:

Nana, Drømmehaven sagde ...

Skønne fugle! Ruth er helt klart min yndlings :-)

Nette sagde ...

Sikke nogle fine fugle du holder dig. Jeg elsker papegøjer. Også den levende og store slags. De er SUPER intelligente og .... ja ked af at skulle sige det .... meget kræsne med det selskab de holder sig :0) Hvor ved jeg nu det fra? Jo, jeg er vokset op med en del gøjer, og har selv en levende og hammer smuk en af slagsen. Som jeg har haft fra jeg var 8 år. Og det - min kære Mathias - er en hel del år :0) Jeg gyser og får vand i øjnene ved tanken om, at jeg måske en dag ikke har ham mere. Kan ikke ikke huske et liv uden ham.

Dine farvestrålende gøjer er nu både flotte og sjove, og desuden er de nok ikke så pernittene med, hvem der piller ved dem.

Susanne sagde ...

Hvor er dine gøjer herlige - Kay Bojesen har lavet mange skønne træting, som er meget opp i tiden igen.

Sådan en enkelt amarylisblomst giver en fed effekt i en vase. God idé :-)

Høneballehaven sagde ...

Flotte gøjer, dem kan jeg godt forstå, du er glad for, men det var nu også sjovt at læse Nettes historie, jeg vidste ikke hvor gamle papegøjer kunne blive.
Spændende om du får en mere til maj.
Hilsen Lisbeth

Ina sagde ...

Skønne gøjer og sådan en kridhvid amaryllis er altså meget smuk :-)

Bjørkvold besøkshage sagde ...

Dine fugler er virkelig til å bli glad av!

Brita

Bente sagde ...

Ja han var en dygtig designer Kay Bojesen... du har god smag må jeg sige!
Tak til Nette for historien om de ægte papegøjer! Det var en sjov historie.
I Lyngby Storcenter havde de i dyrebutikken for år tilbage en papegøje, der ikke kunne lide mænd! Så det var måske derfor Mathias Emil!

Landbohaven sagde ...

Gode billeder af dine skønne papegøjer.
Tak for kigget.
Ha´ en dejlig aften.

Jette sagde ...

Hej Mathias Emil.Skønne gøjer du har,og mon ikke du får en mere til maj.Og din hvide amaryllis er da ikke til at stå for...elsker hvide blomster.God dag til dig Jette