fredag den 11. januar 2013

Sådan noget ukrudt!

Jeg kender flere der er af den overbevisning, at lupiner er noget værre ukrudt. Det synes jeg er synd, for de er da sprøde, lækre og uhyre delikate. Jeg er især vild med lupinernes fligede blade og synes som sådan også at frøstanden er smuk - på grøftekanten! Klik på billederne for at se dem i fuld størrelse.


Her i haven har lupinerne været kortlivede planter og jeg tror det er fordi det trætter planten meget at sætte frø. Den store frøstand er da også ret massiv og vi bruger jo faktisk ikke frøene til noget, da de nye planter sjældent får samme farve som moderplanten. I år bliver frøstanden derfor ubarmhjertigt klippet af og hvis jeg tør, får hele planten en tur. På den måde kan man, hvis man er heldig, få den til at blomstre igen. Er man uheldig går planten nok ud.


I går såede jeg en lille portion frø, faktisk kun tyve. Mere var der ikke i posen jeg købte på Frøtorvet - så jeg må passe godt på dem, når de kommer op! Jeg er slem til at glemme mine småplanter og tit visner de. Det er lidt synd, for frø er ret dyre og når man nu har haft alt dét besvær. I år skal det være og jeg lover jer at vende tilbage når de er spiret.



Den lupin jeg har sået hedder blot `Blue Shades´. Jeg tror ikke der er tale om en specifik sort, blot en bunke blandede blålige kulører. Det skal nok blive kønt! Kender man ikke farven på de lupiner man har frøformeret, er det en god idé at plante dem et sted, hvor de ikke laver alt for meget ravage, hvis de viser sig at være sartrosa i et bed med flammefarver.


Heldigvis er det dog sådan at langt de fleste lupiner på grøftekanten har dejlige farver udi lyserød, lilla og blå. Sommetider hvid og cremegul. Sådanne farver passer ind næsten alle steder, synes jeg. Allegevel har jeg valgt at være liebhaver og købe mine frø farvesikre. Er de ikke dét, kommer der til at rulle hoveder!


Ovenfor er det først `Red Rum´, dernæst `Gladiator´, så `Saffron´ og til slut to frøsåede lupiner som jeg desværre ikke kender navnet på. Den blå er ellers smuk sammen med den mørke kørvel, der vist nok hedder anthriscus sylvestris `Ravenswing´ hvis det skal være helt rigtigt.

Billederne har jeg herfra. Besøg endelig siden, den er ret lækker.

7 kommentarer:

Nana, Drømmehaven sagde ...

Jeg elsker lupiner! Har altid haft dem i mine haver. Og det er set - ret ofte, faktisk - at jeg er stoppet på en rasteplads langs motorvejen for at plukke lupiner der ofte gror på skråninger langs vejen. Jeg synes ikke det gør noget at de er kortlivede, for til gengæld sår de sig flittigt, og jeg kan godt lide at de selv bestemmer farven ;-) Dejlige lupinbilleder!

Anonym sagde ...

Lupiner er skønne.Selv frøstandene
er skønne og dekorative i en smuk vase og på den rigtige plads i boligen.Jeg elsker også de planter som selv vil bestemme farve og voksested.Det er da livsbekræftende.
Venligst Birgit Nouri

Fru Friis sagde ...

Jeg ejer en lupin og har haft den i mange år, aner ikke hvad den hedder og så er den lyserød på den kæreste måde. Den har aldrig bredt sig til mere men får også klippet frøstandene,, dog mest for at få den til at sætte flere blomster hen over sommeren, og det gør den så... Lupiner er skønne!

Gitte sagde ...

Jeg har en del lupiner i mit vestvendte bed i forskellige farver og nogle er 2-farvede. De kommer troligt hvert år op til flere gange, fordi jeg klipper de visne ned. Jeg skal have sået frø af nogle helt hvide her i foråret.

De er bare dejlige.

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Jeg såede hvide lupiner sidste år. Jeg var lidt mistroisk mht. farven for frøene i posen var ikke ens. Så jeg såede dem i potter og så blev de først plantet ud da jeg så blomsten. De blev hvide allesammen :-)
Det kunne jeg jo så godt have sparet mig :-) Men har tidlige prøvet at det ikke lige var det der var på posen der kom op :-)
K.H. Fru Pedersen

Kjeld Slot sagde ...

Hej Mathias Emil
Her får du lige mine dyrkningstekniske erfaringer ud i lupiner:
Første år jeg havde lupiner de cremede "Chandelier" og de hvide " Fraülein", lærte en gammel gubbe mig at jeg skal klippe blomsterstanden af når de nederste to sæt læbeblomster, (af det der skal blive til frø senere), bliver brune eller begynder at visne lidt, så skal hele blomsten klippes af så højt på stænglen som muligt. Det giver særlig god mening på de cremede og gyldne lupiner, da jeg tror de er tæt på deres ophav rent genetisk. De hvide derimod, er ret sølle til at genblomstre og det er kun med små blomsterstande i min have. Men man må huske at være hård og flittig med saksen.
PS: og så vil de gerne have sur jord ligesom rhododendron.

Hilsen
Kjeld Slot

Mathias Emil sagde ...

Hej piger - fedt at høre I også har tabt jeres hjerte til lupinerne. De er så dejlige, især de blå, synes jeg! Dejligt også at høre nogle erfaringer.
Kære Kjeld - tak for info! Jeg skal huske det med at klippe i tide og så anede jeg ikke at de kan lide sur jord. Troede blot at den skulle være tæt og `stampet´. Tak for gode råd og erfaringer, jeg er stadig stor fan!