mandag den 3. juni 2013

Elins Have

I en lille by på Sjælland, hist hvor vejen slår en bugt, ligger den smukkeste have. Haven og dens ejerinde har jeg besøgt i mit fravær her fra bloggen og nu skal I se løjer. I skal se Elins have.




Det er ikke meget jeg ved om Elins have. Hverken ved jeg hvor gammel haven er, hvor stor den er, eller hvordan den egentlig blev til ...





... Men det er altsammen lige meget, for jeg ved at Elin elsker sin have. Faktisk elsker hun den så meget, at da hun fyldte halvtreds, udelukkende ønskede sig engelske roser!




Senere på sommeren blomstrer hendes roser og jeg har fået lovning på, at jeg til den tid må vende tilbage med mit kamera. Men nu er det altså lupiner, kørvel, akelejer, margueritter, smørblomster og alt det andet det gælder.




Elin fortalte mig lidt i sjov, men også i ramme alvor, at hun elsker lugning. Det er hendes måde at slappe af på. Nu hvor jeg har tænkt lidt over det, er det gået op for mig, at det ikke kan være meget Elin får slappet af - for hvor har hun dog meget ukrudt!





Smukt ukrudt. Lidt i sjov og lidt i alvor har jeg nu fortalt hende, at hun meget gerne må komme hjem i min have og "slappe af". Mit ukrudt er nemlig ikke nær så smukt som Elins, men til gengæld kvitterer jeg gerne med en drink!




Hvis I har lyst, vil jeg en af de næste dage skrive om Elins hjemmebyggede drivhus. Behøver jeg nævne, at det oser af sjæl og charme? Det kan I godt glæde jer til ...



22 kommentarer:

Dorthe Jensen Bach sagde ...

Du har helt ret. Det er en smuk have. Der er lidt grøftekantstemning over det. Glæder mig til billederne af drivhuset.

Celsiana sagde ...

Kære Mathias Emil
Sikke dog en vidunderlig have med gammeldags charme og sjæl :-)
Jeg vil glæde mig til at se drivhusbilleder - tak for de fine billeder :-)
Kh Celsiana

Gitte H sagde ...

Vidunderlig have du har besøgt! Ja tak til at se hendes væksthus :-)

Dine billeder er skønne. Billedet af de tre allium og de gule blomster med blå baggrund, er jeg helt forelsket i.

marie sagde ...

Et inspirerende indlæg, du leverer i dag, både i ord og billeder. Hvis jeg ikke syntes, det var synd for familien, kunne min ønskeseddel også snildt bestå af lutter planter.

Jette sagde ...

Hej Mathias Emil.Vidunderlige billeder fra en meget smuk have.Og jeg ser også frem til at du viser hendes væksthus.Du er blevet rigtig god til at tage blomsterbilleder.En rigtig god aften til dig Jette

Frk. Anemone sagde ...

.... og sikke nogle løjer :) For den da, Mathias - en vidunderlig have du har besøgt. Jeg er totalt forelsket i alle dine billeder og har set dem igen og igen. Du har fået en stor oplevelse hos Elin og dejligt at du har givet den videre til os.

Ulla

Anonym sagde ...

Kære Mathias Emil!
Smukt Smukt.Lige sådan en have jeg
prøver på at skabe selv.En blanding
af kulturplanter og vilde blomster.
Tak for de smukke billeder.
Venlig hilsen Birgit Nouri.

Vivi sagde ...

Smukt :-)

Hyacinth Bucket sagde ...

Meget smukt.. lidt engelsk cottage garden..:-)
Og selvfølgelig vil vi elske at se Elins væksthus..:-)

Dejlige billeder.

Hej fra Lisbeth

Mette Schmidt sagde ...

Sikke et vidunderlig sted, og nogle helt fantastiske billeder. Du er en dygtig fotograf Søde Mathias. Glæder mig til hendes drivhus. Kh Mette

Mette sagde ...

Dejlige, dejlige billeder - en have jeg da absolut gerne vil se mere af!

Bettina Bäck sagde ...

Urläckert! Som en bild från Paradiset. :-)

Lene sagde ...

Sikke en frodighed, dejligt.
Med venlig hilsen
Lene Jensen Nordjylland

Høneballehaven sagde ...

Smukke billeder fra Elins have, tak for dem.Allerede iris i blomst, det har jeg ikke.
Hvor stor er haven?

TittisTrädgård sagde ...

Underbara bilder från en underbar trädgård!/ Kram Titti

Jan Jacobsen sagde ...

Dejligt at se en have som denne hvor planterne har fundet deres sted på en naturlig måde, og hvor farverne blander sig med hinanden:)
Fine fotos

Frøken Solhat sagde ...

Hold da op så smukt - og sikke et blomster flor det oser jo af sommer, og barndomsferier i bedstemors have.

Så langt alting er fremme.....jeg er helt misundelig og går nu ud og graver et fjernvarme rør ned under mine bede for at sætte lidt fut i fejemøjet ;0)

Knus Dorthe

Lisbeth sagde ...

Det er da helt vildt - i bogstaveligste forstand - og utrolig smukt. Hvis man tør slippe tøjlerne så får man virkelig også guf for øjet, det tør Elin og tak fordi hun lod dig vis os det:-) Flotte billeder du har taget - det er en imponerende blå baggrund du har på de ene:)

Bente Lund sagde ...

Eventyrlig dejlig have, og jeg vil glæde mig til at se drivhuset:-)

Mathias Emil sagde ...

Kære alle,
Mange tak for jeres altid hyggelige hilsner og ros.
Nu afhænger det jo ikke så meget af fotografen, som af havekvinden (eller manden) bag. En ting er billeder, noget andet er virkeligheden.
Tænk sig - da jeg besøgte Elin for at filme, åbnede Bjarne, Elins mand, samtlige vinduer og døre, for at sætte stemningsmusik på! Det er da noget.
Jeg vender snart tilbage med billederne fra Elins drivhus.
Igen, tak for jeres hilsner. Uden jer - ingen blog.
En kærlig hilsen til jer alle.

Elin sagde ...

Kære Mathias.

det er dejligt at se min have uden at kunne se al ukrudtet.

det er smadder flot!

har med glæde vist dit indlæg frem til alle og enhver, men min mor kan desværre ikke finde ud af at se det.
det må jeg hjælpe hende med.

glæder mig til at se mit drivhus på billeder!

Kærlighilsen Elin.

p.s: Bjarne har slået græsset ;)

Mathias Emil sagde ...

Kære Elin,
Fedt at du kan lide indlægget. Jeg har også gjort mit bedste, kan du tro! Godt at Bjarne har fået slået græsplænen :-)
Vi ses!