tirsdag den 26. marts 2013

Projekt ildebrand

Efterhånden har jeg en del havebøger og der kommer hele tiden nye til. Snart er Tante Grøns havebog at finde på boghandlerens hylder og Claus Dalbys Den hvide have ligeså. De to bøger glæder jeg mig rigtig meget til og har selvfølgelig forudbestilt Jyttes bog.



Jeg håber sådan, at Tante Grøn har andet i haven end de lyse pasteller - og at hun skriver om dem i bogen. For jeg er nemlig i gang med at få stablet en flammende have på benene. Omend i lille målestok og plantet i krukker.



Derfor har jeg søgt inspiration og viden i mine bøger. Den første jeg søgte i, var min absolutte yndlings-havebog. Den levende have af Claus Dalby. Det er min allerførste bog til samlingen og selvom der gennem årene er kommet mange nye til, vender jeg altid tilbage til favoritten.



I Den levende have har Claus doneret et kapitel til de glødende vækster og efter at jeg har genlæst siderne, er ideerne til min flammehave ikke få. Krukkesamlingen skal stå op ad vores blå hus - så jeg er spændt på, om det kommer til at tage sig fornuftigt ud.



Med en god portion held og lidt snilde vil jeg nok lykkes med mit projekt. Jeg lover at jeg vil lægge en masse billeder på bloggen, som projektet skrider frem. Rigtig god fornøjelse med jeres egne flammer.


7 kommentarer:

TANTE GRØN sagde ...

Kære Mathias.

Allerførst sender jeg dig en stor stak tak for dine umanerligt søde ord på Claus` blog. Dem blev jeg meget glad og overvældet over. Men desværre tror jeg, at jeg må skuffe dig m.h.t pangfarver i min bog. Måske du kan nå at afbestille den?:o) :o) :o)

Jeg har et lille orange bed i haven, men det er ikke med i bogen. Det ligger for sigselv, så den stærke farve ikke stjæler al opmærksomheden fra de andre blomster. Det er rigtig sjovt at lege med flammefarverne og resultater kan blive smukt. Men du kan jo heldigvis hente massevis af ildebrands- inspiration i både Claus` forrygende flammebed såvel som i engelske haver. Monet og Emil Nolde gik heller ikke af vejen for orange.

Vort hus er også blåt:o) Så vi to har lidt tilfælles med "Bjørnen i det blå hus":o) Jeg sværmer meget for alle pasteller og de helt mørke blomster,
- men i forårshaven er stærk gul dog tilladt.

Hav en knaldgul dejlig påske og hurra for smags-mangfoldigheden.

Pastelgrønne kærlige hilsner til skønne Fynsland

Zep sagde ...

Det er mit yndlingsafsnit i "Den levende have"! Ikke at de andre er at kimse ad; Jeg genlæser dem i disse dage med meget stor fornøjelse. God fornøjelse med projektet, Mathias. Det glæder jeg mig meget til at se :D

Hjerteligst

Frk. Anemone sagde ...

Jeg har det på helt samme måde med Den Levende Have - en legende udi havelitteraturen.

Det lyder absolut spændende med dine flammer, jeg vil glæde mig til at følge med :)

Nette sagde ...

Nej Mathias. Nixen. Tantens have er en rigtig vidunderlig cottage have. Jeg er så heldig at have været på besøg to gange. Med pasteller i alle farver. Smukt inddelt så man bliver blød om hjertet.

Der er smukke afsnit i flere af CDs bøger med brændte farver. Og han forstår jo at sammensætte væksterne, så det tager sig flot ud. Men jeg har ikke selv plads til at eksperimentere med disse farver. Og godt det samme :-)

Forstår til fulde at du ofte vender tilbage til "Den levende have". Det gør jeg også! Jeg så meget gerne, at Klematis prioriterede den nye "planteselskabsbog" frem for havedesign etc. Det lyder næsten tosset at sige, at man mangler endnu en bog fra produktive hr. Dalbys hånd, men jeg mener grav alvorligt, at der mangler en "Den levende have II". Så. Dér fik jeg det sagt.

Heidi sagde ...

Det bliver spændende at følge dine flammedrømme, det vil helt sikkert tage sig flot ud mod den blå baggrund.
Jeg har selv, et lille beskedent flammebed i krukker, nede ved vore brændestakke hvert år. Det kan jo næsten ikke være andet end ildfarver der bruges der ;o)

Tittis Trädgård sagde ...

Så härligt det kommer bli i din trädgård med alla flammande färger! Det blir spännande att få se dina bilder i sommar!/ Titti

Mathias Emil sagde ...

Kære Tante - hvor sjovt at vi begge bor i et blåt hus. Det er ikke alle der kan prale af det! Jeg glæder mig rigtig meget til at modtage bogen - også selvom den er holdt lidt douche. En af mine store inspirationer er også Monet og Asger Jorn. Deres brug af farver er fænomenal. Claus Dalbys flammebed er synes jeg også er virkelig smukt. God påske fortsat også til dig og dine. Er så spændt på dine sorte blomster. Det er jo virkelig moderne ...
Kære Zep - vi havemennesker har mere tilfælles end som så. Tak for de krydsede fingre, det får jeg brug for.
Kære Nette - jeg skriver også gerne under på, at Den levende have II er et must. Plantevenner ikke mindst. En have holdt i pasteller er ikke sådan at kimse af, blot kan jeg ikke lade være med at ville det hele. Om det disharmonerer må tiden vise.
Hære Heidi - jeg glæder mig rigtig meget til at se dine flammefarver til sommer. Det bliver med garanti meget smukt.
Kære Titti - tak for dine altid så glade kommentarer. Jeg lover at vende tilbage med en masse billeder.