torsdag den 28. februar 2013

Hvem har lukket solen ind?

Det der er så fremragende ved blomster er, at de gør mennesker glade. Måske ikke alle mennesker, men jeg vil vove at påstå, at det er de fleste. Kender I nogen, der ikke sætter pris på en dusk grønt med lidt farve i enden?



Blomster er for mig solskin og de er for mig en verden af farver, sanseindtryk og skønhed. Det er måske ekstravagant at sætte det sådan på spidsen, men jeg tror at mange har det sådan.


Igen vil jeg vove at påstå, at der ikke findes nogen, der ikke nyder at stikke næsen ned i en smuk blomst og blot dufte. Vi mennesker er sanselige. Var der måske ellers noget der hed sansehaver eller terapihaver hvis det var omvendt?



Sanselig er amaryllis så sandelig også. Nok dufter den ikke af noget særligt, men den ser ud og føles dejlig at røre ved. Som den pilfinger jeg er, roder jeg nemlig rundt med potteplanterne og beføler dem. Måske en kende særpræget, men det giver altså en noget!



Det der med at stikke fingeren i jorden og blot være til stede, er noget alle mennesker har brug for. Det er terapi. Går man en tur i haven og beføler blomsterne, behøves ingen anden terapi. Så har man alt og så ejer man hele verden. Og det på en meget ydmyg måde.


9 kommentarer:

Lisbeth sagde ...

Det er i hvertfald ligefør at min lugtesans kan dufte din skønne Amaryllis når jeg ser de dejlige billeder:-)

Bettina Bäck sagde ...

Gillar amaryllis mer och mer. Tyckte det var en röd och tråkig tantblomma förut. He, he.
Så fina foton du tar, gillar verkligen alla nyanser av grönt hos vaserna tillsammans med vita fräscha blommor. Lyckat!

Jette sagde ...

Hej Mathias Emil.Ja! jeg tror også at jeg kan dufte din smukke Amaryllis.Og jeg vil give dig helt ret i at man glemmer tid og sted når man er i sin have.Dejligt indlæg fra dig God aften Jette

Lene sagde ...

Du har helt ret i at blomster gør os glade. Jeg er ellers ikke så god til at tage buketter ind, men her i vintertiden og det tidlige forår, køber jeg ind imellem en buket og det gør mig bestemt i bedre humør, når den møder mig når jeg kommer træt hjem.
Ellers er blomster for mig noget der er i haven og der har jeg det lige som dig, at jeg helst skal mærke på dem:-)
Med venlig hilsen
Lene Jensen Nordjylland

Karin Nielsen sagde ...

SMUKKE SMUKKE Amyrilis! Og ja, det er rigtig godt at stikke fingeren i jorden på mange måder! Flot opstilling med keramik og glas.
god aften :-)

Høneballehaven sagde ...

Din amaryllis er rigtig smuk, sådan en dobbelt ville jeg gerne have i vinduet.Det ser så fint ud.
Der findes nu nogen, som ikke nyder at stikke næsen i en smuk blomst, hvis man har allergi, holder man sin næse væk fra dufte. Jeg har både en mand og en svigerdatter, som ikke tåler stærke dufte.
Hilsen
Lisbeth

Linda Irving sagde ...

Hvor er den smuk din Amaryllis..det er en af mine favoritblomster, af den grund at den er så mejstatisk flot og at den ikke dufter så meget. det gør det muligt for en alergiker som mig at have blomster inde.

Anonym sagde ...

Fantastiske billeder.Flot arrangeret i vindueskarmen.Den ene
amaryllis har udviklet en fræk
blomst som går sin helt egen vej.
Det er skønt når blomster selv vil
bestemme.

Mette sagde ...

Smukt! Ganske enkelt smukt!