torsdag den 31. januar 2013

Vil I se mit kludetæppe?

Når jeg leger have og graver rundt derude, har jeg ofte svært ved at se op og nyde helheden. Faktisk griber jeg ofte mig selv i at tænke, at det hele ligner noget makværk! Et rigtig kludetæppe.


Det er så farligt selv at lege havearkitekt, planlægge og kaste haveslangen rundt for hvor den lander at grave nye bedkanter. Jeg har selv gjort det og mange steder synes jeg at haven ser lige lovlig `planlagt naturlig´ ud. Særligt et bed. Det store bed ved drivhuset, synes jeg bugter sig som en fæl slange!


Nu skal det være slut og i formiddags trak jeg i havetøjet for at gave nye bede. Det lod sig ikke give sig, for jorden er stadig frossen. Dybt skuffet fandt jeg et stykke papir og min største sprittusch frem, for så at give haven en seriøs opstramning på papiret.


Jeg vil helst selv og kunne aldrig finde på at spørge en havearkitekt til råds. Så må resultatet blive derefter og det går da meget godt indtil videre - med at grave altså. Sidste sommer var alt I ser på billederne her faktisk kun firkantede bede og en masse græs. Det var det forår jeg kastede om mig med haveslangen og gravede nyt.


Nu er det igen blevet tid til nyt og at dømme efter alle de frøposer der ligger i køleskabet, er de nye bede jeg har planlagt slet ikke store nok. Fik jeg min vilje blev hele græsplænen gravet op!


Mindre kan selvfølgelig også gøre det og jeg bliver nødt til at huske mig selv på de vise ord, hellere perfektionere end grave nyt. Vi har jo også alle krukkerne, bedene i bunden af haven, hækken der skal klippes, fliserne som skal fejes, havemøblerne der skal males, græsset der skal slås og og og ...


Men på den anden side siger andre vise ord jo faktisk, at et velanlagt staudebed kræver sommeren igennem mindre arbejde end at slå græsset. Hvad skal jeg gøre? Jeg er i syv sind!


Efterhånden kender jeg mig selv ret godt, så hele historien ender jo nok med, at jeg graver som en død mand med hjemve. Nu vil jeg gå ud og slibe spaden ...

28 kommentarer:

Gitte sagde ...

Jeg har selv en stor græsplæne som i stedet skal omdannes til bede. Tegningen er lavet, og det første bed blev gravet i efteråret. Jeg tror også på den teori, at bede er nemmere at holde end græsplænen, og der er så mange smukke planter jeg gerne vil putte i bedene.

God fornøjelse når du/vi engang kan komme i jorden:-)

Vi skal jo holde os selv beskæftiget, og hvad kan være bedre end at lave nye bede..

Bente sagde ...

Jeg synes bestemt, det er et fint kludetæppe du viser!
Alt efter årstid er der jo meget forskelligt, at se på!
Hvis billederne lige er taget (hvilket jeg tror), kan jeg se både kornel og bøg...og der vil sikkert også være hyggelige stauder mm.,, men jeg kender godt det med at være kritisk!
Der er et ord der siger: Argumenterer du for begrænsninger, bliver det dine begrænsninger! (Det prøver jeg at minde mig selv om)

Høneballehaven sagde ...

En vinterdag som i dag er der nu ikke meget i en have, der ser godt ud, trods mange sving og snirkler på bedene, men mindre græs og flere bede, mon ikke du brænder for det ligesom vi andre.
God arbejdslyst

Havehygge sagde ...

Dine ny-indtegnede bedkanter ser da fine ud. Jeg synes også at det kan være svært at finde 'de rigtige linier' i haven.
Selv er jeg bedst til at tænke i lige/rette linier, og det irriterer mig lidt, men jeg trøster mig med, at linierne kan blødes op af de planter, der bliver sat.
Held og lykke med arbejdet.

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - husk nu, at planterne er så organiske i sig selv, at bedenes former ikke behøver at være det. 'Haveslangeprincippet' hylder jeg gabske enkelt ikke!

Prøv lige at kigge på nogle af alle de mange billeder, du har vist fra England, her er ingen slappe linjer.

Rette linjer giver ro. Blot min mening ...

Anonym sagde ...

Ja Mathias. Mange gode ideer har du men....
Du bliver jo ikke boende hjemme hos Far og mig i al evighed og du ved, at vi ikke er de store havemennesker, så hvem skal passe alle de bede, når du er fløjet fra reden? En græsplæne er efter min mening letter at holde(men jeg slår den jo heller ikke).
Jeg tror, du skal holde dig til de bede vi allerede har.
Dine ideer er gode og jeg glæder mig til foråret, til du/vi skal i gang i haven/drivhuset igen.
De kærligste hilsner Mor

Nette sagde ...

Kære Mathias

Claus har (selvfølgelig)ret i, at planter heldigvis har det med at vælte ud over bedkanterne, hvilket gør bedene mindre "firkantede", og bløder op. Når det er sagt, går jeg selv stik mod Slot & Dalby stilen, for jeg kan godt lidt de runde bløde linjer. Naturligvis er der også forskel på en stor og lille have.

Til den bekymrede mor vil jeg blot pippe, at man da kan fjerne planterne - for ikke at sige tage dem med sig - hvis ikke de falder i god jord (;0)).... og så græs igen. Problem solved. Hvis ikke man er havegal, kan det da være problematisk at skulle holde noget som helst, men så kan Mathias komme hjem og ordne ind i mellem.

Høneballehaven sagde ...

God idé Nette
I dette tilfælde er moderen også mere sikker på at se sin søn jævnligt, det er vi mange andre mødre, som ikke er.
Mathias får nok ikke lige råd til hus med have med det første.

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - hvor er du heldig. Min mor har aldrig skrevet på min blog!!! Men nu bor jeg jo heller ikke hjemme mere.

Bettina Bäck sagde ...

Fniss, då väljer jag att elda på dina planer istället.
Jag säger så här: en rabatt kan man alltid lägga igen, och gräsfrö är billigt. Du får lova att göra så helt enkelt.
Det är ju stora jobb du ritat upp, välj ut en rabatt att jobba med, då ser mor att det är så snyggt och lättskött att hon hjälper dig med resten. ;-)

Mette Schmidt sagde ...

Det er dejligt at drømme og lægge nye planer Mathias. Sig til din Mor og Far, at du vil forære dem 20 kilo græsfrø når du flytter hjemmefra :-)Hi Hi. Meget sød hilsen fra Mor. Kærlig hilsen Mette

Mathias Emil sagde ...

Kære Gitte, Bente, Lisbeth og Havehygge - ja, det bliver dejligt at komme ud og få jord under neglene igen. Vinteren har været lang nok nu, synes jeg! Om det bliver lige kanter eller efter haveslangen, må tiden vise. Jeg grubler stadig!
Kære Claus - du har ret når du skriver, at rette linjer er smukkest omkring en frodig beplantning. Den må jeg tænke over - det bliver måske noget med en stram hæk som `ramme´.
Kære mor - tak for din entusiasme! Nu ved du hvor plæneklipperen står, så kan I give alle bedene en tur den dag jeg flytter hjemmefra ...
Kære Nette - jeg kan mærke at vi to er på bølgelængde!
Kære Bettina - jeg tror også min mor ender med at ville lege have med mig. Og som du skriver er det nemt at så græs. Det skal hverken forspires eller prikles!

Mathias Emil sagde ...

Tak for jeres kommentarer i øvrigt! Jeg har læst dem alle flere gange og I har givet mig meget at tænke over. Til mor vil jeg sige at spaden er slebet! Far og dig får, som Mette skriver, en sæk græsfrø den dag jeg flytter.

Jan Jacobsen sagde ...

Rigtig fin ide med de kunstneriske bløde linjer, og lad planterne bestemme formen af bedene.
Det er bare at komme i sving:)

Nette sagde ...

PS: Jeg hyrede faktisk en glimrende havearkitekt (en af dem som annoncerer i Haven hver gang), som fulgte mine ønsker og inkorporerede dem i en plan ...... som jeg smed ud. Det er så Claus' skyld. For da jeg slog plantenavne fra havearkitektens liste op på internettet, fandt jeg Claus' blog. Og så havde jeg pludseligt nogle HELT andre ønsker :0)

Anonym sagde ...

Japanske havekunstnere påstår, at der ikke må være rette linjer i haver: Onde ånder kan kun bevæge sig på rette linjer, de hader buede stier.
Hilsen Mette

Lone sagde ...

Jeg må nu indrømme at jeg ikke ser noget forkert i at tage en dygtig havearkitekt til råds - tværtimod! Især når de store linier skal tegnes! For helt ærligt, så er der bare ikke ret mange der formår at gennemtænke en plan i samme format som de professionelle. Og dermed tænker jeg en plan der hænger sammen med hus og øvrige omgivelser. At mange havearkitekter så heller ikke formår det, er trist - men nogen gør og de fortjener en plads i vores haver.

Men Mathias, det er en prioritering og jeg forstår også at du gerne vil selv. Sådan er jeg også i min nuværende have :-))

Men - næste gang jeg skal i kast med en ny have, tager jeg en dygtig havearkitekt med på råd, og jeg ved præcis, hvem det skal være ;-) Hvorfor ikke få de bedste øjne på, når det drejer sig om et rum man skal glædes over i SÅ mange timer!

God aften!

Lone sagde ...

Jeg må nu indrømme at jeg ikke ser noget forkert i at tage en dygtig havearkitekt til råds - tværtimod! Især når de store linier skal tegnes! For helt ærligt, så er der bare ikke ret mange der formår at gennemtænke en plan i samme format som de professionelle. Og dermed tænker jeg en plan der hænger sammen med hus og øvrige omgivelser. At mange havearkitekter så heller ikke formår det, er trist - men nogen gør og de fortjener en plads i vores haver.

Men Mathias, det er en prioritering og jeg forstår også at du gerne vil selv. Sådan er jeg også i min nuværende have :-))

Men - næste gang jeg skal i kast med en ny have, tager jeg en dygtig havearkitekt med på råd, og jeg ved præcis, hvem det skal være ;-) Hvorfor ikke få de bedste øjne på, når det drejer sig om et rum man skal glædes over i SÅ mange timer!

God aften!

Hanne Tilst sagde ...

Bare et lille pip. Du skal da købe dig din helt egen kolonihave. Jeg var selv i starten af tyverne, da jeg overtog en. Kunne bestemme selv osv. (Men ingen til at lave maden til mig).

Glæder mig til at følge slagets gang.

Linda Irving sagde ...

Hej Mathias

Jeg kan kun sige "go for It" det kan være når du kommer igang med spaden at der kommer nye ideer til.
Måske med mor på sidelinien.
Hvor har du egnligt din store have g plantelidenskab fra ???? er den kommet ind med modermælken ?

Stor smil til dig og din mor.

Mathias Emil sagde ...

Kære Nette, Mette og Jan - det lader til at vi er ihvertfald tre, der synes om `haveslange-princippet´. Og til Nette, din have er da et synligt bevis på, at det kan være eventyrligt smukt!
Kære Lone - skulle jeg lege have på en bar mark, ville jeg bestemt søge råd hos en dygtig arkitekt. Og det ville nok blive Kjeld Slot, med alle de bedste ideer tyvstjålet fra Haven i Hune.
Kære Hanne - en kolonihave er en glimrende idé, men jeg tror nu alligevel at min mor ville savne blomsterne hjemme!
Kære Linda - min mor er også glad ved have og går faktisk meget op i bloggen her. Jeg tror at haveglæden stammer fra min farfar - han var en fremragende havemand og går stadig meget op i `græsplænens former´.

Nette sagde ...

Det med kolonihaven tilslutter jeg mig nu. Det var da en forrygende idé at begynde at spare op til! Jeg har en søn, som blot er et par år yngre end du, og jeg ville ønske, at han interesserede sig en smule for haven. Men nixen. Mit lille havehus kom til at hedde Kagehuset, fordi det var (og er) den eneste måde, hvorpå jeg kan lokke ham ned i haven :0)

Nette sagde ...

PS: Jeg er enormt begejstret for denne - efterhånden - ældre dvd med den engelske havemand Geoff Hamilton. Han viser nogle forrygende haver, hvis man kan lide cottage stilen, hvorefter han viser, hvordan man selv kreerer lignende. Det er med lige linjer, men resultatet bliver (som Claus nævner) ikke "firkantet". Hvis du punger ud og køber den, råder jeg dig til at starte med cottage dvden. Samlingen består af 3 dvd'er. 11 pund er møgbilligt, for der er virkeligt meget guf på de mange timers havekig. Han starter hver gang med en pløjemark :0) Og det er jo ikke lige det I har, men der er masser af inspiration at hente. Nu skal jeg nok holde bøtte.

Nette sagde ...

Hehe glemte linket: http://www.amazon.co.uk/Geoff-Hamilton-Collection-Anniversary-Gardeners/dp/B000R343M6/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1359707598&sr=8-1

Mathias Emil sagde ...

Kære Nette - jeg må få mig en kolonihave den dag jeg flytter hjemmefra. Dét synes jeg er en fremragende idé - så kan jeg også lave en helt ustyrligt romantisk blog om den ... ja, drømme er der nok af!
Tak for link, dem må jeg eje. Og så synes jeg i øvrigt at du skal bage en masse lagkagebunde, så din søn kan komme lidt mere i haven!

Nette sagde ...

"bage en masse lagkagebunde"!? I disse tider med høj arbejdsløshed, vil jeg nødigt gøre bagere og konditore arbejdsløse :0)

Tant Otteskrufv sagde ...

Med nyslipad spade, humör och tid ska du nog få ordning på alla dina planteringar. En gräsmatta är ju trots allt bara en vilande rabatt:)

Esther sagde ...

Kan kun tilslutte mig Nette: Geoff Hamilton dvderne er FANTASTISKE...intet mindre :)