søndag den 12. januar 2014

Den nysgerrige tusindfryd

En dag vågnede en lille tusindfryd op fra sin vintersøvn og ville skynde sig op at hilse på den dejlige sol. Den anstrengte sig meget og snart kiggede de små blade frem fra jorden. Men den fik en kæmpeforskrækkelse.


Det var bidende koldt og der var ingen sol at se. Den lille blomst begyndte at græde voldsomt. "Jeg har taget fejl, det er stadigvæk midt i vinteren. Men jeg kan jo ikke krybe ned igen!"


En lille pige gik forbi og opdagede tusindfryden. "Din stakkel, du kommer til at forfryse her ude", sagde pigen. Hun gravede derfor forsigtigt blomsten op af jorden med hænderne, og satte den hjemme i den varme vindueskarm.


Tusindfryden blev meget lykkelig og ville glæde pigen. Den anstrengte sig meget for at vokse hurtigt. Af bare anstrengelse fik den små røde striber på sine hvide blomsterblade. Da pigen så det, blev hun meget glad og råbte: "Du er jo tusind gange kønnere end alle de andre blomster!" 


Sådan gik det til at blomsten fik navnet "Tusindfryd". Hvis du om foråret kigger omhyggeligt ud over markerne, vil du her og der kunne finde tusindfryd med små røde striber. De er alle børn af vor næsten forfrosne tusindfryd.

9 kommentarer:

Nette sagde ...

Nåååååhhh, se DET var en rigtig historie! ;-)

Birgitte Sværke Pedersen sagde ...

Sikken sød historie :-)

lise skovfoged sagde ...

Det er vel nok en fin bog med dejlige billeder.

Anonym sagde ...

En kærlig og sød historie.Dejligt illustreret.Og en af vore sødeste blomster som glæder mange børn hvert år.Der bindes/flettes søde kranse af Tusindfryd/Bellis og sættes på små pigehoveder."Klokkeblomst og Bellis og Følfod"Også et dejligt barndomsminde.Venlig hilsen Birgit Nouri.

Anonym sagde ...

Dejlig historie :o) Vi har dem også i plænen, der pynter de så fint.
Rita

Tina Pedersen sagde ...

Hvilken sød historie :-)

Mathias Emil sagde ...

Hej piger,
Ja, jeg er også faldet for historien her. Synes ganske enkelt, at den er så hyggelig. Den stammer fra en tyk børnebog jeg forleden faldt over i min bogreol. Jeg tog den med i børnehave, og ungerne nærmest rev i siderne for at høre alle de dejlige historier. Hvor kunne det være skægt at skrive en sådan bog engang! En til børn :)
Kærlig hilsen Mathias

Anonym sagde ...

Hej Mathias Emil !Hvis nogen kan skrive en "SÅDAN"-børnebog må det være dig.Derudover vil jeg mene at mange børnebøger også er for voksne hvis vi stadigvæk har noget af vores barnetro tilbage.Så god arbejdslyst.Jeg glæder mig til at se resultatet.
Venlig hilsen Birgit Nouri.

Mathias Emil sagde ...

Tak for dine altid dejlige kommentarer, Birgit. Det er en dejlig følelse, når nogen tror på en!
Mange kærlige hilsner herfra