tirsdag den 16. april 2013

Lykken kan ej købes for penge

De kloge siger, at man ikke kan købe sig til hverken kærlighed, vid eller lykke. Det har de sikkert ret i - men det med lykken, passer det nu også helt? Mine snyde-købte glæder fornøjer og skaber ihvertfald lykke her på matriklen.




For nogle sæsoner siden forelskede jeg mig hovedkuls i hornvioler - midt på sommeren - og der blev indkøbt store mængder frø. Nu skulle det være og ganske vist spirede miraklet. Men når alt kommer til alt, synes jeg ganske enkelt ikke, at det kan betale sig at så dem selv.




En bakke hornvioler og ditto stedmoder koster blot få kroner - så siden min såning dengang, har vi købt vores hornvioler ved vejboder, engros og i supermarkedet. Det fungerer fint og så står man heller ikke med to hundrede planter udelukkende i skriggul og blommefarvet.




I år vil jeg forsøge mig med syrener i krukker. Det er en ny idé og jeg tror, at det bliver ganske yndigt. Nok kræver det, at de små buske gider blomstre - ellers bliver deres ophold i potte kortvarigt!



Det med syrener bed mig virkelig i halen forleden. Da havde jeg netop færdiglæst Tante Grøns have og kender I bogen, ved I også nok at hun og hendes Syrenprins har overdådigt mange smukke syrener i haven.




Det vil jeg også have - men starter alligevel i det små. Klikker man på billederne, bliver de større. Smart!

10 kommentarer:

Blomsterhatten sagde ...

Hold nu da op hvor en Masse skønne krukker med dejlige sager i. Tror nu også det hjælper lykken lidt på vej og nyde synet af disse. Spændende med dit projekt krukke syren..
Hilsen Helle

Stein sagde ...

Herlige, frodige plantepotter som nærmest syder av vår er et syn for vintersåre øyne! :-D
Det ser riktig flott ut i din hage! :-D
Ha en fortsatt riktig fin dag.
Stein

Nette sagde ...

Kære Mathias

Hvor ser dine krukker helt eventyrligt dejlige ud! Godt gået. Jeg må medgive dig, at det nok ikke kan betale sig selv at så hornvioler og stedmoder. Eneste årsag til at gøre det, skulle lige være hvis man gerne vil have nogle specielle farver, som man ikke kan rive ned fra hylden hos plantepusheren.

Mht. syrener kan jeg fortælle, at Bilka for tiden har en vidunderlig lille syren - Syringa Meyeri Palibin - for kr. 99,-. som jeg købte for et par uger siden, og glæder mig til at se den i blomst. Jeg købte også en opstammet minisyren - en microphylla - på Heide Planteskole sidste sommer. Den har stået i en krukke lige siden. Jeg overvejer at få en Beauty of Moscow, men er ikke sikker på, at den kan lide at stå i krukke. Det er efter min mening en af de smukkeste syrener. Men jeg har et kæmpe pladsproblem.

Pøj-pøj med dine vilde planer.

Nette sagde ...

PS: Det er nok muligt, at du ikke ved, hvem Simon Spies er, men han tilføjede lidt til din citerende overskrift: "Lykken kan ikke købes for penge, men man kan købe noget, der ligner til forveksling." :D

Bente Lund sagde ...

Hvor har du nogle søde og smukke sammensætninger af hornvioler og perlehyacinther, guf for øjnene:-)

Katinka Raabymagle sagde ...

Dem der ikke mener, at lykke kan købes for penge, kender ikke til den dunkende blomsterglæde:0)

Skøn dag fra Katinka

Mathias Emil sagde ...

Hej alle - som altid vil jeg sige jer tak for jeres hilsner. Jeg synes også selv, at det ser nydeligt ud. Dog savner jeg snart tulipanerne ... Men man kan jo som bekend købe næsten alt for penge!
Kæreste Nette - jeg skal i Bilka! Jeg tror nu godt, at syrener kan tåle at stå i krukke. Blot vi husker at vande og give lidt møg! Hvor havde ham Spire-drengen ret. For penge kan man købe ...

Mia Elvira sagde ...

Ej nogle skønne hornvioler du viser her! De er da lige efter mit hjerte!

Og så må jeg da lige tilslutte mig Katinka.. ;) Som teenager brugte jeg flere penge på blomster end på tøj.. (og det samme gælder selvfølgelig også idag!) Blomsterne beriger i den grad mit liv!

Kh. Mia Elvira

Karina sagde ...

Den kan i dén grad købes for penge ;-)

Mathias jeg vil gerne i kontakt med dig (bare roligt det er ikke farligt) er du sød at sende mig en mail :

karina.emilie(a)gmail.com

Kh.

Karina (Fra Havefolket og Haverummet)

Mathias Emil sagde ...

Hej Mia - blomster er da langt mere spændende end tøj! Dog troede jeg engang, at jeg skulle være tøjdesigner ... Nu bliver det altså blomsterdesigner!