søndag den 17. februar 2013

Det ydre tænder ...

... det indre tæller. Sådan er det med så mange ting her i livet og således også når det kommer til bøger. Jeg er slem til altid at dømme en bog ud fra dens forside - ligesådan mennesker. Det er en dårlig vane og den vil jeg have mig fralagt.


Heldigvis er de bøger jeg her har fundet, både smukke udenpå og indeni. Og selvfølgelig er de primært om have - men jeg interesserer mig da også for mode, musik og kunst. Er have kunst? Jeg ved det ikke og det er også ligegyldigt. Det jeg vil pointere med indlægget her er nemlig ...


... at når det kommer til litteratur - hvad enten den omhandler mode, kunst eller have - at læse meget og at læse meget forskelligt. Der findes bunkevis af bøger om keramik, der fortæller hvorfor det er en så skøn ting og hvorfor det gør os til bedre mennesker ...


... men når vi en dag får lyst til at lege ler, ved vi kun hvorfor ler er så dejligt og smukt. Her havde det måske været en god idé, at læse en fagbog om hvordan keramik forarbejdes, brændes og glaseres. Altså at læse bredt.



I starten af min havekarriere gad jeg kun læse stemningsfyldte billedbøger om havelivets fortræffeligheder. De første år vidste jeg faktisk ikke en døjt om, hvordan man egentlig laver have og om hvordan en plante fungerer.


Jeg prøver stadig at følge med - men når jeg fræser rundt på nettet, eller ender i lystig samtale med en haveklog, må jeg ofte krybe til korset. Derfor bøgerne. Der er så meget at hente og efterhånden har jeg fundet ud af, at lærerige havebøger også har smukke billeder. Rigtig god læse-søndag!

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg synes det er så godt at en ung fyr som dig er glad for haven - jeg er 66 og er først blevet "besat" af haven da jeg kom på efterløn da jeg fyldte 60.
Du er en klog dreng og du har helt ret i at det ydre tænder men det indre tæller i rigtig mange sammenhænge her i livet jeg håber du får et godt liv.
Mvh. henry.

Bettina Bäck sagde ...

Bra böcker är godis! Nyttigt godis för själen. :-)

Zep sagde ...

Kære Mathias.

Egentlig en rigtig god wending, som kan bruges in another afsnit ;) "Det ydre tænder, det indre tæller" - måske endda titlen på en ny bog? Eller den findes måske?

En bogforside kan rigtig nok tænde, enig. Jeg blev ihvertfald nysgerrig, da jeg så "Flowerpower hele året", som ikke virkede bekendt, men fristende med vitaminbomben af farver på forsiden... Jeg søgte lidt på forfatteren, som jeg heller ikke kender, på vort biblioteks hp. Kan se, hun må være multikreativ. Det tiltaler mig :) Håber indholdet af bogen så også tæller, for jeg har ihvertfald reserveret den nu. Om ikke andet så for at "bladre igennem" indimellem cernitvæsner og snart påskepyntning.

Men spørgsmålet, for at vende tilbage til vendingen, er så også, om ydret skal tænde alle eller blot involverede/indviede. Hov nu tænkte jeg så lige på have istedet for bøger altså. Propper ordkløveren i skuffen og takker for inspirationen til ? billedbog i nær fremtid.

Hjerteligst

Bente Caldara sagde ...

Du har da helt ret, men det ydre sælger, og de bøger du viser her er bare "lækre". Jeg er selv ret vild med både Storkenæb og Anne Just's blå bog.
Hvordan kom du med i Danske Haveblogs?

Mathias Emil sagde ...

Kære Henry - mange tak for din kommentar. Jeg er helt overvældet!
Kære Zep - jeg er glad for at kunne inspirere. Flowerpower er en dejlig, livsglad bog. Det tiltaler forhåbentlig mange.
Kære Bente - Danske Haveblogs tilføjer dig automatisk så snart de ved, at du er seriøs med dit foretagende. Det sker nok en af dagene :-)

Jytte sagde ...

Kære Mathias Emil
Hvis du virkelig for alvor en dag skulle få lyst til at læse bredt om, hvorfor det er så dejligt at skabe med ler, kan jeg anbefale bøgerne 'Stentøj Den kongelige Porcelænsfabrik' og 'Kählers Værk'. Her øser kemiingeniør og tidligere direktør på DKPF Leif Lautrup-Larsen og keramiker Peder Rasmussen ud af deres enorme viden inden for det keramiske felt - og i tilgift er begge værker spækkede med skønne fotos. Men de er ikke godnatlæsning. De er et par mammutværker, som man ind imellem virkelig skal koncentrere sig om for at følge med . Altså en intellektuel udfordring både når det gælder kunsten og teknikken.
JDet er godt nok et par dyre bøger, men de findes på bibliotekerne.
God fornøjelse, hvis det kommer så vidt
Jytte
www.danishknitdesign.com

Mathias Emil sagde ...

Kære Jytte,
Jeg er altid med på en udfordring. Tak for oplysningen. Jeg interesserer mig jo meget for keramik og kunst i det hele taget, så jeg må se at få lånt (og genlånt) bøgerne. Tak!

TANTE GRØN sagde ...

Kære Mathias.

Ja, never judge a book by its cover. Man kan komme så grueligt galt afsted.

Ja, er havedyrkning kunst, kunsthåndværk eller bare en leg med jord og planter? Og hvordan skelner man mellem at være kreativ og kunstnerisk? Spørgsmål er der nok af.

Spændende at du også interesserer dig for musik og mode. Jeg kunne da vældig godt tænke mig at høre, hvilken slags musik du brænder for? Der har du sikkert også en overraskelse eller to i ærmet. Jeg er vist heller ikke selv "aldersvarende" hvad musiksmag angår, for jeg er totalt vild med chokolademusik som rap, hiphop, dance, soul, funk etc. Jeg tænder totalt på rytme. Og jeg er en halvgammel kone, skulle jeg hilse og sige. Dog lytter jeg også til andet musik.

Heldigvis er vi mennesker meget komplekse og alder kun et tal.

Kan du sove rigtig godt, hvis du ellers kan sove for alt det solskin, der funkler og glimter i jeres vindueskarm:o)