torsdag den 28. marts 2013

Det spirer og gror

Noget af det mest fantastiske ved havelivet synes jeg er, når det i foråret er blevet tid til at så og prikle. At se et frø spire, udvikle sig og hen på sommeren blomstre, er vitterlig et mirakel af de store. Tænk sig at man blot ved at dumpe et frø i lidt jord og vande, kan sætte nyt liv i verden og således åbenbare de mest fantastiske blomsterskatte.



Af samme grund har jeg svært ved at begrænse mig. Jeg vil det hele og kan ganske enkelt ikke få blomster og planter nok. Desværre har vi kun et drivhus - så jeg må jo nok sande, at pladsen ikke er til tusind forskellige sommerblomster og stauder i alverdens farver.



Det gør heller ikke noget. Det synes jeg at vi skal se stort på - så er der blot desto større mulighed for, at udvælge sine yndlinge og dyrke dem. Her er en af mine nye venner. Voksurt Cerinthe major ´Purpurasceris´.



Faktisk kendte jeg den slet ikke, før jeg faldt over den i et frøkatalog. Og hvilken darling! En sådan skønhed kan man da ikke undvære og fluks fik jeg bestilt frø. Nu er de spiret og sikke de vil frem i livet. Snart varer det ikke længe, før voksurt må slå sine folder i haven.



Skal I have voksurt i jeres haver i år?  

10 kommentarer:

Jette sagde ...

Hej Mathias Emil.Ja! du har da godt nok gang i frø-såningen.Men rigtig dejligt selv at lave sine blomster.
Voksblomsten har jeg aldrig haft,men har set at Susanne fra Heaven har den.
Jeg har også sået en del,og har fyldt både drivhus-udestue og vindueskarme.Men idag har jeg brugt tid til mit indlæg om min et års dag på bloggen og en giveaway.Som jeg tror er noget for dig.Rigtig god påske til dig og din familie Knus Jette

Lene sagde ...

Jeg skal bestemt have voksurt i haven, jeg har sået nogle, de står nu i drivhuset og venter på at blive store. Jeg har haft dem de sidste år, men det er første år jeg selv har sået dem. Jeg synes de har en helt utrolig farve. De kan faktisk godt så sig selv ude, men det er kun under meget milde vintre og det kan man jo ikke sige vi har haft de sidste par år.
Med venlig hilsen
Lene Jensen Nordjylland

Malene, Lad Romantikken Blomstre sagde ...

Hej Mathias Emil.
Jeg har også gang i frøformeringen og forspirring af Georginer osv. I år giver det lidt logistik problemer, fordi vi er ved at rive vores udestue ned, samtidig med, at det er for koldt og frossent udenfor, til at vi kan få det nyindkøbte drivhus på benene. Så jeg har lige nu en helt masse stående i et koldt værelse og ude i et skur. Der er ikke lys nok nogle af stederne, så jeg har fået lov til, at låne et lille hjørne af Helle (Blomsterhatten)s drivhus i mellemtiden.
Men projekterne er nok det der lugter mest af forår. Ude i haven har det lange udsigter, før sne og is er smeltet væk. Heldigvis er erantis og vintergækker dog begyndt at titte op igen, og solen lader til at få mere magt. Der er heller ikke mere tålmodighed på kontoen.... overhovedet!
Rigtig god påske og god priklelyst.
Venlig hilsen Malene

TittisTrädgård sagde ...

Visst är det ett litet mirakel varje gång ett frö gror! Det är så underbart att få följa med växtens utveckling till färdig planta, det är det som kallas odlarglädje. Jag har inte prövat Vaxört/Vaxblomma, men kommer kanske att göra det nu när jag sett ditt fina inlägg!/ Titti

Karin Nielsen sagde ...

Hej Mathias! jeg havde også voksurt med stor succes sidste år! De var rigtig fine både i bedet og i buketter, men jeg synes dog de havde tendens til at vælte lidt rundt. jeg høstede mange frø, som jeg er spændt på at se om jeg får succes med. inden denne sidste omgang hårde frost, var der mange små spirer på vej, men tvivler på de har overlevet kulden. mange hilsner fra Blomsterlyst

Lisbeth sagde ...

Det er skønt når spirerne dukker op.
Ja jeg skal bestemt have den blå voksurt i mine krukker igen i år, den er helt fantastisk på sin egen ydmyge måde:)

Nette sagde ...

Uha Mathias, Jeg har gået og luret på voksurt, men har slået mig selv over fingrene. Dine dejlige billeder her har imidlertid gjort min rygrad bøjelig, og jeg bliver vist nødt til at erhverve mig nogle frø.

I HAVEN HOS ♥ EVIGGLADE sagde ...

Suk de er bare så smukke. Havde dem i nogle år, og så forsvandt de igen. I morgen går den vilde frøjagt. Tak fordi du mindede mig om dem.

;)

ps. Jeg kan godt lide alle billederne i din vinduesopstilling i næste indlæg. Det ser da skønt og livsbekræftende ud.

Mathias Emil sagde ...

Hej piger - tak for jeres altid hyggelige og meget personlige kommentarer. Dejligt at flere af jer nu må have voksurt i haven. Den er nemlig så smuk og ydmyg, som I også skriver. Jeg håber at I har haft en god påske. Held og lykke med frøsåningen herfra. Ved os er enkelte drattet omkuld og har opgivet livet. Langt de fleste strutter dog af sundhed og jeg er sikker på, at vores sommer bliver smukkere end nogensinde. Ikke mindst i jeres haver! Jeg glæder mig sådan til at se hvordan der ser ud ved jer. Også hvordan den kære voksblomst vil pynte!
God påske fortsat.
Kærlig hilsen til jer alle

Anne sagde ...

Hej Mathias Emil,
Ja Voksurt står og spirer frem her også.
Den er en glæde i have og ret hårdfør hen over sommeren.
Dejlige indlæg du laver og skønne billeder.
Er lige kommet hjem efter en uges ferie, så er ved at se hvad der sker her i blogland. Fortsat god påske til dig.