torsdag den 7. marts 2013

Smil til verden du kære blå

Til sommer står alle de fine planter og smiler til os. Nogle skal have lidt hjælp, andre klarer selv skærene. De planter der kommer i små papirposer med de smukkeste billeder på, er de helt små babyer. Det er dem vi skal passe og pleje, så de i juli måned vil smile til os og vise os deres taknemmelighed. 


Det var Peter Hille der mente, at blomsten er plantens smil. Ja faktisk kan man slet ikke kalde havens blomster for blomster. Det er planter der indimellem smiler til os - med blomster. Den tanke kan jeg godt lide og synes det er så hyggeligt, at hjælpe de små frø til en god start på livet.


Altså at forspire, prikle og så videre. I går startede jeg for alvor med lidt sommerblomster. Dem jeg viser her, har jeg endnu ikke sået. For de flestes vedkommende bliver de nok bare smidt på jorden. Herligt er det når planter kan selv - beder de om en hjælpende hånd, da kommer vi til undsætning.   

4 kommentarer:

Nette sagde ...

Kære Mathias

Det er meget poetisk at kalde blomsterne for planternes smil. Det er en sød tanke. Jeg er dog kommet under kraftig Dalby indflydelse, og har så afgjort overgivet mig til det med blad- former og farver, som kan være meget smukt og spændende. At dømme ud fra hr. Dalbys billeder sætter løvet ofte nogle kraftige prikker over i'erne.

Det med at kaste frø, er jo smart. Men hos mig duer det ikke helt, for jeg har proppet mine små bede, og de små puslinger får ikke lys nok til at komme til at smile. Jeg kaster ganske vist valmuefrø og et par andre frøtyper som f.eks. nigella. Selv venter jeg lidt med at så, for puslingerne skal kunne klare at komme ud i mistbænk og det nye minidrivhus fra Bilka i sidste halvdel af april. Ja, tålmodighed er en dyd ...... som jeg ellers ikke besidder.

Grundskylden sagde ...

Kære Mathias
Først og fremmest tak for din kommentar på min blog, jeg var såmænd lige ved at tude af bar rørthed.

Dernæst kan jeg se at du er glad for farven blå. Kender du mon poesiens blå blomst? Jeg ved godt at jeg blander litteratur og blomster og meget andet sammen, men kan ikke lade være :-)

I den tyske romantiske digtning anses Novalis billede af "Poesiens blå blomst", der på jorden afspejler det evige og det himmelske for et højdepunkt.

Blå blomst: litterært, romantisk symbol for poesien, udtrykt af Novalis i romanen Heinrich von Ofterdingen (udg. 1802), om en ung mand, der drager ud i verden for at genfinde et drømmesyn af en blå blomst, i hvis kronblade en underskøn pige åbenbarer sig.

og så kan man jo altid slå Novalis op på Wikipedia http://da.wikipedia.org/wiki/Novalis

Mange hilsner fra
Helle

Claus Dalby sagde ...

Kære Mathias - tror, at vi er rigtig mange, der glæder os til at se, hvordan det kommer til at gå med alle dine frø. det er ikke for tøsedrenge! Held og lykke ...

Kh Claus

Mathias Emil sagde ...

Kære Nette - jeg synes også at løv og bladformer er spændende. Men intet slår nu den frodighed og vildskab et brev frø kan tilføre haven. Held og lykke med dine frø! Du må huske at krydse fingre for mig også.
Kære Helle - det er så smukt at blande poesi og blomster. De to hører sammen. Tak for link.
Kære Claus - nu er jeg jo heller ingen tøsedreng. Det er bare om at klø på og gøre sig umage.