fredag den 1. marts 2013

Skru lige ned for charmen, moster!

Forleden jeg var i Netto for at købe påskeliljer, var der en gammel pelsklædt moster, der møvede sig foran mig i køen. Nej hvor blev jeg irriteret og ærgrede mig pludselig over, at det ikke var rød maling jeg skulle købe. Hvor fræk har man lov til at være?



Ikke nok med at hun møvede sig ind - hun havde samtidig en vogn fyldt med dåsetomater og buræg. Magen til frækhed! Og jeg bette knægt, der blot skulle købe blomster for mine sidste lommepenge.


Nu havde det været virkelig sejt at kunne skrive, at jeg tog hendes umoralske buræg og klaskede dem op og ned ad pelsen. Men det gjorde jeg desværre ikke ...


Jeg holdte mig i skindet og tog en dyb indånding. Fattede roen og gjorde op med mig selv, at den arme kone sikkert måtte have det vanskeligt.



Ganske fornøjet og atter ved godt mod, blev det altså min tur og de fine påskeliljer blev hjembragt i fred og fordragelighed. Mon hende pelsdamen kan se skønheden i de glitrende frostdiamanter på græsplænen - eller islaget på drivhusets tag?


Jeg tror det ikke. Oplevelsen bekræftede mig blot i, at vi havemennesker er et særligt folk. Skønheden og roen omkring haven, giver ihvertfald mig et roligt og afbalanceret sind. Hvad med jer?

14 kommentarer:

Tina - Haven i Velkær sagde ...

Skønt indlæg - og fedt at du kan se ironien i det!

Lone sagde ...

Kære Mathias
Dejligt at du kunne se bagom manøvren og tænke at hun måske ikke havde det helt vildt let. Tænker det ofte netop er mennesker, der på en eller anden måde er klemte, der ikke har overskud til at behandle verden med respekt.

Pels, burhønsæg etc. tager jeg mig ikke så meget af - ej heller dømmer. Det får man sjældent noget positivt ud af. Men... jeg synes selvfølgelig, man bør behandle hinanden pænt, så fedt at du selv havde overskuddet!

God weekend!
Kh. Lone

Jytte sagde ...

Jeg håber,at du havde været lige så overbærende, hvis damen havde været iklædt udtrådte røjsere og forvasket cottoncoat - for hvad har påklædningen og æggene med hendes opførsel at gøre?
Mvh
Jytte
www.danishknitdesign.com

Høneballehaven sagde ...

Af netop den grund handler jeg altid tidligt om morgenen, for ikke at blive sammenlignet med de pensionister, som altid skal handle, når folk der har arbejdet hele dagen har travlt med at handle, inden de skal hente børn eller andet.
Om morgenen er der ikke så mange mennesker ude og handle, det er fint.
God dag Mathias :)

Nana Hecquet sagde ...

Det er nogle meget smukke snebilleder! Og nu hvor sneen er på vej væk, kan jeg godt se at den er PÆN!

Jeg kommer altså til at kommentere det når folk møver foran i en kø. - Så jeg er altså ikke totalt velafbalanceret - selv om jeg er glad ved have ;-)

Claus Dalby sagde ...

Klre Mathias - en pels fortæller nu ikke altid så meget om folks sociale status. Faktisk kan man købe mange fine pelse til en billig pris på auktionerne.

Her aldrig kunne hidse mig op over, at folk bar pels. Går dog op i dyrevelfærd og køber derfor kun økologiske æg. Men det er en anden historie.

Drømmeriet sagde ...

Hahahahaha :):)
Bra!

Mathias Emil sagde ...

Kære venner - tak for jeres kommentarer. Det gør mig rigtig glad, at I har lyst til både at læse mine indlæg og at kommentere. Dog vil jeg lige påpege, at min pointe altså er, at man bliver lykkelig af at lege have. Jeg har hverken fordomme, dømmer eller forherliger den danske mentalitet og jantelov. Tværtimod synes jeg det er vigtigt at udvise medmenneskelighed og gensidig respekt. Om folk går i pels eller udtrådte røjsere, rager mig langsomt. Pointen var ikke ment sådan.

Linda Irving sagde ...

Hej Mathias
Damen burde have haft en overhaling, af en velformuleret ung mand som dig.
Det er ikke i orden at snyde sig foan i køen.
Jeg forstår godt du blev mopset, men det var stort af dig du valgte ikke at sige noget.
Vi håber hun fik en bedre dag og nåede det hun skulle.

Og det er vel nok nogle smukke snebilleder.
Forårshilsner fra Linda

Jytte sagde ...

Hej igen Mathias Emil
Der er tolerance, og så er der REPRESSIV tolerance .... Den måde, du omtalte damen på i dit indlæg, smager af det sidste, synes jeg.
Mvh
Jytte
www.danishknitdesign.com

Helene sagde ...

Jeg beundrer dig for, at kunne holde dine ord tilbage og "bare" vende tingene i hovedet i stedet. Omvendt synes jeg faktisk, at det havde været mest fair, hvis du havde ytret din ret til at holde din plads i køen.

Normalt er jeg nok ikke den der med det samme siger mest. Men kommer en eller anden og overhaler i køen, vælter ordene spontant ud af munden på mig. Det havde de med garanti også gjort, hvis jeg stod på din plads i køen.

Havde damen kun haft et par enkelte ting og du en hel indkøbsvogn. Så kunne man jo have tilbudt, at hun kom foran. Men her står du med få blomster og hun med en hel vogn...

grethe pedersen sagde ...

Sikken en masse der er kommet ud af det du skrev.Vi skal lære og sig pyt når noget går for vidt.

Havetrolden sagde ...

Kære Mathias Emil,
Sikke en dejlig, og ikke mindst ærlig, beretning om hvordan god karma vinder over dårlig. Hvis ikke du allerede har læst bogen "Kunsten at leve lykkeligt" af Dalai Lama kan den anbefales, essensen i den er netop at vise sine "fjender" medfølelse og ikke lade sig gennemsyrer af vrede. Jeg er ikke på nogen måde religiøs, men det er en dejlig bog med gode leveregler - som du jo allerede praktisere spontant!
Respekt!
Kærligst
Helle

Overgartneren sagde ...

Måske er det ikke damen med pelsen (hvad der end måtte være i vejen med det) der er kommet skævt ind, men dig selv, du lod dig jo gå på af hende.
Man kunne jo også argumentere, at hvis du føler dig hævet over pelsklædte damer der køber buræg, hvad laver du så i Netto???
Du burde have trukket på skuldrene og smilet.
Mange gange når man oplever situationer som du her har gjort, er det jo netop en reminder om lige at kigge lidt indad og udefra også.
Hvor er jeg glad for at jeg ikke længere gider bruge tid på den slags pjattede tanker.