mandag den 21. oktober 2013

Forårets blomsterflor skal i jorden nu

I år har jeg gjort noget som jeg ikke gjorde sidste år, nemlig at lægge løg i krukker. Rundt på forskellige blogs blev jeg i foråret enormt inspireret og enkelte steder nærmest blæst bagover, da der blev vist frodige og velkomponerede forårsblomstrende krukker.



Sådan skal det være her i haven til næste år, og selvom jeg udmærket ved, at jeg ikke kan gøre hverken Dalby eller Just efter, vil jeg alligevel gøre et ihærdigt forsøg.



Indtil videre har jeg fyldt omkring tredive krukker med blandt andet narcisser, hyacinter, iris, påskeliljer og især tulipaner.



Tit hører jeg, at der bliver spurgt "hvordan gør man med løg i krukker" og folk der siger "det er altså for svært". Endda har jeg hørt enkelte sige, at de synes det er besværligt!



Sådan behøver det ikke at være. Ganske enkelt handler det om, at fylde en krukke op med en løs jordblanding, så løget kan stå i den på posen angivne dybde, sætte løgene ganske tæt, dække med jord og så vande. Grundigt!



Der hvor jeg tror at folk kløjes i det, er fordi de lader krukkerne stå ude i sne og slud, eller sætter dem et sted, hvor det er for lunt. Forårsløg rådner hvis de står ude i en krukke hele vinteren og spirer aldrig, hvis ikke de får frost. Desuden er det vigtigt ikke at vande krukkerne i vinterens løb. Først når løgene begynder at spire, er det tid til en drink.



Ellers er det let som en leg og tilmed en enormt hyggelig og terapeutisk beskæftigelse. Hele idéen med at sætte et løg, dække det til med jord, og så ellers glæde sig til forårets farveflor, er altså fantastisk.



På billederne her har jeg sat en del forskellige løgvækster, men forsøger alligevel at begrænse mig, således at forårets blomsterflor nuancerer indenfor en bestemt farveskala, med variation i både højde og drøjde.



Jeg lover at vende tilbage med billeder, dels om hvordan jeg opbevarer krukkerne for vinteren og selvfølgelig igen til foråret, når det hele spirer, gror og forhåbentlig blomstrer.


12 kommentarer:

Katarinas trädgård sagde ...

Härligt att kunna njuta av vårlökarna både nu och till våren. Det ska bli spännande att se dina krukor till våren.
/Katarina

Katinka Raabymagle sagde ...

Sidder her med dovne arme og larmende hjerne og tænker: "Hvorfor plantede jeg ikke løg i krukker i år?" Måske netop fordi jeg ikke har et ordentligt sted at sætte dem til vinteropbevaring, måske fordi jeg allerede har gravet hundredevis ned i havens muld...
Men åh hvor er det bare meget lettere og arm-venligt med de krukker...
Gad vide om jeg alligevel skal shoppe endnu flere løg, selvom jeg havde lovet at slå mig selv hårdt over fingerne med en håndskovl, hvis jeg fik lyst til at købe flere løg...

SKØN aften fra Katinka

marie sagde ...

Hold daop for et løgprojekt, du har søsat. Det bliver et sandt farveorgie til foråret.

Henrik Mikaelsen sagde ...

Hmmm...kunne da godt være man skulle plante løg i et par krukker mere... :-)

Høneballehaven sagde ...

Du har ret Mathias, du er rig på løg og krukker, det skal nok blive flot til foråret.
Kh Lisbeth

Mette Schmidt sagde ...

Hold da op Mathias, jeg kommer og kigger til foråret. Jeg skal altså også ha fyldt et par stykker. Kh Mette

Heike Ebner sagde ...

Hold da op, en gang krukkeri.
Heldige dig til foråret når det hele springer ud. Jeg prøvede for første gang sidste år at lægge løg i krukker. Og sikke en succes, og let det var det uden tvivl. Så i år gør jeg det samme igen. Mine er allerede sat i garagen til vinteropbevaring, så ikke mere arbejde i dem.
Kh Heike

Bente sagde ...

Du imponerer mig igen og igen, Mathias!
Kærlig hilsen Bente

Hanne i haven sagde ...

Wow, det kan man da kalde Lykkedepoter en masse!
Sikke et skønt syn du får til foråret, det glæder jeg mig til at se :-)

pontos sagde ...

Così mi hai fatto venire voglia di piantare dei bulbi!! Sono curioso di vedere le foto in primavera :D

Un saluto!!

Elisabeth sagde ...

For en god ide! Det vil jeg forsøke. For nå selges høstløk til halvpris.
Jeg har en overbygget veranda. Kan krukkene stå her tro i vinter, slik at de ikke blir for våte?
Fin blogg du har forøvrig.

Mathias Emil sagde ...

Kære alle,
Det er faktisk ikke spor besværligt med løg i krukker. Det er bare at fylde med jord og dumpe løgene i - let!
Kære Elisabeth - det kan du sagtens!
En kærlig hilsen til jer alle,
Mathias