fredag den 8. februar 2013

Minderne har vi da lov at have

Endnu er der længe til sommer, men jeg går alligevel og drømmer om sol, varme og frodige dage i haven. Tjek engang mine beskedne fotos - de viser både tæer, impulskøb og de to klassiske drivhusfavoritter, tomat og agurk.



Endnu har jeg ikke vist meget fra vores egen have og flere af jer tænker nok, at jeg har det meste i munden. Sådan er det nu ikke helt, for efterhånden er mine fingre grønne og sidste år havde vi rigtig mange fine blomster i haven.



Faktisk lykkedes det meste og det der døde, var som oftest ikke min skyld. Det blev enten ædt af dræbersnegle, rådyr eller blev koldblodigt myrdet af flyvske fodbolde, væltede cykler eller løbske hunde og venners morderiske dampbørn. Pyt med det - vi har ad den vej fyldt mange vaser med smukke, farvestrålende og ofte meget frodige buketter.



I år skal der en masse flere blomster på bordet og i år vil jeg selv sætte blomsterne saksen for struben. Jeg er allerede gået i gang med så småt at så, men venter hellere til det er lunt i drivhuset og jeg kan fedte rundt med det der. 



Mine erfaringer med at så og forspire inde i vindueskarmen er dårlige - og så synes jeg i øvrigt også at det er noget naturstridigt. Hellere vente til marts og april, så lidt ad gangen og se det spire stille og roligt. 



De små planter indhenter nemt de slatne pistlinge fra vindueskarmen og så slipper man tillige for at akklimatisere, prikle alt for meget og at få ødelagt sine vindueskarme med snask og vand.



Minderne har man vel lov at have. Billederne her er fra før jeg begyndte at fotografere rigtigt og de er blot taget med min mobiltelefon. Ikke desto mindre synes jeg at de giver en dejlig fornemmelse af sommerens blomsterflor, stemningen og glæden ved farver, sprøde kontraster og lækkert grenværk.

5 kommentarer:

Jette sagde ...

Hej Mathias Emil.Ja! alt det bøvl med at så ville jeg da også gerne være foruden.Men det er alligevel spændende at se om man kan få de små frø til at blive til smukke blomster.
Men jeg synes da det ser dejligt frodigt ud i din have.Og mange smukke farver.Har du fulgt med i det tema der kører på bloggen om ens ynglingsfarve i haven?
Jeg har valgt hvidt,selvom jeg da også er vild med mange andre farver.God weekend til dig Jette

Henrik sagde ...

Hej Mathias Emil. Det så frø skal nok komme til dig hen ad vejen, især hvis CD får fingre i dig. Hvordan er det egentlig med din have, jeg har ikke fået nærlæst alle dine tidligere indlæg. Du er vel næsten vores yngste medlem her i Blogland og det giver vel både nogle muligheder og begrænsninger (økonomi, ejerskab mv) Har du kolonihave, ellers var det måske en oplagt chance for egen jord, bor du hjemme, Håber ikke du tager det ilde op, jeg var selv kun 21år og nystartet studerende da det greb om sig.
Henrik

Dorthe Jensen Bach sagde ...

Du er bestemt ikke den eneste, der drømmer om sol, sommer og frodighed og at dømme ud fra dine farvestrålende fotos, så forstår du at skabe frodighed i din have.

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - ja, vi drømmer alle om (endnu) lysere tider.

Flotte tomater, må jeg sige. Jeg skal også have tomater i mit nye drivhus i år og har sået en del forskellige sorter. Har det ligesom dig; jeg kan ikke begrænse mig.

Kh Claus

Mathias Emil sagde ...

Kære Jette - om det er et bøvl at så ved jeg da ikke rigtigt. Jeg kan vældig godt lide det. Nu er jeg opdateret udi farvetemaet, i så fald må jeg lave et indlæg om blå blomster.
Kære Henrik - jeg er nu ikke mere amatør end jer andre. Og så ser jeg i øvrigt altid mulighederne - begrænsninger er for amatører!
Kære Dorthe - frodighed er vist det vi alle forsøger at skabe.
Kære Claus - held og lykke med tomaterne. Jeg har snydt og købt mine som planter, så kan alle jo være med og have flotte røde tomater.