søndag den 3. februar 2013

En smag af marcipan

Her til aften skal det ikke handle så meget om have, men jeg fortsætter alligevel i gårsdagens spor og vil her videregive opskriften på mine efterhånden ret populære æblemuffins med marcipan. Det er en dejlig nem og forholdsvis sund opskrift på de lækreste og meget svampede muffins, med lækre klumper af bagt marcipan.



Vi har bagt de gode muffins hele vinteren igennem. Sommer dage er vores desserter oftere hjemmelavet is, årstidens bær, rabarber, koldskål eller et glas lemonade. Lige nu er det dog stadig tid for æbler og nedenfor starter vi med det der skal bruges til cirka tolv muffins:

2 æg
100 g sukker, gerne rørsukker
150 g hvedemel
2 tsk bagepulver
2 tsk vaniljesukker
3-4 æbler
150 g marcipan



Pisk æg og sukker godt sammen med en elpisker. Bland så alle de tørre dele og vend dem i. Dejen er ret tyk, men skræl da æblerne og skær dem i passende stykker. De kan også rives groft, for en noget mere fugtig kage. Skær også marcipanen ud i små terninger og vend begge dele i dejen. Fordel så dejen i muffinforme og drys eventuelt med hakkede mandler. Bag dem midt i ovnen ved 200 grader i cirka 20 minutter.



Kagerne der også kan fryses, er så nemme at de virkelig er besværet værd. De holder godt og jeg synes faktisk kun de er blevet bedre efter en lille uge. Man kan desuden snildt ændre i opskriften, føje til og trække fra. Måske kunne det være lækkert med tranebær, hasselnødder eller noget helt tredje. Velbekomme!

9 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Spændende opskrift, tak for den. Jeg har stadig lidt æbler tilbage, så måske skal jeg glæde Bent :)
Hilsen
Lisbeth

Zep sagde ...

Kære Mathias.

Nu bliver jeg lækkersulten...! Må prøves. Imorgen.

Hjerteligst

Ina sagde ...

Mums, hvor ser de lækre ud.
De må afprøves i nærmeste fremtid :-D

Drømmeriet sagde ...

Høres godt ut, disse skal jeg prøve!
Men du, Koldskål! DET er godt det!
Husker denne fra min tid i Danmark ja :) kom gjerne med oppskrift, Koldskål har vi ikke i Norge...heller ikke de tørre kjeksene/kakene som hører til..
mmmmmm nam

Jette sagde ...

Godaften Mathias.De ser da fristende ud de muffin.Har også æbler liggende,så opskriften bliver lige skrevet ned.God aften til dig Jette

Nette sagde ...

Aj Mathias, Nu er jeg skrupsulten. På det helt forkerte tidspunkt. Jeg må hellere gå op i seng og drømme mig til dine muffins. Jeg vil på et tidspunkt i nærmeste fremtid prøve og se, om de kunne have en effekt i Kagehuset. Måske de drager :-)

Elin sagde ...

Nej, nej, nej det må jeg ikke!
Ingen kager til mig, men hvor ser de lækre ud!! Jeg nøjes med at nyde dine altid så smukke og inspirerende fotos!
God mandag til dig!

Zep sagde ...

UHMmmmmmm!

Mathias Emil sagde ...

Hej piger - skynd jer at bage, for de ER altså gode. Ikke sandt Zep?
Og så er de endda uden fedtstof og helt uden væmmelige E-numre! Tak for jeres altid positive kommentarer og hilsener.