søndag den 31. marts 2013

Nuancer af blåt

Ofte har jeg skrevet om de fantastiske blå blomster og det skal ikke være nogen hemmelighed, at blå er min absolutte yndling i haven.

Franco Mottironi
Måske er det fordi de smukke blå nuancer ligger så tæt op af naturens grønne - eller også er det fordi de blå blomster henter himlen ned i havens bede. Uanset grunden er jeg forliebt i de dejlige blå.



Pinterest søgte jeg forleden efter navnet Myosotis, der jo er det latinske navn på forglemmigej. Så skønne de er med deres uformelle og særdeles ydmyge blomster i forsommeren. Nogle år allerede først i maj måned.

David Pen
Her vil jeg vise jer hvad mit søgeresultat gav og selvom flere af jer fortæller mig, at det er forbudt, vil jeg være ligeglad og gengive billederne her.



Her i vores ydmyge have har jeg haft svært ved at få myosotis til at trives. Om det er vores tunge lerjord eller måske et gammelt giftlager, skal jeg ikke kunne svare på. Ærgerligt er det under alle omstændigheder, for jeg er intet mindre end forelsket i de blå kæledægger.



Allerhelst så jeg at vi havde dem i hele haven, som vi kender det fra Anne Justs have eller Monets have i Giverny uden for Paris. Ser I hvorfor jeg ønsker mig en blå have i maj?

David Pen

7 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Det er en skøn blå blomst. Jeg har den der hedder engforglemmigej, den blomstrer hele sommeren, den må du have fat i.
Hilsen Lisbeth

Bente Holst sagde ...

Skønne fotos af forglemmigej! Lige til at blive i godt humør af :-)

Nana Hecquet sagde ...

Kærmindesøster er heller ikke dårlig. Har du prøvet den? Den er meget taknemmelig, har jeg erfaret.

Lene sagde ...

Dejlige billeder af en dejlig blomst. Jeg har også svært ved at få forglemmigej til at gro her hos mig, tror det er fordi vores jord er meget tung.
Med venlig hilsen
Lene Jensen Nordjylland

Bettina Bäck sagde ...

Blått som en sommarhimmel! Oj, oj, här får våren gärna komma nu. Fortfarande vitt på backen. :-(

Alice´s Eventyrland sagde ...

Forglemmigej har altid været min favoritblomst, længe før jeg rigtig dyrkede haven. Jeg kan som Nana også nævner, varmt anbefale kærmindesøster. Blomsten er noget mørkere og bladene er kraftige, men den giver alligevel overordnet samme helhedsindtryk. Den er meget let dyrkelig og spreder/forvilder sig lige så hurtigt som lodden løvefod, og meget skyggetolerant.
Det lyder spændende med engforglemmigej, som Lisbeth nævner blomstrer hele sommeren, den må jeg ud og finde! :)
God 2. Påskedag!

Mathias Emil sagde ...

Kære piger - jeg skal helt sikkert have fat i engforglemmigej og kærmindesøster. At alle tre planter forvilder sig noget rundt i haven, bliver ikke svært at leve med. Stod det til mig, var haven en blå sky i maj! Tak for jeres altid hyggelige hilsner. Dejligt at I vil dele.