torsdag den 10. januar 2013

Tid til nye tanker

Efterhånden er det ved at være tid til at planlægge haveåret 2013. Er der i haven mod på nye bede, skal der forkultiveres og sås en masse frø, eller er det i år på tide med en ny solterrasse. Det er alt sammen tanker jeg går og gør mig, for det er med at planlægge i god tid og få sat gang i projekter, så længe der endnu er tid til at fuldføre dem.


Allerede fra april måned æder faste pligter i haven såsom vanding, lugning og udplantning megen tid og nye projekter ender ofte med at må ligge for anker i høj sø. I år ved jeg med mig selv, at jeg kommer til at tage munden rigeligt fuld - i år skal der nemlig anlægges nye bede, flere næsten kun bestående af sommerblomster!



At så sommerblomster - og ikke kun de gængse solsikker, kornblomster og røde valmuer - kræver rettidig omhu. Der skal bestilles frø hjem, sås, prikles, plantes om og plantes ud. For slet ikke at tale om vanding, organisering og omrokering! Bliver I også helt forpustede?


Det er alt sammen dejligt at sidde i ro og mag at planlægge. På billederne ser I mit arbejdsbord, der for billedets skyld er ryddet en smule op og bøgerne stakket. Havebøger er mine venner - de er så fantastiske at finde inspiration i, her rækker haveblogs ikke. Det er rart at kunne supplere.



Jeg vil til slut nævne, at I piger der troligt bliver ved med at sende mig kommentarer, lune hilsener og sjove små anekdoter, skal have mange tak! Uden jer ville det være en smule ensomt for mig at skrive blog. Som med så meget andet her i verden, er det rart at blive bekræftet i det man laver og modtage ris og ros. Også tak til drengene og til Claus. Det er dejligt at vi kan være sammen om at lege internet og computerhave!

4 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Ja det er altid rart med en kommentar, så man kan se, at der er nogen, der interesserer sig for det man laver. Det bliver så her om vinteren, om sommeren har vi travlt med at lave nye bede med sommerblomster osv. Men hyggeligt at lære nye folk at kende på bloggene.
Du har mange lækre havebøger.
Hilsen Lisbeth

Mette Schmidt sagde ...

Hej Mathias. Det ser hyggeligt ud. Jeg kan se vi har mange af de samme bøger. Det er også en dejlig vinterbeskæftligelse, man kan blive helt forundret, når man kigger op, efter at ha haft snuden i bøgerne,over hvor gråt og trist der er her om vinteren. Kærlig hilsen Mette

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias, rigtig flotte billeder. Kh Claus

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Nej Mathias, jeg bliver først forpustet til maj, når den står småplanter allevegne og det endnu er for tidligt at plante ud og der stadig står mange og venter på at blive priklet, ukrudtet og græsset gror, alle krukker skal vandes, fliserne fejes, gruset rives uhaaa, så kan man snakke om at blive forpustet :-)
Dejlige billeder af havebøger og hyacinter, skønt at se hvordan du bruger farverne.
K.H. Fru Pedersen