tirsdag den 5. februar 2013

Velkommen i eksperimentariet

Sommeren igennem planter jeg en mængde krukker til og jeg går altid og funderer over nye måder at sætte dem sammen, arrangere og på forskellige måder skabe frodighed på vores terasser, i drivhuset og ved husets indgange og trappetrin.



I år har jeg besluttet mig for at krukkerne ikke kun skal arrangeres langs `gulvet´ i haven, men også i højden. Derfor ønsker jeg mig borde, plantestativer og lækre opsatser med et råt, gedigent og naturligt udtryk. Vi ønsker os to konsolborde, dem Claus Dalby har designet til Bilka, et par opsatser og jeg er selv ved at udtænke en snedig måde at genbruge en gammel dør på.



Jeg fik den forærende af en kær kollega og det er, som I ser, halvdelen af et sæt franske døre. Kan man bygge et bord ud af en dør? Jeg tænker at det kan man sagtens, men vil alligevel høre jer ad, før jeg finder hammer og søm frem. Er der andre muligheder i en sådan dør, for et nyt møbel til haven?


Hjælp mig! En haveamatør som mig er ikke altid lige ferm til det med logistik, nytænkning og anderledes løsninger. Jeg har en masse gammelt træ liggende, der vil fungere rigtig fint som understel til `bordpladen´ - altså døren. Har I en god idé?

8 kommentarer:

Anette Krogh Pedersen sagde ...


Kære Mathias
Hvis døren var min :-) ville jeg : Stille den op af en kedelig væg, og stille et rustikt hjemmelavet bord foran, så den fine dør dannede bagrund for diverse opstillinger på bordet. Uha det kan kun blive godt, især hvis du banker bordet sammen af genbrugstræ, og husk det skal endelig ikke være for pænt. Sådan en dør med et bord foran og så et par krukker på jorden ved siden af og måske en gammel havestol, en zinkvandkande, gamle kasser med planter eller nostalgiske haveredskaber.... Det kan kun blive godt :-)
Kærlig hilsen Fru Pedersen

Jette sagde ...

Hej Mathias Emil.Ja jeg kan ikke komme på et bedre forslag end Fru Pedersen.Er sikker på at det kommer til at se forrygende ud.
God dag til dig Jette

Jan Jacobsen sagde ...

Du kunne også hvis du er meget kunstnerisk kreativ tage nogle af glasruderne ud, skråstille døren et godt sted og derefter monterer hængende potter i de åbne rammer og lade planterne indtage den glatte overflade døren har, der er tillige mulighed for at male den fine dør i dekorative farver!!

JOC sagde ...

Jeg ved at man også kan bygge en drivbænk og at en del bruger gamle vinduer til dette formål (prøv at google drivbænk). Når det nu er franske døre, hvor der jo er glas i kunne det også være en mulighed, men bordet som du har overvejet er da bestemt også en fin løsning.

Vild med have sagde ...

Drivbænk :-)

Susanne Irming/Susannes Blomster Cafe sagde ...

Hej Mathias.
Prøv at se denne inspirerende blog:

http://driftwoodramblings.blogspot.dk/2012/03/visiting-my-favourite-nurseryaspidistra.html

Ege sagde ...

Dørene skal da bruges som "Skærmvægge" evt kan du kalke hele molevitten .
Mht højde
Terassebrædder og så nogle leca blokke under i den rette højde og så igen krukker foran til at skjule lecablokkerne
Dette er en flytbar løsning .
Man kan idag få sort presenning som kunne dække Terrassebrædderne ala en dug.og efter lidt tid forsvinder det blanke (indenunder kan ens tomme potter gemmes ;-) )

Mathias Emil sagde ...

Kære alle - tak for jeres forslag. Er nået frem til den løsning, at døren bliver malet sort og monteret på en bund af drivtømmer/gamle planker. Altså et bord. Jeg vil også finde nogle zinkbakker der kan stå ovenpå, således at døren ikke bliver ødelagt af vand og våd jord. Det er ellers en god idé blot at bruge den til dekoration eller som drivbænk. Er dog bange for at haven kommer til at ligne en marskandiser med alle de rekvisitter - og en drivbænk er vist lidt for kompliceret!
Men tak alligevel, det gav lidt at tænke over.