søndag den 14. april 2013

Et blomstrende minde

Det må være ganske vist, at vi alle har vores haveforbilleder, gudinder og helte. Min største helt var min kære farfar, hvis have netop nu stråler og blomstrer med krokus i de smukkeste farver. Billederne her tog jeg i påsken, hvor solen skinnede klarere og de fine krokus blomstrede smukkere end nogensinde.



Nu tror jeg, at jeg ved hvorfor. Min elskede farfar gik bort langfredag, efter lang tids sygdom. Billederne her og mange andre fra hans have, synes jeg er et smukt minde at have. De fine krokus i fuld blomstring ville han med garanti have frydet sig over.




Livet må gå sin gang. Ligesådan må årstiderne skifte og vores elskede blomster brillere i haven, når deres tid kommer. Haven har jeg lovet min farmor at hjælpe med at passe, så det går jo nok alt sammen.



Måske jeg får lov til at grave et par krokus op. Hvad findes smukkere end et blomstrende minde? Min farfar er nu stadig min største havehelt - for selvom hans have ikke var hverken farvekoordineret eller trendy, var den skabt med hjertet og formet af fantasien. Netop det synes jeg, at vi alle bør skrive os bag øret.

7 kommentarer:

Lisbet / *LLL og Co.* sagde ...

Smukke blomster og fotos... og en smuk tanke, at "arve" nogle af din farfars krokus! Mon ikke han sidder i sin himmel og fryder sig over din have-glæde? :-)

*SMIL* fra Lisbet

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Kære Mathias.
Du er da en dejlig dreng, at hjælpe din farmor med at passe haven. Din farfar vil sidde i himlen og glæde sig over din omsorg og kærlighed. Er helt sikker på at han også vil glæde sig over at du tager nogle af hans krokus med dig videre i livet. Der er ikke noget som planter man har fra kær familie.
Jeg har også den stribede krokus i store mængder i min have, jeg deler lidt hvert år, så krokustæpperne bliver større.
K.H. Anette fra Fru Pedersens have

Bettina Bäck sagde ...

Så många härliga krokus. Och inte måste en trädgård vara trendig för att funka, det är hjärtat det hänger på. :-)

Nette sagde ...

Kære Mathias

Det kan være smertefuldt at mindes ens kære, når det kun er kort tid siden, at man mistede. Men med tiden får man et lille smil på læben, når man ser ting, som fremkalder minder. Du har ganske ret i, at en have skal laves med hjertet. Glem det aldrig. Jeg kan se på dine billeder, at din farfar kunne lide de blå farver, som du også kan ;-)

Nana Hecquet sagde ...

Ja, de er smukke, Farfars krokus. Mon ikke han kikker ned og ser dem blomstre ...? ...

Mathias Emil sagde ...

Kære alle - hver dag jeg går i haven, har jeg min farfar med i hjertet. At hans krokus nu også blomstrer i min have, tror jeg ville have frydet ham ganske fortræffeligt. Tak for jeres omsorg.

I HAVEN HOS ♥ EVIGGLADE sagde ...

Kære Mathias Emil
Jeg blir helt varm om hjertet, når jeg læser dine ord om din farfar. Og billederne - hvor er det bare vidunderligt sikke en smuk blanding.
Du er et godt menneske.

;)