onsdag den 6. februar 2013

Som i en drøm

Ofte synes jeg det er svært at sætte ord på, hvad det er man ønsker sig - og så alligevel. For jeg ønsker mig roser med hoveder så store som meloner, stride strømme af de mest velduftende liljer, isblå latyrus i kaskader som ved et vandfald, nedfaldsblade med den dejligste duft af jord, frugt ...





... et hvidmalet victoriansk drivhus med takker på taget og en åkandedam, georginer i farver som ved en ildebrand, høje som træer og med blomster i så massive mængder, at jeg kan høste dem med hæksaksen.





Drømme er der nok af i en blomsterelskers romantiske sind og endnu en ramte mig i nat. Den sidder stadig fast i mig, som hamret i med syvtommersøm. Det var lidt diset, sommeren gik på hæld og haven var som et festfyrværkeri. Det var selvfølgelig ikke min egen, ydmyge og halvkedelige have showet udspillede sig i. Det var i en pragtfuld, gammel have med store mosgroede træer, stier og først og fremmest det mest sprudlenede og livgivende blomsterinferno.





Der var klematis så sprøde, røde æbler selv ikke Snehvide ville kunne modstå, lupiner i den skæreste blå, lyslilla roser, tulipaner gule som solen. Snart må det blive sommer og forår - for måske er jeg ved at blive vinterskør!





Dejligt er det at elske haven, alle verdens blomster og køn natur. Men jeg husker mig selv på, at det ikke nytter at fortabe sig i drømme. Det er ikke nok blot at elske blomster, for at kunne skabe en lækker have. Her må gribes ind med viden, snilde og dygtighed. Visioner frem for alt og med et mål for øje.





Jeg går ofte og bilder mig selv ind, at den viden og kundskab jeg endnu ikke besidder, vil snige sig ind stille og roligt. Drømmene har jeg til gengæld i rigt mål - nok til at dele med jer også og jeg tror at vi er mange med et romantisk sind, der higer efter bugnende blomsterbede, de mest frodige krukker, vand, kig til en blå himmel, lune og hyggelige grill-aftener i venners lag.





Snart er det tid til at udleve de mange frodige drømme. Det lyder næsten helt frækt - men haven er da også en kærlighed for mig. Nu må vi se hvordan det går når foråret melder sin ankomst og årets havesæson for alvor går i gang. Klik på billederne og se dem store. De er ret gode, ikke? Som taget ud af min drøm ...

8 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Ja drømme har man da lov at have, det var smukke billeder, der kom ud af din drøm.
Lisbeth

Zep sagde ...

Skal vi danne poeternes klub, kære Mathias? ;) Har du læst "Tasha Tudor's Have"? Ellers kan den klart anbefales i februar - eller en hvilken som helst måned...

Hjerteligst

Lise Sørensen sagde ...

Du har gjort det igen!
Givet tanker og drømme frit løb og ledsaget dem af de skønneste fotos.
Du formår at bringe drømmene videre og det er af stor betydning i denne forhåbentligt sidste vintermåned.
Drøm blot videre og god aften til dig!
Lise

Vivi sagde ...

Dejligt med drømme, du må i gang med at skabe drømmehaven.

Mathias Emil sagde ...

Kære alle - ja, blomster er jo som bekend gjort af det samme stof som drømme.
Zep - poet bliver jeg aldrig. Der har du vist lagt dig i førerposition. Tasha Tudor´s Have er fast inventar på min boghylde!
Kære Lise, tak for dine altid lune kommentarer.

hagen vår sagde ...

Med en vinter som varer nesten ett halvt år her i Norge, må man kunne drømme. Vakre fotografier! Jeg har bladd meg opp og ned flere ganger. Hilsen Anne

Havehygge sagde ...

Drømme har vi haveelskere nok mange af. Det er en anden sag at få dem omsat til virkelighed.
Skønne billeder. De måtte gerne være taget i min have ;o)

Törnrosa sagde ...

Det är om vintern som trädgården är som allra vackrast - då drömmar och tankar kan sväva fritt och inte ett ogräs syns till. Då är den egna trädgården bekymmersfri, ständigt blommande och härlig. Och då kan man drömma om nya projekt, en lustgård, ett växthus. Ingen verklighet stör.
Så glad jag blev över att hitta din fina blogg. Hit kommer jag gärna tillbaka.
Hej från Törnrosa