tirsdag den 19. marts 2013

Sikken hørm!

For ikke så længe siden læste jeg om en sød dame, der havde en fantastisk køkkenhave og som gik op i den med stor ildhu. Hun havde været så uheldig, at de løg hun havde sat i haven havde fået frost og derfor blomstrede.



Det var ikke meningen i hendes køkkenhave. Alle grøntsagerne var jo til nytte og nu var løgene uspiselige. Sådan er det ikke her i vores have. Nuvel må blomsterne gerne spises, men sandelig om ikke grøntsagerne også skal blomstre.



Som sagt så gjort - jeg strøg i Netto og købte en masse løg. Dem vil jeg grave ned i haven i grupper og krydse samtlige lemmer for, at de gider blomstre til sommer.



Løgblomster synes jeg er så smukke og mon ikke helt almindelige zittauer- og rødløg får pæne blomster. Jeg tror det og nu venter de blot på at komme i jorden.


Frost skal de have - så jeg glemte dem lidt ved vilje ude i sneen. Bliver blomsterne lige så kønne som på billederne her, er jeg en glad dreng. Nu må vi se.

11 kommentarer:

Gitte H sagde ...

Ja, det bliver spændende at se hvordan blomsterne ser ud :-)

Jeg har nævnt det tidligere og jeg synes stadig det er respektløst, at du når du anvender billeder, du ikke selv har rettigheder til, ikke under hvert billede linker til den side, du har 'lånt' billedet fra. At det er direkte ulovligt at anvende billeder, hvis du ikke har fået lov til at låne dem, det er en helt anden sag...

Bente sagde ...

...og du kan med fordel gøre det samme med gamle gulerødder, der er begyndt at spire. Ned i jorden med dem. (når det kan lade sig gøre) De har også smukke hvide skærmblomster. Det gælder også rødbede og andre rodfrugter, som man måske ikke lige fik brugt!
Smid dem ikke ud men genbrug dem i staudehaven!

Susanne Irming/Susannes Blomster Cafe sagde ...

Inspirerende - må jeg sige. Almindelige løg som prydplanter! Hvorfor har jeg dog ikke tænkt på det selv. Jeg har hvert år sætteløg som går i stok - og dem hiver jeg op. Me big fool!!

Alice´s Eventyrland sagde ...

Sikke en skøn ide! Jeg har prøvet at have porrer i blomst, og det kan varmt anbefales (det var dog nogen jeg ikke fik taget op i efteråret) men at løg også kan bruges, det vidste jeg ikke! Hvis min jord ikke var total frosthård, ville jeg fluks sætte en masse ud, men jeg nøjes nok blot med et par stykker som kan ligge ude i frostvejret, og så plante senere, for det er da en vidunderlig blomst! :)
Tak for tippet!

Landbohaven sagde ...

Tak for de gode billeder og for ide`en. Jeg vidste ikke, at løg kan blomstre.
Ha´ en god aften.

Møllebakkehaven sagde ...

Jeg har flere gange tænkt, at jeg ville prøve med blomstrende løg i haven, det er bare aldrig blevet til noget :o)
Det er smukke blomster, så måske det skal være i år jeg tager mig sammen... ellers kan jeg jo se hvor smukt det bliver hos dig :o)

Ha en go aften...

Lene sagde ...

Rigtig god ide.
Med venlig hilsen
Lene Jensen Nordjylland

Nette sagde ...

Jeg håber meget, at du får dejlige blomster ud af disse løg. Glæder mig til en opdatering, for det ville da være en super historie!

Mathias Emil sagde ...

Hej piger - idéen er god, men nu må vi se hvordan og hvorledes. Blomstrer det smukt i haven til sommer, lover jeg at I må se med fra første række.
Kære Gitte - du har givet vis ret, når du skriver at det er ulovligt. Men så længe de billeder jeg bruger er fra Pinterest (min primære kilde) ser jeg ingen grund til panik.

Elin sagde ...

Gitte har helt ret, det er ikke i orden at låne Pinterest pics uden at linke tilbage.
Læs Pinterest Pinning Etiquette, før du låner næste gang:
Encourage artists to create work by linking back to their pages, and leaving polite comments WHEN YOU SEE PINS THAT AREN'T CORRECTLY CREDITED.

Det være hermed gjort :-)

Grundskylden sagde ...

Apropo hvad Gitte og Elin har sagt

Her er en side med en
kort forklaring på hvordan man må bruge billeder, også dem fra Pinterest "Når du bruger billeder, du ikke selv har tager, før du ikke bruge det uden forudgående tilladelse – medmindre du enten er ligeglad med lov og andres rettigheder. Eller du er parat til at betale en måske klækkelig faktura.": http://webwoman.dk/undgaa-problemer-med-billeder-paa-blog-pinterest/