mandag den 22. april 2013

Vi ses til næste år

Når mine venner ringer til mig og spørger hvad jeg laver, sker det ikke så sjældent, at jeg hører dem ryste på hovedet når jeg siger, at jeg selvfølgelig er i haven. Denne hovedrysten efterfølges gerne af et spørgsmål og det kunne f.eks. være "hvorfor dog dét - det regner jo?" eller "hvad laver du NU derude?" 



Men det er jo heldigvis sådan, at der altid er noget at gøre når man er haveejer. I dag har jeg smidt løg-mix ned mange steder i haven. Min mix er blot en masse afblomstrede løg fra hyacinter, vintergækker, perleblomster, våriris, erantis og så videre. Blot hvad vi havde liggende fra vinterens dekorationer inde som ude.



Mit håb er, at mange af løgene nu vil komme igen ude i haven og at vi derfor kan nyde dem endnu en gang. Til næste år altså. De fleste jordklumper er brækket i stykker og mange løg sat enkeltvis. Mon ikke de hen over sommeren vil finde sig til rette og gro videre nede i jorden? 

11 kommentarer:

Nette sagde ...

Kære Mathias

Jeg hører også ret tit venner og veninder forsøge at skjule, at de synes jeg er bims, når de ringer.

Tror sagtens at du kan regne med at nyde nogle af de dejlige løgplanter næste år. Jeg har til min store forundring for et par dage siden konstateret, at de afdankede hyacinter jeg plantede sidste år, er kommet op! Jeg ved godt, at de ikke kommer til at være så kraftige i år, men de bliver nok dejlige alligevel, når de springer ud. Så glæd du dig blot til næste år.

Og så burde du fortælle dine venner at der findes ikke dårligt vejr - kun dålige klær' :0)

Mathias Emil sagde ...

Kære Nette - sjovt som venner er dårlige til at skjule den slags. Ofte kan jeg ligefrem høre, at de himler med øjnene! Nuvel, ikke alle kan være blomster-bimse ... I øvrigt er hyacinter da meget sødere med lidt færre klokker. De tykke bamser tiltaler ikke rigtig mig - men sådan har vi jo alle vore præferencer. En af mine er forresten havearbejde iført regnfrakke. I silende regn dufter haven ligesom ´rigtigt´!

Jette sagde ...

Godaften Mathias Emil.Sjovt nok har jeg idag stået og kikket på alle de afblomstrede forårsblomster der står i udestuen og venter på at blive plantet ud i haven.Godt at du mindede mig om at det er nu de skal ud.Men har haft supertravlt med at lave en lille pergola og morgenterrasse.Og imorgen skal jeg plante roser of clematis......det bliver spændende.Godnat herfra Jette

Linda Irving sagde ...

Mathias, det skønne herinde i haveblogland er at her er der ikke nogen der himler med øjnene og tænker sit.
NæNæ her spærer vi øjnene op og ORV og IHHH og hvor er det skønt at have sorte negle og UHMMMM det dufter af jord.
I LOVE IT..;)
Og tak for påmindelsen om at det er nu mine hengemte løg skal i jorden hvor de hører til.
Kh Linda

Høneballehaven sagde ...

Ja med alt det du har pyntet op med hele vinteren, må der være masser af løg at sætte i jorden. Det er det gode ved det, de kommer igen og igen, og så er pengene ikke spildt :)
Kh
Lisbeth

JOC sagde ...

Det er en rigtig god og billig måde at få glæde i haven i mange år. Jeg har også lagt mange af de små narcisser og hyacinther ned efter de er afblomstret og de kommer flot hvert år. Mine venner "mobber" mig også når jeg siger jeg skal slå græs :)

Bente Lund sagde ...

Kun havetosser forstår hinanden, alle andre ryster på hovedet og tænker stakler. Sådan er det bare! Men heldigvis findes der da en hel del havetosser eller havebumser, som er en titel som Tante Grøn nævner om sig selv i sin bog. Dette nye udtryk tog jeg straks jublende til mig, bedre beskrivelse findes næsten ikke:-)

Frk. Anemone sagde ...

Gennem årene har jeg sat mange af mine "indendørs" løg ud i haven når det blev forår og en del af dem kommer fint igen, endda i flere år efter.

Kender godt det med at folk ser lidt underligt på en, når man fortæller at man har været i haven hele weekenden, men der er nu også nogle, der efter besøg i haven kan udvise en vis beundring for ens bedrifter.... Og her i blogland er der jo heldigvis ingen undrende miner.

Bettina Bäck sagde ...

Trevligt med återanvändning. Tror nog att många av lökarna hämtar ny kraft, bara de får bra med näring. Vilken vår du kommer att få nästa år! :-)

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Kære Mathias.
Det er jo godt genbrug :-)
Jeg har lige for nylig plantet alle mine brugte løg ud. Det har jeg altid gjort, de fleste kommer flot igen og igen. Jeg har bla. sat mange i vores læhegn, de bliver ikke holdt rene, men har en naturlig vegetation. Det lyser så flot op med alle løgene her inden der kommer blade på træer og buske.
K.H. Fru Pedersens

Mathias Emil sagde ...

Kære alle - tak for jeres kommentarer. Der er altid sjovt at høre, hvad I går og laver!
Idéen med at plante de afblomstrede løg ud i haven, er faktisk en jeg har tyvstjålet herinde i blogverdenen. Førhen havde jeg aldrig skænket det en tanke, at de kunne leve videre ude i haven! Det har I luret ...