fredag den 4. januar 2013

Så tykke og kære

Ingen andre planter minder om hyacinten. Den er så kær og tyk, luksuriøs og bamset - og så dufter den fuldstændig fantastisk. Jeg kan allerbedst lide de blå, men lige så ekstraordinært lækker var en abrikosfarvet variant jeg så forleden. Jeg tror ikke den var helt naturlig, men ikke desto mindre var den guddommelig. Som I nok kan forstå, er mit hjerte tabt til de tykke bamser.


Det er ikke altid nok at elske en plante, for at kunne bruge den succesfuldt i haven og indendøre som dekoration. Vil man have det optimale ud af sine planter, må man tiltuske sig viden og erfaring udi det grønne element. Da jeg startede som havemand, elskede jeg alle planter - men kun få gad blive boende i min have. En halv snes år klogere, mere erfaren og ikke en drøjt mindre blomstervild, lykkes langt størstedelen af mine planter nu.


At omgive sig med planter, at ville dem det bedste og ofre kostbart postevand, bekostelig pottemuld og en uerstattelig ryg for dem, giver en vis ydmyghed. En ydmyghed der på den anden side er uvurderlig. Jeg tror, at vi havefolk oplever mirakler som ingen andre. Godt nok er jeg endnu ikke far, men at se et frø spire og en plante gro da tælle højt.


Hyacinter er nemme planter. I haven skal de blot tyres ned i jorden, tre gange løgets højde og så glemmes. De er flottest det første år, hvor de står lækkert bamsede - de følgende år forsvinder klokkerne lidt efter lidt. Snart ligner hyacinterne små klokkeblomster, men det er nu også ret sødt.


Indendøre er det så let, at jeg næsten ikke orker at fortælle om det. Enten køber man en plante ved sin blomsterhandler og sætter den et kønt sted - eller også køber man løg uden jord. De skal blot lægges i et hyacintglas med vand og have et lille kræmmerhus over det sted, hvor blomsten vil bryde frem. Husk på at vandet ikke må røre løget. Ellers trækker eksperimentet ingen tænder ud.


Det er sjovt at drive sine egne hyacinter og ofte bliver de lidt lækrere end dem man blot køber færdige med jord på. Rigtig god fornøjelse med alle løgene! Køb også narcisser, grav vintergækker op og klip grene ind til drivning - så er foråret lige om hjørnet!

Billederne her er selvfølgelig ikke mine. Jeg har fundet dem på Pinterest.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kære Mathias Emil !
Godt nytår med tak for dine dejlige indslag.Fortsæt bare derudad.Du gør os alle gladere.Men skulle der være nogen af anden mening,så har de nok ikke forstået budskabet.Det er bare synd for dem.Ingen kan som bekendt rede hele verden.
Venligst Birgit Nouri.

Susanne sagde ...

Hejsa. Tak for kommentar på min blog.

Skønne skønne billeder af hyacinter.... Love it

Elin sagde ...

Nå nå!!! Du er da extraordinary god til at sætte hyacinter i vaser!

Godt ser det ud, og ja - jeg elsker også de bamsede blomster - og duften!! Den er for mig essensen af snarligt forår! Tak for i dag, nu skal jeg i atelieret!