onsdag den 3. april 2013

De mest geniale planter

Jeg spørger ofte mig selv om, hvorfor i alverden folk går så meget op i at dyrke alle de mest besværlige og krævende planter i haven. Har vi for eksempel en våd og tung lerjord, er det præriens planter vi kaster vores kærlighed på. Bor vi et sted med meget kalkholdig jord, er det rododendron vi vil dyrke.


Gærdekartebolle Dipsacus fullonum

Det er da underligt. Hvorfor ikke dyrke de lette, frodige og ofte langt smukkere planter i stedet. Planter der ikke stiller videre krav til jord, vand, sol eller skygge. Sådanne planter er vores grøftekantsplanter i allerhøjeste grad og det er dem jeg synes, at vi skal have i haven.


Tjærenellike Viscaria vulgaris

Forleden fik jeg et par fine frøposer tilsendt. Ikke fordi jeg hverken kender eller har betalt den søde dame der har høstet frøene, men simpelthen fordi hun glad og gerne deler ud og spreder sit budskab om, at plante noget af det, der i forvejen gror lige uden for døren. Fantastisk ikke?


Cikorie Cichorium intybus

I en af poserne ligger frø til gærde kartebolle. Kender I den? En toårig, smuk tidsellignende plante. I gamle dage brugte man frøstandene til at karte uld - i dag gror de vildt og bliver ofte luget væk.


Læge oksetunge Anchusa officinalis

Kun gode ting er der at sige om karteboller. De er nemme, står smukt hele vinteren, bringer nyttige insekter ind i haven og så fungerer bladene på en sådan måde, at de danner en skål hvori regnvand og dug samles. Der kan fugle, katte og insekter altså få slukket tørsten på varme sommerdage.

Gærdekartebolle Dipsacus fullonum

Den søde blomstermor fortalte mig, at de frø jeg har fået med posten giver blå gærde karteboller. Jamen der er ikke et øje tørt. Blå er jo min yndling.

2 kommentarer:

Nette sagde ...

Kære Mathias

Du har helt og aldeles ret. Jeg ELSKER også de nemme. Hvorfor gøre det svært, når man kan gøre det nemt? Den pink tjærenellike du viser ovenfor, måtte godt bo hos mig. Ja, der er ingen af dem du viser, som ville blive afvist ved havelågen her. Kartebollen har også den "rigtige" lavendelblå farve :0)

Sikken betænksom dame, der har begavet dig.

Anonym sagde ...

Hvor er du heldig Mathias. Sikke en sød dame....
Kærligt Lotte