torsdag den 14. februar 2013

En gang skal jo være den første

Det er ikke meget mere end en måned siden, at jeg proklamerede, at jeg hader sukkulenter. Det gør jeg stadig, men når nu de alligevel står der i vindueskarmen og stritter, er de faktisk meget seje. Fantastisk spændende bliver de aldrig - men de går an.



Det der er så sygt ved sukkulenter er, at de ikke får blomster. Helt ærligt - en potteplante der ikke får blomster?


Men efterhånden som jeg bliver ældre og mere erfaren - vi snakker halvanden måneds visdom her - er jeg måske alligevel ved at få øjnene op for denne sære og altid grønne planteart.


Om end ikke andet, så står de kønt der i det kølige vinterlys og truer de stakkels amaryllis med pigge så spidse og øretæveindbydende. Det er i øvrigt hvide, dobbelte amaryllis der står i de to cementpotter.



Om de tre blomsterstængler hvert løg rækker mod himlen springer ud, er ikke til at spå om. Det er alligevel lidt spændende - men nu skal I ikke pines længere.


Der er trods alt vigtigere ting i livet end sukkulenter, løgvækster og opsatte scenarier. Nu vil jeg nyde mine fridage i det kolde Nordjylland, hvor jeg er oppe for at besøge kær familie og gammel kærlighed. Rigtig god og glædelig valentinsdag!

4 kommentarer:

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Det ser godt ud i vindueskarmen. Kaktus blomstrer faktisk engang imellem, men som regel kun en dag.
Jeg havde en lille kaktus samling som barn og der kom kæmpestore trompet formede blomster i, men blomsterglæden var kort.
K.H. Fru Pedersen

Møllebakkehaven sagde ...

Jeg kan nu godt li kaktusser :o)
Jeg har en lillebitte samling, som står i Driveren om sommeren, og ellers står de i det kølige soveværelse. Og de blomstrer altså også... ikke længe, men skønt :o)

Ha en go aften...

Anonym sagde ...

Hej Mathias

Kaktusser er for mig noget der stikker og er trælse når de står i vinduerne og de skal åbnes. Min datter har haft dem i mange år plantet sammen i skjuler når der så skal luftes ud, hænger de fast i blusen og man står med jord ud over det hele, det syntes jeg ikke om.
God dag

Knus herfra det midtfynske, Pia

Grundskylden sagde ...

Hej Mathias
Her er lidt oplysninger om kaktus. Jeg synes det er lidt "synd" hvis du tror at kaktusser er kedelige.
Sukkulenter er planter med saftige kødfulde rødder, blade og/eller stængler: Det dækker bla. over kaktusser og agave.
Kaktusser blomstrer, ofte med meget store og smukke blomster, se evt. google: https://www.google.dk/search?q=cactus+flower&hl=en&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ilsiUYzfHMvktQby3IGgCA&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1440&bih=799
Med venlig hilsen
Helle fra
http://grundskylden.blogspot.dk/