onsdag den 19. juni 2013

Jeg har lært at matche!

Her til morgen læste jeg i en grøn havebog, at det er en god idé at farvekoordinere og sætte lidt system i sine planter og krukker. Ikke kun fordi det er sådan de vigtige gør, men fordi man så ikke får ondt i øjnene og bliver smask forvirret.



Smart tænkte jeg og straks fik jeg arrangeret og sat lidt i system. Man må sige, at det virker, det med at koordinere og samle farverne - og lidt moderne vil man jo altid gerne være.



Det blev sådan at rød, orange, gul og bordeaux nu bor sammen og at blå, lyserød og koldt lilla er i samme koloni. Jeg må indrømme, at jeg faktisk er helt stolt over resultatet. Det ligner næsten det fra bogen, men så igen ...



... min have behøver ikke at være en miniput-kopi af Claus Dalbys. Her må det gerne stritte lidt i farverne, råbe til himlen og forarge de vigtige. Hav en fantastisk farvekoordineret dag!


6 kommentarer:

Lisbet / *LLL og Co.* sagde ...

Kære Mathias Emil,

Følg din mavefornemmelse for former og farver uden at skele til, hvad andre gør/skriver. Jeg er ganske sikker på, du har HELT styr på det! :-)

Smukke fotos som altid!

*SMIL* fra Lisbet

Henrik sagde ...

Det er vigtigt at eksperimentere samt "uddanne" sig, dog uden at lade sig ensrette. Men i sidste ende er det jo din egen smag og præferencer der skal afspejle sig i din have, og ikke som du selv siger en kopi. Dog er det også vigtigt at acceptere at man udvikler sin havesmag hele tiden, det er jo blandt andet det der er så helt fantastisk ved havebrug.
Jeg er gået fra engelsk vild cottage, til mere grønne og "stramme" haver i mine præferencer.
Henrik

Jette Hollesen sagde ...

Det er fint at eksperimentere med farverne i haven og krukkerne.
Men nogle gange opnås de mest overraskende resultater ved tilfældigheder. Jeg luger med stor forsigtighed i min have, så selvsåede
og vilde planter kan dukke op på steder, jeg ikke havde planlagt.

Gitte sagde ...

Har også prøvet at farvekoordinere ved at flytte planter, men de er ikke sådan at flytte helt, da de bliver ved at dukke op igen. Så nu tror jeg bare at jeg accepterer det gult der gerne vil være sammen med lilla, rosa og hvidt.
Naturen vil selv bestemme :-)

grethe pedersen sagde ...

Det syntes jeg også afhænger af hvad man kan lide. Selv hos mig er der virkelig mange blomster/planter jeg ikke kan lide.
Altfor mange gange går jeg i plantecenter og tænker de der mormor planter altså, dem kan jeg ikke fordrage...jeg sværmer mere til de lette som gerne går i tråd med natur.Fortsat god koordinering af dine farver.

Mathias Emil sagde ...

Kære alle,
Jeg synes helt bestemt også, at min have afspejler min egen smag og netop mine præferencer. Dog vil jeg tilføje, at det da er tilladt at lade sig inspirere og kopiere det man synes er smukt i andre haver - og samtidig stadig have sin egen stil :-)
Her fingerluger jeg også - meget af det der har sået sig, får lov til at blive. Det giver haven et herligt, forvildet udtryk. Tak for jeres hilsener!
Kh Mathias