lørdag den 30. marts 2013

Skal vi blot holde vores kæft?

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg endnu kun er en forskruet teenager. En knægt på nitten år med hang til knitrende tulipaner og buldrende roser. Måske en sær skabning - men samtidig også et skønhedssøgende væsen.


I er sikkert ikke helt ukendte med fænomenet - et skønhedssøgende menneske - og derfor vil jeg spørge jer om, hvad I finder smukt og seværdigt. Er vi ude i overdådige blomsterarrangementer, eller kan den udefinerbare skønhed findes i selv den mest forkrøblede vintergæk?



Jeg selv er blevet meget i tvivl. Er det jeg finder smukt og dejligt i jeres øjne helt forkert og ganske hæsligt? Smag og behag er selvsagt forskellig - men i hvor høj grad er det tilladt at være egenrådig i sit syn på det kønne og at lade sin mening give til kende? Af og til kan det være svært at holde kæft.



Selv holder jeg mest af den skrabede løsning. Hvad siger I?

14 kommentarer:

Deborah sagde ...

Jeg synes, der er gået ALT for meget mode i, at tingene skal være "skrabede" - jeg kan godt lide masser af farver, nips og finurligheder. Det andet bliver sgu kedeligt i længden.

Ikke at et par tulipaner "kun" i en vase ikke også kan være skønne - forstå mig ret, men hvis jeg havde magt som agt, klart som de andre fotos.

Min erfaring er, at man helst skal følge "trenden" gør man ikke det, så ....Det afholder ikke mig fra at sige, hvad jeg kan lide og det skal heller ikke afholde dig, hverken eller.

Anonym sagde ...

I ovenstående eksempel er jeg også klart mest til den skrabede model.
Men det er jeg ikke altid - ofte - men ikke nødvendigvis altid.
Bliver det for overdådigt 'larmer' let for meget. I hvert fald når det gælder blomsterdekorationer - og nips.
Men bestemt ikke når det gælder staudebede og frodige køkkenhaver -her elsker jeg overdådighed. Mærkeligt ikke!
Og - nu kommer jeg med en tilståelse, noget jeg ikke har fortalt andre før - jeg HADER små stilleben i haven, opstillinger der ikke tjener andet formål, end at pynte. Opstillinger hvor ting, der ikke har noget som helst med hinanden at gøre stilles op sammen. Det er så grimt, syntes jeg. Frygtelig grimt og alt for feminint og tuttenuttet. Men jeg siger det ikke højt, til dem der er glade for det.
Til gengæld elsker jeg skønheden i hverdagen. En smuk slidt greb i et frodigt kartoffelbed, et smukt og enkelt stativ af hasselgrene til klatreplanter, en smuk vandkande ved hanen eller ved krukken med blomster. Smukke krukker i drivhuset, et arbejdsbord med smukke ting, der alle har en funktion. Eller bare krukker med blomster. Det kan jeg blive helt opstemt over.
Jeg vil også kalde mig selv skønhedssøgende - også meget mere end mange andre, jeg kender.
Jeg hader grimhed, det trækker i den grad tingene ned. Og jeg lægger mærke til det hele tiden, det ved jeg at langt fra alle gør. Jeg kan bruge min egen mand, som eksempel. For ham tæller det praktiske langt højere end det æstetiske. Det kan det aldrig komme til for mig - heller ikke selv om det giver ekstra arbejde.
Smag og behag er forskellig, og det er vigtigt at man ikke bliver arrogant i forhold til, hvad der er god smag. Man skal forstå og anerkende, at alle har ret til deres smag, men samtidig er det i orden, at give udtryk for hvad man kan lide og hvad man ikke kan fordrage.
Bare man husker sin gode opdragelse.
Den bedste smag er altid den, der oprigtigt udspringer fra den enkelte, og hermed kommer til at passe til personen.
Det som jeg holder af hos min farmor, vil være grimt hos mig selv...
Trends er ofte ligegyldige. Men kan dog virke som en øjenåbner/horisontudvider hos den enkelte.....Trends skal aldrig kopieres fuldstændigt. Det er dumt.
Tak for dejlige billeder - og ofte kloge ord.
Mange hilsner Lotte

Bente Caldara sagde ...

Jeg synes ikke dine opstillinger er spor skrabede, og jeg er sikker på, at de falder i smag hos mange bedstemødre som mig.

Ulla J. sagde ...

Du spørger: "skal vi holde kæft?"
Nej, det skal vi da bestemt ikke, vi skal bare ikke såre andre ved for højrøstet at sige vore meninger, med mindre vi bliver spurgt :)
Hvad der for én er skønt og dragende er mindre tiltrækkende for en anden. Så det må handle om at have respekt for, at vi alle er forskellige.
Den smukkeste have for mig er, hvor ejeren ELSKER sin have og begejstret viser frem og fortæller om hver plante, hvert element.

Ha' en rigtig god påske :)

Bente Lund sagde ...

Det vidunderlige ved havebloglandet er at vi er så forskellige, har forskellige haver, stil, smag og aldre, men alligevel har vi en alt opslugende interesse, som gør at vi er aktive bloggere, og har så meget ud af hinandens kommentarer og indlæg.

Så længe vi tager hensyn til hinanden og respekterer forskellighederne, så skal vi da sige vores mening(medmindre man selvfølgelig ikke kan sige noget pænt - så hold mund)

Da jeg var på samme alder som dig, havde jeg faktisk også havekuller, og jeg stod meget alene i forhold til jævnaldrende med min interesse. Selv i dag skal jeg i min lokale havekreds skal kigge langt efter nogle på min alder, mange er jo pensionister, når de begynder at have tid og interesse for haven, hvilket er så sørgeligt.

Flot - at du ved hvem du er, hvilken smag du har, og står ved det:-)

Trine sagde ...

Både og..........jeg har ingen foruddefineret opfattelse af hvad der er smukt eller ej, jeg ved det når jeg ser det. Og det kan både være det enkle og det ovenud pompøse, det afhænger fuldstændig af tid, sted og sammenhæng. Men ofte må jeg erkende at jeg finder skønheden i det enkle, så der ikke er for meget 'larm' og i netop dette tilfælde kan jeg også bedst lide det du kalder den skrabede model, som ikke er sor skrabet, men rigtig fin.
Skal vi holde kæft med vores mening? Også her er svaret både og. Jeg synes helt klart at vi som udgangspunkt alle skal sige hvad vi mener, men vi skal gøre det på en måde så vi ikke sårer hinanden, for noget af det skønne i dette liv er jo netop at smag og behag er forskellig og hvor ville alt andet være kedeligt. Og vi behøver jo ikke give vores mening til kende om alting...........ind i mellem er det helt på sin plads bare at tænke sit og tie stille - medmindre vi bliver spurgt. Og jeg kunne skrive meget mere her, for her har jeg nemlig en mening om tingene, men jeg tror at min pointe allerede skinner igennem, så jeg siger tak for nu med ønske om en rigtig god påske - hvor pompøs, overdådig eller skrabet den nu måtte blive. :o)
Mange hilsner

Trine

Anonym sagde ...

Kære Mathias,

Ja, som glade og åbne havemennesker bør vi kunne tage imod andres forslag. Jeg synes både om dit og Claus Dalby's arrangement, selvom min have og mine karme afspejler min egen personlighed.

Nu er jeg til gengæld glad for, at der kun er een af mig, og jeg glædes over alle andres inputs, så jeg ser ingen grund til denne form for snæversyn. Min haveverden beriges dagligt af alle jeres indlæg, og nogle af dem har ganske enkelt ændret mine fordomme. Herligt!

Jeg fornemmer, at du ikke selv er glad ved situationen og opfordrer til, at du gør skaden god igen, tager ved lære og i øvrigt fortsætter med dine glimrende indlæg, som jeg er sikker på vil være fyldte af egne erfaringer - gode som dårlige - nu dine frølinger snart skal klare sig selv :)

Mvh, Sussi

Bente Lund sagde ...

Kære Mathias
Jeg kunne pludselig fornemme efter at jeg havde lavet min kommentar til dit indlæg, at der var sket et eller andet i bloglandet, som jeg havde misset.
Jeg anede at det måske havde et eller andet med Claus Dalby at gøre, så jeg var lige nødt til gå lidt tilbage i historien....

Og kære Mathias, selvfølgelig skal man da sige sin mening, men kun hvis det ikke er negativt. Jeg ville selv blive måske lidt stødt, hvis nogle sagde direkte til mig, at jeg havde noget bras.

Vi behøver ikke at overdænge hinanden med ros, men man kan da bare undlade at sige direkte negative ord eller man kan bare sige, det er ikke lige min stil og så bløde af med noget andet.

Jeg er stadig så imponeret af, at du som så ung en fyr er så engageret i haveverdenen, men hvis man stiller sig op og råber, så vil der også komme nogle knubs.

Gør det der skal til for at komme videre - sig det lille ord til CD og fortsæt med din dejlige blog:-)

Stenpusheren/Hasse sagde ...

Hej Mathias
Vi skal helt sikkert have vores egne holdninger, og skal da også komme frem med dem, men kun hvis det kan holdes i en ordentlig tone.
Jeg kan se det smukke i både det minimalistiske, det romantiske og også i mange andre stilarter, og derfor påskønner jeg også mangfoldigheden. Det vigtigste er, at vi gør, hvad vi selv finder er rigtigt - selvfølgelig under hensyntagen til at vi ikke støder andre, men mon ikke den ordentlige tone kan klare det?
Mange påske hilsener herfra

Mathias Emil sagde ...

Kære Deborah - vi to er meget ens. Det må gerne være lidt sjovt og så bliver det som du skriver, kedeligt hvis ikke vi tør sige hvad vi mener.
Kære Lotte - du har helt ret i, at en have sjældent kan blive for overdådig. Kommer det til boligindretning og stilleben, kan smagen dog hurtigt blive lidt kvalm. Blot min mening. Men ellers vil jeg give dig fuldstændig ret i det du skriver. Tusind tak for dine kloge ord. Meget berigende!
Kære Ulla - ja, der vil jeg give dig ret. At tale eller tie er en kunst! Livsglæden og engagementet i en have tæller også for mig højest. Det er netop det der driver det hele. Kærligheden til planter og blomster ikke mindst.
Kære Bente - det handler netop om at holde den gode tone. Men når der lægges op til, at vi skal give et besyv, med kan jeg ikke være andet end ærlig. Det håber jeg også at I vil være, her på min blog. Skriv endelig til mig, hvis det jeg laver er grimt eller kedeligt. Tak for ros, det er jeg glad ved. Godt at vi ´unge´ haveentusiaster kan mødes her i blogverdenen. Hvis ordet du tænker på er ´undskyld´ bliver det ikke i dag. Vi må alle kunne modtage kritik og ikke være krukkede.
Kære Trine - dejligt er det med dine altid positive kommentarer. Ikke blot her, men også ved alle de andre blogs og på din egen. Tak for dine meninger! Jeg ønsker mig sådan, at I vil give den mere til kende her på min blog. Ikke kun ros, det kan jeg nok leve uden. Lige så gerne ser jeg en løftet pegefinger, gode råd og vejledning. God påske også til dig og dine.
Kære Sussi - jeg ser ingen skade. Vi må alle modtage ris og ros med kyshånd. Det er respons og andres input der driver værket. Tak for ros. Du kan tro at erfaringerne bliver flere. Alle mine løvemund er drattet omkuld, men vi prøver blot igen. Jeg nyder ligesom dig, også andres gode og informative indlæg. Det er en dejlig ´verden´ vi har her med vores blogs.
Kære Hasse - tak for din første kommentar her på min blog. Dejligt at også du nu er kommet ´ud af busken´. Det er så dejligt at høre andres meninger og syn på tingene. Den gode tone er overmåde vigtig - ligeså mangfoldigheden. God påske herfra.
Til jer alle - uden jer ville det som jeg så ofte skriver, være en ensom fornøjelse at skrive blog. Tak for jeres kommentarer og så ofte kloge ord!

Nette sagde ...

Kære Mathias

Som person er jeg et meget direkte menneske. Af og til måske FOR direkte. Det har jeg arbejdet med off and on hele mit liv. På den anden side, er jeg opdraget med: "Hvis ikke du har noget pænt at sige, så bør du tie". Det har jeg altid haft vanskeligt ved, men jeg vil nødigt såre nogen. Jeg leder dog altid efter det positive. Det negative har det med at komme helt af sig selv.

Jeg vil dog henlede din opmærksomhed på Tante Grøns kommentar på Claus Dalbys blog her: http://www.clausdalby.dk/2013/03/jeg-hygger-mig.html. Hvis ikke du har læst den, vil jeg hermed opfordre dig til det :-) Det er en holdning, som er værd at huske på.

Rigtig god påske til dig og din familie! Nu vil jeg fortsætte med at lave påskemiddagen.

Bente Holst sagde ...

Ja, smag og behag kan ikke diskuteres, men i dette tilfælde synes jeg, den skrabede udgave er smukkest. Andre gange kan det være fint med overdådighed.

Mathias Emil sagde ...

Søde Nette - tak fordi du husker mig på, at vi alle må behandle hinanden med respekt og ytre os positivt. Alligevel vil jeg stå ved det jeg skrev på Claus´ blog. Ofte har min ros ingen ende villet tage og jeg er stadig meget begejstret for det Claus laver og det han står for. I både tide og utide har jeg endog taget mig selv i, at rose lige vel rigeligt. Derfor også en skeptisk kommentar, som jeg synes var på sin plads. Jeg skriver at jeg synes det er synd, når så mange smukke ting sammen tager pusten fra hinanden. Det mener jeg altså stadig! Claus bekræfter mig endda i mit udsagn ved at skrive, at flere af tingene er ´stuvet sammen´ og venter på at komme ud igen. Jeg kan vitterlig ikke se et problem. Blot en diva-attitude og en flok fedterøve. I øvrigt bliver jeg kaldt bedrevidende og inkompetent. Hvad er det for noget? Men det er selvfølgelig en helt anden sag ...

Staudefeen sagde ...

Kan se, at jeg er gået glip af noget her i blogverden ;-) Det lyder til det samme, jeg selv har været ude for.....

Kh. Marlene