søndag den 13. januar 2013

Nu bliver det teknisk

Forleden skrev jeg om lupiner og fortalte vidt og bredt om, hvor dejlige jeg synes de er. Det synes jeg nu stadigvæk - men hvad jeg ikke anede var, at de billeder jeg havde lagt til indlægget viste vegetativt formerede planter. Nogle af de portrætterede lupiner var altså slet ikke frøformerede, men formeret ved hjælp af det man kalder vegetativ formering.

`Red Rum´
Det bliver lidt teknisk nu og sådan skal det også være engang imellem, for hvis ikke vi forstår og kender vores planter, kan vi så overhoved tillade os at bruge dem i vores haver? Det kan vi nu nok, men jeg synes alligevel det er spændende og vigtigt at have indsigt i, hvordan planter kan forædles, formeres og så videre.

`Desert Sun´
Vegetativ formering foregår på den måde, at de basalstiklinger (små bladrosetter) der dukker op nede ved jorden på en plante der er et par år gammel, skæres fra og sættes i en potte - præcis som vi kender det fra almindelig stiklingeformering. Enkelt lyder det, men det er en meget arbejdskrævende proces og derfor er de vegetativt formerede planter ofte noget dyre.

`Masterpiece´
Desuden tager det en del år, før producenten har nok planter til at kunne markedsføre dem. Kigger vi grundigt på planteskiltene når vi er på planteskolen, vil vi også opdage at der på nogle står et ©. Det står for copyright og betyder at tekst og billede er beskyttet. Et ® efter sortsnavnet betyder at man ikke selv må avle på planten og lave nye til videresalg - planten er altså beskyttet af en ophavsret.

`Manhattan Lights´
Således også de lupiner jeg viste - men hvad gør det, når vi falder pladask for deres skønhed og charme og simpelthen ikke kan leve uden. Hvem har også brug for et moderne samtalekøkken med easy-luk og induktion? Jeg ved ihvertfald godt hvordan prioteringen kommer til at foregå, her i min egen ydmyge have.

`Persian Slipper´
Læs mere om vegetativ formering, meristemformering, podning og stiklingeformering her.

Jeg har mine billeder herfra og det er da også Claus der har løftet en pegefinger over de vildledende billeder. Undskyld for det - men vi kan jo som bekend ikke vide alt og være gode til det hele. I ved at jeg stadig har min plads på skolebænken!

5 kommentarer:

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - vi skal lære så længe, vi lever! Jeg har dem alle i haven til sommer lige med undtagelse af 'Red Rum'.

Alle de sorter, du viser, kommer fra West Country Lupins i England. Se her - https://www.westcountrylupins.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Lupins_29.html

Kh Claus

Mathias Emil sagde ...

Hej Claus, tak for link. Det er en imponerende hjemmeside de har sig - har du set `Morello Cherry´? Den er da helt åndssvag!
Nu ved du godt at jeg kommer og presser næsen flad mod din låge til sommer, ikke? Jeg har aldrig set dem i virkeligheden.

Nette sagde ...

ÅÅÅÅhhhh hjælp! To af de viste lupiner bliver svære at leve uden. Suk. Masterpiece og Manhattan Lights er da HELT vidunderlige.

Lønbæk Planteskole sagde ...

Hej Mathias
En lille bemærkning fra 'skolemesteren':
C står for copyright af foto eller tekst på skiltet.
R efter sortsnavnet står for registreret af den gartner, der har lavet eller fundet planten, og dem må man ikke opformere til salg.
Hilsen
Den gamle gartner
Anne Marie

Mathias Emil sagde ...

Kære Nette, ja de er helt fantastiske.
Kære Anne Marie, tak fordi du deler din viden - jeg skal få rettet det med det samme.