lørdag den 16. februar 2013

Kan De lide bagt kødsovs?

Her skal I få en suveræn opskrift på en enkel, hverdagsdejlig og ganske velsmagende ret. Vi kalder den indbagt pizza - men pizzaen har ud over navnet ikke ret meget tilfælles med den klassiske italienske pizza. Hvis det skal være helt rigtigt, hedder brødet her en pirog. 




Til min indbagte pizza, vil der være mad til omkring fem voksne. Bland eventuelt en grøn salat og server dertil. Brødet vil desuden fungere godt som frokostret, eller hvis der er gæster til buffet.

Dej:
100 g smør
2 dl vand
50 g gær
2 æg
500 g mel
1 tsk salt

Smelt smørret i en gryde, tilsæt vandet og lad blandingen blive lunken. Opløs gæren i den lune væske. Tilsæt sammenpisket æg, salt og det meste af melet. Rør dejen ensartet og ælt den fin blank og smidig på et melet bord med resten af melet. Lad dejen hæve tildækket og lunt i cirka 30 minutter.



Måske det ville se delikat ud med en knivspids safran i brødet, eller et let drys rosmarin. Der er mange muligheder og det er bare om at prøve sig frem.

Fyld:
2 løg
3 fed hvidløg
2 spsk olie
750 g hakket oksekød
1 ds hakkede tomater
2 dl chilisauce
1 spsk chilipulver
2 tsk stødt merian
Salt
Peber

Varm olien i en gryde. Pil og hak løgene og svits dem i olien sammen med de pillede hvidløg. Pas på at de ikke bliver brune. Tilsæt kødet og brun det under omrøring, indtil det gryner og skifter farve. Kom tomater, chilisauce og krydderier ved og lad det koge tættere, for god varme uden låg i cirka 30 minutter.




Smag kødfyldet til og lad det køle lidt af. Sæt ovnen til 200 grader og rul så dejen ud. Læg først den ene halvdel af dejen på en bradepande, læg så kødet på og luk med den anden halvdel af den udrullede dej. Tryk let til med fingrene og pensl med vand. Sæt så i ovnen og bag pizzaen i cirka 25 minutter.



Vi spiser vores indbagte pizza sådan, at vi åbner ´låget´ og fordeler kødet lidt rundt. Er man til stærk mad, kan retten stænkes med tabasco eller en mildere salsa. Velbekomme!

7 kommentarer:

TANTE GRØN sagde ...

Kære Mathias Emil.

Sikke mange talenter, du er i besiddelse af.
Uhm, den pirog ser uhyggeligt lækker ud. Du må meget gerne komme og være gæstekok hos mig en dag:o) Oprydningen skal jeg også nok lade være at blande mig i:o)

Håber du kan tøjre din utålmodighed efter foråret. Jeg forestiller mig, at det kribler gevaldigt i de fynske grønne fingrer???

De kærligste hilsner og tanker fra en snedækket ø i Klisterkanalen

Nette sagde ...

Nu sidder jeg her IGEN og tænker, at min søn burde stå i lære hos dig! For som du dog kan. Hvor har du det fra? Det med sønnen faldt mig bl.a. ind, fordi han helt sikkert ville være henrykt, hvis jeg testede din opskrift, så det må jeg hellere gøre. Jeg kan kun lokke ham i haven, hvis jeg frister med kager, og madlavning kan jeg heller ikke få ham til at prøve. Gad vidst hvad der skal blive af ham, når han en gang flytter hjemmefra?

Tak for opskriften :-)

Høneballehaven sagde ...

Det ser ud til at være en spændende ret. Du har mange talenter :)
Hilsen
Lisbeth

Marit Sønstebø sagde ...

Takk for flott oppskrift! Det så deilig ut :-)

Jannibele sagde ...

Der fikk du mine tenner til å løpe i vann:) Mmmmmm! Takk for trivelig hilsen fra deg på Enerhagen. Det varmer. Ha en deilig helg!

Susanne sagde ...

Fin opskrift på en nem ret, som jeg bestemt vil forsøge mig med.
God søndag til dig.

Mathias Emil sagde ...

Kære Tante Grøn - du kan tro det klør i fingrene. Venter i øvrigt spændt på en invitation ...
Kære Nette - kan du så hanke op i din søn og vise ham hvordan man bager pizza, hjemmelavede pommenfritter og burger. Mon ikke det vil fange hans interesse? Alle kan lave mad.
Kære jer - I må love mig at prøve opskriften af. Pizzaen her er altså god. Tak for ros i øvrigt, I gør mig altid helt forlegen!